wide5
|
|
« på: mars 16, 2015, 00:08:57 am » |
|
Som overskriften sier, så lurer jeg på hva som fikk dere her inne til å fatte interessen for luftkjølt VW? Hva startet det med, og hvorfor holder du på med dette enda? Fortell fortell.... Selv fikk jeg inspirasjon for ca 27 år siden, da jeg daglig på vei til skolen gikk forbi en turkisfarga cal-looker som stod parkert i Drammen . Jeg var vel rundt 12 år den gangen, og jeg bestemte meg fort for at min første bil skulle bli boble.. Denne bilen forsvant etterhvert, og jeg har aldri sett den igjen.. Husker bare at den hadde rag top, og helt slett dashbord. Var jo dette som gjorde at jeg synes den var så sykt kul, og at det gikk an å gjøre tøffe ting med bobler.. Etter denne tiden, har jeg hatt litt forskjellige biler, men VW har alltid vært der.. Det er det gode miljøet, VW-norge, og mange fine typer folk som gjør at jeg aldri har gått lei.. Så jeg satser på nye 27 år, med mye moro. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #1 på: mars 16, 2015, 00:48:26 am » |
|
Det begynte som 16 åring.. En kompis kjøpte seg breddet 1302, en stygg som juling breddet sak. Med 8" lemmertz bak. Og sidepipe som datt av hver gang det ble gitt gass. Av alle ting forelsket jeg meg i dette makkverket av en bil, og gikk bak ryggen på foreldrene mine og kjøpte min egen 1973 1303s. Ingen av de hadde ett snev av bilinteresse så noen hjelp hjemmefra fantes ikke. Men bilen var fri for rust. Og 2 år senere stod den klar til dagen jeg fikk lappen. Med customblandet lakk, 7+9" ATS. Og senket i front med 300 kilo kjetting. Det var tider det.. fikk ihvertfall ikke fartsbot. Og senkesettet kunne fjernes på stedet. Etter det har det gått slag i slag. Og er nå på det 25 året med luftkjølt Volkswagen som hovedinteresse. Mange entusiaster har kommet og godt i vennekretsen. Men meg blir de aldri kvitt! Først var det boble som damemagnet.. og ja det funket på tidlig 90 tall. Så ble det pastell cal-look Deretter Nasca konkuranser med Bilstereo. For så og få bilen til å går fortest mulig rett frem. Der er jeg ennå. Hobbyen for meg er "å få til selv". Alt jeg gjør er selvlært og gjennomført av meg selv. Med disse premissene tar ting litt tid. Men det er for meg hele hobbyen. Hvor mange biler det har blitt opp igjennom er jeg ikke sikker på. Da flere har blitt glemt. Skulle gjerne ønske jeg hadde en skriftlig oversikt på bilene og motorer jeg har klådd på. ..eller kanskje det er like greit å ikke vite
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #2 på: mars 16, 2015, 00:48:40 am » |
|
Etter 20 års pause i 2008 hadde jeg lyst å ta opp bilhobbyen igjen. Problemet var plassen. Ville hatt en fullsize amcar men da ville den stikke ut i gata der jeg bodde. Kjøpte derfor første bobla fordi den var kort 1973 1300S Formula Vee styling Nå kjører jeg 71 1302 "Turboroadster"
|
|
« Siste redigering: mars 18, 2015, 10:18:48 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Lasse.E
|
|
« Svar #3 på: mars 16, 2015, 01:02:34 am » |
|
