november 01, 2024, 03:50:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Godkjenning av større motor i Variant  (Lest 4821 ganger)
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« på: november 06, 2013, 22:27:23 pm »

Hei

Jeg har planer om å kjøpe ny motor med større effekt til min Variant 72 modell. Jeg tenker på en 1968 cc på ca 100 hk.
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har noen erfaringer angående dette når det gjelder å få godkjenning av BT for noe slikt?
Bilen min har samme skivebremser foran som 411 / 412 og Porsche 914 så man skulle kanskje tro at noe slikt skulle være mulig.
Jeg finner bare informasjon om dette når det gjelder boble men ikke noe angående T3.

Håper dere har noen innspill her Glad
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #1 på: november 08, 2013, 21:33:05 pm »

Ingen som har noen erfaringer her?
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
MrKreosot/ Arne
SCC Event.
Supermedlem
*
Innlegg: 744
Bosted: 2ten Eastside



Vis profil
« Svar #2 på: november 08, 2013, 22:42:11 pm »

Mener at man få godkjent den med motor opp til 136hk med standard skivebremser. Mulig jeg tar feil.
Loggført

Mvh Arne
92644716
66 mod Type 1 Vrakpant Racing Edition, Mr Kreosot
68 mod Type 3 Squareback, Baron Bullit
69 mod Type 3 Fastback, no name yet.

"Arbeidet hater mannen"
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #3 på: november 09, 2013, 00:06:35 am »

har en notchback 1970 modell som er kodkjent med T4 2 liter. men den har skivebremser bak og større skivebremser foran.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #4 på: november 09, 2013, 00:32:02 am »

Burde være ganske greit å få godkjent 100 HK i alle fall da 914 2.0 hadde dette som effekt.

914 har jo samme bremser (foran i alle fall) som Type 3 fra august -71 (dvs 72 modeller og "nyere") og 411/412 som du nevner.

Bremseflaten på hver av klossene er 25 cm2 dvs 100cm2 til sammen. Dette var en økning fra de "gamle" som hadde 20 cm2 pr kloss og dermed 80 cm2 tilsammen...

Men dokumentasjonsoppgaven kan jo bli litt krevende om man ikke bruker mye tid og ressurser på dette.

Er sikkert noen i Tyskland som har gjort denne jobben.

Eller finnes den noen i Norge med godkjenning i vognkortet så kan du kanskje få en kopi.
« Siste redigering: november 09, 2013, 00:37:17 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #5 på: november 09, 2013, 10:56:05 am »

Ja det var jo kanskje det jeg håpte på at noen andre hadde fått godkjent noe slik at jeg kunne få en kopi.

Hvis det er slik at man får godkjent 136 hk er dette noe BT har noe oversikt over slik at man kan spørre på den lokale trafikkstasjonen?

Har egentlig ikke lyst å spørre de om noe som helst før jeg får greie på om dette kan la seg gjøre relativt greit.

Kanskje jeg bare setter inn og lar det være stille.. men har egentlig ikke lyst til det.

BP 73 måtte du montere skiver bak for å få godkjent T4 motoren eller var det noe du hadde gjort før du søkte om godkjenning? Er det bare slagvolumet som står i vognkort eller er det også maks antall HK ?
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #6 på: november 09, 2013, 23:35:07 pm »

se pm.
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 10, 2013, 01:16:42 am »

Kjenner til flere biler med originale bremser med over 100 gamp.

Bremsene på type 3 er ganske store. Jeg vil tro at det bør være en smal sak å få godkjent 100-140hk med de originale bremsene, slik som med boble med skivebrems foran.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #8 på: november 10, 2013, 16:17:23 pm »

Ok tenkte jeg kanskje skulle komme i kontakt med noen her som har en type 3 med originale bremser som er godkjent med økt effekt / slagvolum. Noen som vet?
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
KimSan
Medlem
***
Innlegg: 202
Bosted: Asker


Vis profil

« Svar #9 på: november 11, 2013, 21:55:52 pm »

Hei

Dette er jeg også veldig interessert i, da jeg ser på mulighetene for en 73 mod fastback. Setter stor pris på om du oppdaterer meg om du finner ut noe utenom denne tråden Glad

/Kim
Loggført

1300 67-modell Boble: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10938.0.html
1600 TL 73-modell Fastback
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #10 på: november 15, 2013, 21:10:49 pm »

Har vært i kontakt med den lokale trafikkstasjonen der de sier at det enkleste er å prøve å få en dokumentasjon fra importør om hva som kan godkjennes så jeg har skrevet mail til teknisk sjef hos møller for å høre om de har noe a la det som de engang skrev om bobla men har ikke fått noe svar enda... Vi får se.

