Da de i sin tid sluttet med blybensin så var det en del biler som ikke likte blyfri, fikk tenningsbank osv på grunn av lavere oktantall. Dermed begynte de og selge blyerstatning for å få høyere oktantall fjerne den bankinga i motern osv.
Her gjelder det å holde tunga rett i munnen. Blyerstatning har
ingen oktanforhøyende effekt. Og nåtidens oktanforhøyende midler gir ingen beskyttelse mot ventilslitasje. Dette er to forskjellige ting.
Blytilsetning ble i sin tid introdusert for å gi oktanforhøyende effekt. Dette fordi man begynte å lage motorer med høyere kompresjon, som trengte høyere oktantall for ikke å få problemer med tenningsbank/selvantenning. Da blytilsetningen ble forbudt, oppdaget man at blyet hadde hatt en annen, utilsiktet effekt: Det "smurte" ventiler/ventilseter/ventilstyringer og forhindret mikrosveising mellom ventilsete og ventil. Dagens blyerstatning skal ha den samme smørende effekten, men virker ikke oktanforhøyende på noe vis.
På eldre biler med støpejernstopper, uten herdede ventilseter, er blyerstatning nødvendig for å hindre mikrosveising mellom ventilsete og ventil - det vil si at ventilene "eroderes" (skremmende fort) i møte med ventilsetene. På de gamle, luftkjølte VW-motorene skal ikke dette være noe stort problem, da ventilsetene er mer hardføre. Men det skader neppe med en skvett blyerstatning, sånn for ekstra sikkerhets skyld.