Var nok bilen min du gikk å siklet på den gang petter'n Bilen fins enda den, men i en annens eie. Helt lik den gang jeg bygde den. Min interesse for vw startet nok med den rosa roadsteren som ble bygd av Right on magasin. Den syntes jeg var veldig kul. Kjøpte en opprustet 68mod og var super entusiastisk med en drøm om å bygge tilsvarende. Det gikk i grus 😔 Men mange vw har det blitt, og mange fler blir det sikkert.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 612 RS
Seniormedlem
Innlegg: 486
Bosted: Klæbu
VW 612 RS
|
|
« Svar #4 på: mars 16, 2015, 01:06:53 am » |
|
For si litt om min interesse da. Jeg har aldri hatt interesse for VW i ung alder. Fikk alltid høre fra faren min om at jeg også måtte begynne med boble når jeg fikk lappen. Bare det satte sperre for min del. Selv om vi hadde boble når vi var små og besteforelderne hadde boble men jeg ville absolutt ikke ha. Men visste om en 412´n som gikk med sekser midt på 80 tallet. Det var jo grisetøff, mest pga lyden og at det var Porsche motor. Det var noe helt spesielt på den tiden. Så akkurat en slik bil kunne jeg tenkt meg. Men interessen for VW var ikke til stedet i det hele tatt. En gang spurt broren min om jeg hadde lyst å være med på trening. Han kjørte rallycross og da boble. Jeg visste ikke bedre enn at jeg trodde det var bilcross han holdt på med. Det var jo bare bulking Men han hadde gått over til rallycross og hadde en ganske potent bil fikk jeg med meg på trening. Jeg ble til slutt overtalt. Og det viste jo seg at dette gikk noe inn i helvete på den tiden. Den bremset 165 HK ved 8000 omdr på en 1600 og med en vekt på 720kg så gikk dette unna med slicks på alle hjula. Så spurte han meg om jeg ville prøve noen runder og jeg tenkte. Det er ikke noe for meg. Men nok en gang ble jeg overtalt. Slet alvorlig med å komme i gang. Kvelte motoren gang på gang. Så kom han med en tape bit og satte på turtelleren slik at jeg så kun fra 5000 til 8000. Hold nåla slik at du ser den å da hoppet det avgårde. Etter litt fikk man det fort i fingrene at man måtte ligge helt i toppen på registeret. Så etter denne lille økten ble livet snudd på hode. En 1303 ble anskaffet umiddelbart og det ble satt i sammen en 1915 på 136 HK. Jeg for min del begynte å lese meg opp på vw motor og ble etterhvert mekaniker til flere av gutta i klubben på VW type1. Og jeg hadda aldri tatt i annet enn en peilepinne før.
|
|
« Siste redigering: mars 16, 2015, 09:34:14 am av VW 612 RS »
|
Loggført
|
- Audi S6 -97 avant - Audi A4 -97 1.8TQ avant - VW 412/6 -74 (3,0/930) - VW 1303 -74 (2,9/901) - Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
|
|
|
Ladybug
Seniormedlem
Innlegg: 289
Bosted: Nannestad/Oslo
|
|
« Svar #5 på: mars 16, 2015, 21:08:57 pm » |
|
Har alltid vært litt mer glad i motordur enn jenter flest, men aldri hatt spesiell interesse for vw. Men etter en tur i bussen til Kim Larsen en varm sommerdag i 2009 var jeg hekta Kjøpte min første boble, en 68modell callooker, i 2010. Og i fjor ble bobla byttet ut med en 75modell westfalia campmobil
|
|
|
Loggført
|
1968 boble solgt 1975 Westfalia-camper Mandagsenke Medlem av: Angel Wheels
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #6 på: mars 16, 2015, 21:42:07 pm » |
|
Vel, fikk vel boble inn med blodet, da fattern kjøpte en dagen før han giftet seg med mamma. Og jeg blei født 9 måneder seinere....