Synes jo egentlig det er litt rart at det ikke er noen på forumet som har original type 3 som er godkjent med større motoreffekt.
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 15, 2013, 21:25:30 pm »

Ikke veldig mange Type3 i omløp, desverre. Enda færre med stor motor.
Mulig knastenrad her inne har noe informasjon å komme med.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 15, 2013, 22:37:17 pm »

Dewil har rett! Er jo meget få Type 3 som er i drift i det hele tatt i Norge og svært svært få har "større" eller hvassere maskin enn originalt.



Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 15, 2013, 22:46:29 pm »

Er bare én ting å gjøre med det problemet.
Kjøp en Type3 og få den på veien!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #14 på: november 16, 2013, 00:35:53 am »

Det utsagnet støtter jeg fullt ut! Det var det jeg gjorde og etter et års iherdig innsats ser det slik ut..
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #15 på: november 16, 2013, 00:36:19 am »

bilder..
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #16 på: november 16, 2013, 00:37:24 am »

sliter litt..

* 20130829_185405.jpg (123.77 KB. 640x480 - vist 240 ganger.)

* 20130829_185432.jpg (111.7 KB. 640x480 - vist 208 ganger.)

Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #17 på: november 16, 2013, 00:39:36 am »

men der fikk jeg det til Glad
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 16, 2013, 00:40:46 am »

Godkjent!
Må si at det der er en av de peneste nyere-enn-1970 type3 jeg har sett!
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #19 på: november 16, 2013, 10:33:07 am »

Flott bil! Har selv en slik variant som jeg bør snart begynne med. Har eid den i over 20 år...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #20 på: november 17, 2013, 00:19:10 am »

Takker! Det er jo når man får slike kommentarer at man får igjen for lange kvelder med kapping og rustsveising  Glad
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 17, 2013, 00:37:30 am »

Vel fortjent Blunker
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #22 på: desember 21, 2013, 00:02:01 am »

Heisan! Tenkte jeg skulle oppdatere litt her. Jeg fikk tak i en kopi av et brev som Møller skrev i 1996 der de sier at effekt opp til 95 HK burde gå greit, så jeg sendte en søknad til SVV og i går fikk jeg svar.. De kan godkjenne dette under forutsetning at jeg kan dokumentere hvor mye effekt den nye motoren har. Skulle være en grei sak å få kjørt i benk. 
Ja da blir det å bruke jula til å bestemme seg for om det blir motor fra CPR eller Powerhaus eller kanskje Gemvw?. ( noen som har noen synspunkter her? ) God Jul! Glad
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 21, 2013, 00:09:26 am »

Så bra! Jeg ville nok ha brukt en norsk motorbygger.
« Siste redigering: desember 21, 2013, 00:14:27 am av Squareback » Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #24 på: desember 21, 2013, 00:43:11 am »

Så bra! Jeg ville nok ha brukt en god norsk motorbygger.

Helt enig.
Loggført
Buckpider
Juniormedlem
**
Innlegg: 84
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #25 på: desember 21, 2013, 01:02:35 am »

Ja dere er kanskje inne på noe der. Noen dere kan anbefale?
Loggført

1972 Variant
1974 T2 Sika
2001 Golf Stv 1,6
2012 Passat 2,0 TDI Stv
Ove
Supermedlem
*****
Innlegg: 604
Bosted: M&R



Vis profil
« Svar #26 på: desember 30, 2013, 11:12:42 am »

sliter litt.. [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]

Flott bil !
Loggført


"De levde som ville dyr, de verken røkte eller drakk!"
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!