fant du løsningen her?
Sorry, så ikke spørsmålet ditt. Løsningen var Knastens råd og mye hjelp på chatten. Her er sånn jeg løste problemet (kan kanskje hjelpe andre amatører som meg selv): Jeg kjøpte meg et multimeter, kosta typ 89 kroner på Biltema (det jeg lånte funka ikke). Ladet og målte batteriet, men det viste seg at batteriet ikke holdt på ladingen, omtrent for hver gang jeg målte, var volten litt lavere. Strømlekkasjen tømte batteriet og så har batteriet stått i kuldegrader og blitt ødelagt. Så da ble det ut å kjøpe batteri nummer 3 på bussen i løpet noen måneder...
Med ordentlig batteri målte jeg som Knastenrad forklarte, kobla multimeteret mellom minuspol og jordingskabel og tok ut en og en sikring. Fant dermed ut på hvilken krets problemet var - det var kretsen for nødblinkere og interiørlys fant jeg ut i Bentley-boka. En kikk under dashbordet viste at sirener og blålys på bussen min var kobla til nødblink-kretsen, så jeg fikk mistanke om at strømgnomen kanskje gjemte seg der.
Jeg sjekket interiørlys og blålys-ledninger uten å finne noe. Til slutt fant jeg ut at sirene-kablene var litt løse og gummihettene over kabelskoene var ikke skikkelig på. Etter å ha satt de skikkelig på forsvant lekkasjen. Nå målte jeg ikke mellom hver ting jeg sjekka, så i teorien kan det ha vært interiørlyset eller noe sånt, men jeg regner med at det var sirenene som skapte problemet.
Etter jeg først hadde gjort dette så mistet jeg ikke strøm lenger, men hver gang jeg vred om tenningsnøkkelen gikk sirenene på i to tut. Det var litt småpinlig å starte bilen på parkeringsplassen på Rimi etc, for de sirenene er HØYE!!
Av en eller annen grunn tuter sirenene hver gang man har koblet dem fra og koblet på igjen, så jeg regnet med at det fortsatt var en litt løs kobling på en av sirenene. I dag festet jeg de kabelskoene ordentlig og nå hyler ikke bussen hver gang den startes lenger (ser det ut som....*krysse fingre*)
Takket være masse hjelp herfra og fra diverse hyggelige folk på chatten så klarte jammen selv jeg å fikse dette. Jeg hadde hatt problemet så lenge at jeg egentlig bare venta på lønning så jeg kunne ta bilen på verksted. Fy fader så mye bedre det føles å klare å fikse sånt på egenhånd, selv om man har ti tommeltotter og ikke vet forskjell på volt og ampere