Vokste opp i den, en rubinrød 64-modell, som nå eies av broren min.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Frid
Seniormedlem
Innlegg: 319
Bosted: Ringsaker
|
|
« Svar #7 på: mars 17, 2015, 00:17:07 am » |
|
Jeg var 19 og en i klassen på Teknisk Fagskole hadde breddet 1303, hang med han på mitt første Vw treff som var Bug Run i 91. Vart hekta og kjøpte min første Vw den sommern , 67 Notch (som jeg kjøpte tilbake i 2008). Vant Snurre Sprett bobla på Hum Bug 5 uker senere så vw eventyret startet bra Etter 24 år med varierende int for Vw (ca 50 luftkjølte) står det for tiden 5 type3 og en bay på gården. Lenge leve galskapen. H Tor Fridholm
|
|
|
Loggført
|
1967 notch 1968 Variant 1600L 1966 karman ghia 1968 Variant 1600
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
|
« Svar #8 på: mars 17, 2015, 07:59:00 am » |
|
Etter veteanbilpause var jeg på utkikk etter en rimelig, men fin bil. Hadde ikke bestemt merke. Var nære på å kjøpe en cortina, men mye klabb og babb gjorde at det hele dro ut og selger solgte plutselig til en annen. Så skulle jeg så på en alfa, men sent kvelden før fikk jeg sms. Bilen er solgt. (Det gikk liksom i gleden) Så dukket en vw 1303 opp og etter flere bilkjøp som gikk i dass, kjøpte jeg bilen usett, satte 9000 på konto til selger og tok resten med for å se på bilen i Oslo. Den var ikke så bra som på bildene, men det var noe med den som gjorde at den ble med hjem. Så startet den lange reisen med å lese om vw, dra på treff, skruing i garasjen osv osv. Jeg er nå tilhenger av ordtaket; det er ikke du som velger boble, det er den som velger deg. :-)
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
VW 181
Supermedlem
Innlegg: 814
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #9 på: mars 17, 2015, 15:53:58 pm » |
|
Da jeg var liten gutt i Hamburg, kjørte min bestefar rundt i en hvit early bay som mannsskapstransport i et byggefirma. I helgene ble denne brukt til familieutflukter, og siden har jeg vel egentlig aldri glemt denne bilen. Lukten, lyden og sjarmen, helt magisk for en pjokk på 4-5 år.. Som ungdom, med ferskt førerkort, ble det handlet inn en nylakkert 62-modell, som var brannskadet innvendig. Hadde den et år, før den ble byttet ut med en nyere 1302, som igjen ble solgt før jeg dro i militæret i Nord-Norge. Så kom hele løpet med jobb, familie og hus, og til slutt dukket lysten på luftkjølt opp igjen. Så til 40-årsdagen fikk jeg en VW 181 av min kone, og siden har jeg kjøpt en 1302 i tillegg.. Kjekt å ha noe å bytte på.
|
|
|
Loggført
|
1971 VW 181 "Erwin" 1972 1302s "Smurfen"
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #11 på: mars 17, 2015, 16:13:25 pm » |
|
19891302 med chromefelger, senk, Porscherød lakk og etterhvert en nybygd 1835 motor fra Aaen. Syntes bilen gikk som en kule. Ble solgt til en lege for en pris langt over det jeg forlangte. Var for ung og naiv til å forstå at han var litt for glad i legespriten da han på første tur kjørte bilen rett inn i siden på en flunk ny Chevrolet Starcraft. Siden bilen da ikke var omregistrert så endte jeg opp med forsikringsoppgjøret.
1302.jpg (12.85 KB. 345x336 - vist 381 ganger.) -BB-
|
|
« Siste redigering: mars 17, 2015, 16:17:19 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
|
« Svar #12 på: mars 17, 2015, 16:28:15 pm » |
|
"Det" startet vel i 1973 da jeg fikk en 1928 Ford Model A som dåpsgave...og oppveksten videre ble i stor grad preget av førkrigs-amerikanere som ledet til en litt over snittet interesse for spesielle biler, og spesielt jakten på slike...
I 1991 studerte jeg i USA og bodde hos en familie som viste meg at det gikk an å kombinere førkrigsamerikanere med "andre" bilmerker (i deres tilfelle rare små Subaruer). Enhver norsk bilinteressert ungdom som på 80-tallet ble oppfostret på Flåklypa Grand Prix og Amcar - eller - Bilsport som eneste grunn til å besøke Narvesen ... ble jo bilrasist.
Det var enten eller, men etter 1991 ble det både-og for min del. I USA ble jeg kraftig bitt av VW- og tysk-bil interessen og vel hjemme i Norge kjøpte jeg den sommeren min første VW - en hyggelig 1954 Boble som sto bak Shell-stasjonen på Tingvoll og etterhvert fikk navnet "Caroline". Det ble starten på snart 25 år med VW - biler og vennskap. Helt konge...som vi si.
Her er det Alien som koser på ... Caroline sommeren 2014:
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #13 på: mars 17, 2015, 17:09:52 pm » |
|
1989' 15 år gammel og mine foreldre ante nok at når jeg kjørte moped så ble det ofte kjørt som om både moped og bensin var stjælt. De kom på en god ide om at hvis jeg fikk en boble av dem så måtte jeg love og ikke ta lappen på moped. En dag stod en da bare 15 år gammel 1974 modell 1300s i gården. 1600 og skivebremser var jo konge. Planen var å lage roadster men heldigvis ble det bare med fjerning av lister, montering av one piece og ellers sota ruter på hele bilen, omlakkering i toyota super rød, 8 spoke felger og forgassere som gjorde at den brukte 2 liter på mila.
