november 01, 2024, 03:43:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bremerør i Rustfritt?  (Lest 2562 ganger)
mags
Supermedlem
*****
Innlegg: 3531
Bosted: Sølvbyen



Vis profil WWW
« på: februar 04, 2014, 17:45:10 pm »

Er det lov å bruke det?
5mm Rustfritt Rør til Bremsene?

M
Loggført

Good Work ain`t cheap
Cheap work ain`t good
Mags  90508914.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 04, 2014, 17:47:55 pm »

Er det da man må ha enda flere opplagtingspunkter pga at røret blir sprøere enn med vanlig?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: februar 05, 2014, 10:37:25 am »

Kjøretøyforskriften (http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_26#§26-6) er ganske klar:
'Bremserør skal utvendig ha en korrosjonsbestandighet som minst tilsvarer den hos et stålrør med et sinkbelegg med tykkelse 0,012 mm.
Bremserør skal være flenset og tilkoblet i overensstemmelse med fabrikantens anvisninger.'

Så slik eg ser det, bør det gå glimrande med ss. Ser ikkje behovet for ytterligare klamring heller, så lenge du er i stand til å lage gode nok flensar Blunker
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: februar 05, 2014, 15:09:27 pm »

Tror utfordtingen blir flensingen.rustfritt er vel noe mere utfordrende å forme.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #4 på: februar 05, 2014, 15:38:24 pm »

Tror utfordtingen blir flensingen.rustfritt er vel noe mere utfordrende å forme.?

Oh yes.... Værre å få tette i skjøter også. Må strammes vesentlig mer enn kobber!
Loggført

Mvh
Reiel
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #5 på: februar 05, 2014, 16:32:00 pm »

Vi gikk til anskaffelse av rustfrie instrumentrør en gang på 80 tallet rørene såg fine ut de fikk forma og tilpassa på bakakslingen til en 71 ford Cortina.Men så stoppa det pga.flensingen,det var ingen som greide å flense ordentlig.Husker jeg ikke helt feil så sprakk det i flensen når vi prøvde å presse flensen.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: februar 05, 2014, 18:07:31 pm »

Et godt alternativ er kobber/nikkel rør, er grå av farge, lettere å forme enn ss og mer motstandsdyktig mot korrosjon enn ren kobber.

Rustfrie rør er nok knot å flense skikkelig. Har ikke prøvd (vil gjerne prøve), men vet hvordan vanlige stålrør kan kødde det til Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Randeberg
Medlem
***
Innlegg: 166
Bosted: Stavanger, Rogaland



Vis profil
« Svar #7 på: februar 17, 2014, 01:44:16 am »

hvis de rustfrie sprekker/knekker under flensinga går det vell ann å prøve å varme det litt eller er dette noe som er prøvd? tenkte å gå for rustfritt selv
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #8 på: februar 17, 2014, 14:13:07 pm »

Etter varmebehandling av rustfritt, så er du nødt for å polere, syrebeise eller på annan måte etterbehandle for at det fortsatt skal vera rustfritt Kult
Så er det fittingsen som skal presse røret inn mot den motgåande konen. Det betinger fittings som er litt kraftigare mtp nøkkelvidde osv......
Foretrekker sjølv kobber/nikkel, god å jobbe med, lett å få tak i, lett å få tett  Gliser
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
volkswagen1302
Seniormedlem
****
Innlegg: 391
Bosted: Grimstad



Vis profil
« Svar #9 på: mars 29, 2014, 00:18:10 am »

Bruk heller kobbernikkel mye bedre en vanlig kobber rør, varer evig lett å bøye lett å flense.
Loggført

1971 Volkswagen 1302
R.I.P 1969 Volkswagen 1300

jada så sånn e det!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!