november 01, 2024, 03:50:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen som har kam-kort med specs på JPM00206?  (Lest 2881 ganger)
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« på: mars 09, 2015, 14:40:33 pm »

Har skaffet meg Pipemax og tenkte jeg skulle leke litt med den i kveld, men kam-kortet mitt ligger i garasjen og jeg skal ikke ditt før onsdag.

Noen som har dette liggende og kan dele?(utålmodig  Gliser)
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: mars 09, 2015, 14:45:01 pm »

I følge siden hans, 280grd, 10.50mm løft. "06" på slutten av kam-nummeret betyr 106grd lobeseparasjon. Glad
http://jpmotorsports.se/ms/ms/j-p-motorsport-produkter-helsingborg-254-68/ms-90000825-p-4/#raptor
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: mars 09, 2015, 15:02:27 pm »

Har skaffet meg Pipemax og tenkte jeg skulle leke litt med den i kveld, men kam-kortet mitt ligger i garasjen og jeg skal ikke ditt før onsdag.

Noen som har dette liggende og kan dele?(utålmodig  Gliser)

Bare be Erik om å kappe innsugene korte. Det funket for meg. Traff vel godt på lengden.



 Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: mars 09, 2015, 15:42:28 pm »

Husker ikke om det er samme løft og durasjon(@0.050) på eksosen som på innsuget.

Degreed CenterLine - Intake CenterLine the Camshaft was Degreed on(80 to 125 Degrees CL)? 102?

Innsugene er easy fix Erlend, de er mer enn korte nok så der er det bare å legge på spacer hvis det trengs, men eksosen derimot er potensielt litt mer hodebry.
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 09, 2015, 20:15:55 pm »

Hvor mye klarer man å spare på en vanlig merged header, og samtidig ha bra flow og like lange rør?

10cm?

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: mars 09, 2015, 20:21:30 pm »

Jeg har den kammen, og skal se om kamkortet ligger i esken sin Blunker
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #6 på: mars 09, 2015, 22:09:27 pm »

Jeg har den kammen, og skal se om kamkortet ligger i esken sin Blunker


Yes please  Gliser
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: mars 10, 2015, 00:00:09 am »

sorry Trist fant esken, men den var tom...
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #8 på: mars 10, 2015, 00:15:48 am »

Hvor mye klarer man å spare på en vanlig merged header, og samtidig ha bra flow og like lange rør?

10cm?



Spare? På lengden? Lengden får blir det beregningene tilsier(hvis jeg greier å få kontroll på alle input'ene Gliser). Her er det uansett litt slingringsmonn, så det er ikke slik at lenden må være på millileteren. Det jeg ønsker å teste er grenrør med to steppinger frem til kollektoren tilpasset de forutsetningene min motor nå har. Til nå har jeg bare brukt det jeg har hatt tilgjengelig(1 7/8") uten noen form for tilpasning av lengden på rørene. Har riktignok fungert over all forventning, men det blir spennende å se om det blir endringer(forhåpentligvis til det bedre).
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #9 på: mars 10, 2015, 00:17:43 am »

sorry Trist fant esken, men den var tom...


Det var synd. Takk for at du gjorde et forsøk!
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #10 på: mars 10, 2015, 09:46:21 am »

Er kammen installert "rett opp og ned" vil jeg nok anta at centerline er 106grd for denne kammen. Glad
Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #11 på: mars 10, 2015, 14:34:36 pm »

Er kammen installert "rett opp og ned" vil jeg nok anta at centerline er 106grd for denne kammen. Glad

Det husker jeg selvfølgelig ikke Trist men nå får jeg vel svaret på det i morgen og ikke minst løftet og durasjon på eksos. Hvis jeg finner arket da Glad
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: mars 10, 2015, 14:55:26 pm »

Blir spennende å se hva pipemax sier du vil kunne øke i HK ved stepped header i stedet for et billig 1 7/8. Er det snakk om 3 hk eller 17 hk liksom. Er det 3 hk finnes det andre steder å hente billigere HK.
Loggført
kb
Medlem
***
Innlegg: 233
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: mars 10, 2015, 15:30:00 pm »

Blir spennende å se hva pipemax sier du vil kunne øke i HK ved stepped header i stedet for et billig 1 7/8. Er det snakk om 3 hk eller 17 hk liksom. Er det 3 hk finnes det andre steder å hente billigere HK.