Siden har jeg hatt mange, mange bobler og problemet mitt er at jeg går så fort lei og selger bilene mine. Noen som vil kjøpe en 65 modell 😎
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #14 på: mars 17, 2015, 20:59:04 pm » |
|
Jeg vil påstå at det ikke er min feil Mine foreldre kjørte VW fra tidlig 60 tall, så når jeg kom til på 70 tallet hadde det allerede vært en del VW i hus. Første bilder er før min tid på 60tallet en gang.
1 (Large).jpg (60.92 KB. 800x566 - vist 299 ganger.)
2-28-2010 12-11-53 PM_0009.jpg (53.15 KB. 800x584 - vist 274 ganger.) Når jeg kom til var også fargene oppfunnet. Etter størrelsen på meg selv i gul genser i vinduet, vil jeg tippe på rundt 1976-77?
7 (Large).jpg (49.74 KB. 800x524 - vist 347 ganger.) Og ferietur i Variant et par år seinere.
8 (Large).jpg (58.42 KB. 798x600 - vist 296 ganger.) Så med eldre søsken som også hadde boble som første bil og fremdeles bobleeiere, hadde jeg ikke det store valget. Ble en 69 modell 1300 som første bil på meg. Da den hadde vært bruksbil noen år, ble den solgt før jeg kjøpte den tilbake noen år etter og laget en gul Baja av den.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
wide5
|
|
« Svar #15 på: mars 28, 2015, 21:11:01 pm » |
|
O-hoi. Mange fine historier her. Fyr på volkens.. fortell fortell.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
|
« Svar #16 på: mars 28, 2015, 22:12:04 pm » |
|
drev med bilcross i 30 år og på 80-talletvar det kun boble med t4 motor som var vinnerbilen. så da måtte man lære seg å skru t4 motor. det var ikke vanskelig å få kjøpt både bay og 411 og motor fra og sende resten på hoggern og 68-72 modeller av boble og bygge bilcrossbil av. hadde avtale med et inntauingsfirma og delebiler var ikke noe problem. hadde god plass på jobben den gangen og hadde på det meste 30 paller med motorer og alle andre deler. da jeg fant ut at jeg skulle ha en veteranbil for 8 år siden, måtte det da bli en 1303 pga delelageret. siden har det kommet både en 1302 jubileum, langsnute notch og en bay pick up . i tillegg har kona golf og jeg har 2 passater. nå er bilcrosskarriæren over og bare delesalg til gatebiler og har bygd ny garasje til egne veteranbiler. det kan jo komme flere vw, hvem vet
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Jørgen N
Medlem
Innlegg: 110
Bosted: Vennesla
|
|
« Svar #17 på: mars 28, 2015, 22:23:58 pm » |
|
For meg har jeg likt boble så lenge jeg kan huske, var ikke gammel da pappa kjøpte ei 65 modell seablau boble "vi" restaurerte, jeg var sikkert mest i veien da Så solgte han den, og jeg var helt fra meg :O Så jeg solgte Sierraen min (Som jeg kjøpte når jeg var 11/12 år) og brukte pengene på ei 64 modell boble, samme farge som pappas i dag er jeg 15, og bobla mi ser ut som på bildet Finnes ikke koseligere bil enn boble!!! Lykke til med prosjekt
|
1964 VW 1200 1971 VW 1302
|
|
|
Jørgen N
Medlem
Innlegg: 110
Bosted: Vennesla
|
|
« Svar #18 på: mars 28, 2015, 22:24:48 pm » |
|
"Lykke til med prosjektet" Skulle ikke være med 😝 ^
|
|
|
Loggført
|
1964 VW 1200 1971 VW 1302
|
|
|
Olemann
Nybegynner
Innlegg: 38
Bosted: Skien
|
|
« Svar #19 på: april 03, 2015, 23:47:22 pm » |
|