Så vidt jeg kan se fra min PipeMAX får du ikke se hvor mye forskjell det er, det spytter bare ut optimale lengder. Se eksempel fra min "leking" under..
Jeg må (muligens) opp et par milimeter i diameter, og ned 10cm+ i lengde. Og helt annen kollektor/stinger.. Øyerulling


* pipemax.jpg (119.76 KB. 627x600 - vist 181 ganger.)


Loggført
folkevogn
SCC Event.
Seniormedlem
*
Innlegg: 255
Bosted:



Vis profil
« Svar #14 på: mars 12, 2015, 11:16:43 am »

Blir spennende å se hva pipemax sier du vil kunne øke i HK ved stepped header i stedet for et billig 1 7/8. Er det snakk om 3 hk eller 17 hk liksom. Er det 3 hk finnes det andre steder å hente billigere HK.

Så vidt jeg kan se fra min PipeMAX får du ikke se hvor mye forskjell det er, det spytter bare ut optimale lengder. Se eksempel fra min "leking" under..
Jeg må (muligens) opp et par milimeter i diameter, og ned 10cm+ i lengde. Og helt annen kollektor/stinger.. Øyerulling

[ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]


Etter å ha lekt litt med Pipemax og prøvd å endre endel parametere så gir det meg ikke svar som lar seg omsette i praksis. Foreslåtte innsugslengde på 36cm er sikkert et ok estimat, men jeg får ikke legge inn(overskrive) cc i innsugskanalen så går jeg ut fra at dette blir beregnet ut fra valgt ventilstørrelse og ventilstamme, samt at jeg ikke flowtall på hele innsugskanalen(med gasser på) og ikke med 28" vannsøyle(kun uten gasser og 25" vannsøyle). Her kan man sikkert gjøre noen tilnærminger og jeg har da satt VE % til 110(muligens noe høyt, men antagelig mellom 105 og 110) som virker plausibelt med tanke på beregnet effekt og cfm. Uansett...cc i kanalen påvirker lengden på innsuget i forhold hvor maks effekt inntreffer. Mitt er i dag 38,5cm så jeg vet hvertfall at jeg ligger i nærheten av noe, det kan like godt være at "riktig" lengde kan være 41cm. Dette får jeg bare prøve meg frem med i bremsebenken når den tid kommer. Dette er forsovet ikke det som direkte er utfordringen. Problemet er at estimerte lengder på grenrør blir meget korte(ca 80cm mot ca 100cm som ofte er brukt) og vanskelig lar seg gjennomføre med våre motorer. Etter en liten prat med JPM så hadde han testet output fra Pipemax på en-sylindermotoren og oppnådd gode resultater, men oppnådd bedre med andre beregningsprogram og lengder(uten at vi gikk inn på hvilke). En annen ting med output'n fra Pipemax som Johannes gjorde meg oppmerksom på var at lengden på steppingene i eksosen er beregnet til å være akkurat like lange. Han hadde hatt betydelig bedre erfaring med å ha ganske kort avstand til første stepping og heller lenger til de neste. Han regnet med at dette hadde med å gjøre at programmet gjør noen forenklinger.

Må prøve rote frem mer eksosteori kjenner jeg, hadde vært interessant å få litt mer "kjøtt på beinet" rundt flere av parameterne som ligger til grunn.   

Det som er
Loggført

11.96@180kmt - SCC2013 Gliser
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!