Vel for meg begynte det når jeg var rundt 4 år gammel. Jeg så nesten hver dag på filmer som gråtass,bananer i pysjamas osv. Men så begynte jeg å se på nemlig Herbie Siden jeg så såpass mye på herbie filmene så bestemte mamma seg for å kjøpe en boble. Det var en 1969 modell. Så og si originalbil, Den kjøpte hun av en bekjent av pappa som hadde kjøpt den av en gammel dame. Har mange gode minner fra bilen da hun pleide å kjøre meg til barnehagen med den nesten hver morra . Bilen ble parkert på låven rundt 2006/2007. Men i fjor sommer fikk jeg overtalt mamma til og ta ut bilen. Pappa sto for det meste av ansvar for bilen og etter cirka 2 uker. ble den eu godkjent. Skal si det er bilen sin det
|
|
« Siste redigering: oktober 22, 2015, 10:02:01 am av Olemann »
|
Loggført
|
it ain't cool unless, it's aircooled
1965 Buick Special 1969 Fiat 600 (SOLGT) Honda PX-R
Ønsker å kjøpe boble eller t-3
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #20 på: april 04, 2015, 10:27:33 am » |
|
Hehe, min VW historie startet med at jeg hadde valget mellom å kjøpe en bruktbil til 30-40000,- som igjen vil koste div 1000-lapper i året i reperasjoner, eller kjøpe en billig veteran, som jeg selv kunne pusse opp for tilsammen ca 30-40000,- Økonomien min støtter ikke helt div verksteds-besøk med bilen, så jeg valgte såklart veteran Jeg bladde gjennom Finn.no og Autodb.no noen uker, med Volvo Amazon som ønsket modell. Plutselig en dag, inne på Finn.no, feilplassert midt innimellom div Amazoner, sto det ei småsliten spraybokslakkert boble, med gangstercap og øyelokk. Da var jeg solgt, og 2-3 uker senere var bilen min. 30-40000,- til restaurering har blitt nermere 100-120000,- Og 1-2 år forventet tid på prosjektet nermer seg snart 5 år... Angrer ikke ett sekund
BubbleliciousFirst.jpg (52.84 KB. 450x600 - vist 245 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
Endre S
Supermedlem
Innlegg: 2102
Bosted: Egersund
Våre liv er summen av de valg vi har tatt.
|
|
« Svar #21 på: april 04, 2015, 12:17:34 pm » |
|
Tidlig på 70 tallet fant eg ut at skruer var en fantastisk oppfinnelse. Det gikk an å skrue av, og skrue på. Sykler, etterfulgt av mopeder og x antall opler ble skrudd i fillebiter......og ikkje alt ble sånn som det var.Midt på 80 tallet hadde eg ei boble som kjelvebil, livsfarlig, men dødskult ;-) Slutten av 80 tallet så gikk det an å bygge cabriolet av ei boble, med et glassfiberkit, å heldigvis, trur eg nå, ble det ikkje noe av det... Ca 2001 kjøpte eg mi første skikkelige boble, trudde eg. Selgeren het Johan Fuglesang å bodde i Kongsberg. Glemmer det aldri. Då eg spurte om bilen var trillbar, for det var selvfølgelig et prosjekt, så var han litt i tvil... Eg henta en roadster som var så i biter som det gikk an. Den roadsteren solgte eg før den kom på veien. kjøp å salg har vore flittig brukt i mange år. Nå håper eg at det er slutt. Nå bør det bare bli kjøp :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
burker (Brian)
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1183
Bosted: Tistedal
Savner Folkevogn klubben Østfold
|
|
« Svar #22 på: april 04, 2015, 21:14:40 pm » |
|
Kjøpte min første boble 1950 mod, som var et prosjekt i 1987, som jeg ikke fikk gjort noen ting med, solgte den til Knut A i Fredrikstad. Mener det var i 1988 for å finansiere en 4 ukers ferie i Tanzania og Kenya. Neste boble ble kjøpt i 1992,en lyseblå 1968 modell. Den og jeg møtte en elg på E6 i 1994 og etter det tok det mange år før det ble noen ny luftkjølt. Har eid mye annet rart, men i dag så står det to stykker her i gården. Og flere blir det sikkert.
|
|
|
Loggført
|
T-1 1959
|
|
|
|