JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« på: juli 30, 2013, 19:01:21 pm » |
|
Har fått ett tilbud på 8000,- for og ta ut 1200 motoren i bobla mi, plukke den helt ned til blokka, bygge den opp igjen med nye pakninger osv, og deretter sette den inn i bobla igjen.
Det jeg lurer på er om det blir billigere for meg og kjøpe en hel og grei 1200 / 1300 motor, og sette inn denne selv, eller er det bedre på lang sikt og få denne jobben gjort?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #1 på: juli 30, 2013, 21:49:54 pm » |
|
Du får en bra 12-1300 for 1000lapp og oppover. Lurer litt på hva som ligger i uttrykket "pakninger osv"? 8000 bare for å få satt på pakningsett til under 200kr er litt i overkant vil jeg mene.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« Svar #2 på: juli 30, 2013, 21:59:10 pm » |
|
Du får en bra 12-1300 for 1000lapp og oppover. Lurer litt på hva som ligger i uttrykket "pakninger osv"? 8000 bare for å få satt på pakningsett til under 200kr er litt i overkant vil jeg mene.
Ok, nei jeg kjenner ikke karen, men han sa 8000,- for full overhaling.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #3 på: juli 30, 2013, 22:03:55 pm » |
|
Hvem gav dette? En som driver med det på "heltid"? Eller en hobbymekaniker?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« Svar #4 på: juli 30, 2013, 22:07:18 pm » |
|
Hvem gav dette? En som driver med det på "heltid"? Eller en hobbymekaniker?
Det er en kar på Ler, Melhus. Han blir kalt for Boble-Rolf. Driver visstnok med både boblerestaurering og bobleracing.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #5 på: juli 30, 2013, 22:16:44 pm » |
|
Ok.
Om du er opptatt av originalitet, og vil ha samme motornummer som du har orginalt (gitt at det er org. motor som sitter i nå) er jo overhaling ett alternativ.
Om ikke så får du jo en bra 12,13-1600 for en rimeligere penge, men da ikke overhalt.
8000,- er egentlig ikke så verst.
1000,- linjeborring 1000,- for sliping av ventilseter 200,- for pakningssett 3-500,- for div annet Så kan man like så godt bytte clutch. Stifter + nye lager
Og 15-20timer jobb.
Og dette er uten at noe er ødelagt. (Kam, løftere, ventiler, seter, ventilfjærer) etc etc
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« Svar #6 på: juli 30, 2013, 22:27:07 pm » |
|
Ok.
Om du er opptatt av originalitet, og vil ha samme motornummer som du har orginalt (gitt at det er org. motor som sitter i nå) er jo overhaling ett alternativ.
Om ikke så får du jo en bra 12,13-1600 for en rimeligere penge, men da ikke overhalt.
8000,- er egentlig ikke så verst.
1000,- linjeborring 1000,- for sliping av ventilseter 200,- for pakningssett 3-500,- for div annet Så kan man like så godt bytte clutch. Stifter + nye lager
Og 15-20timer jobb.
Og dette er uten at noe er ødelagt. (Kam, løftere, ventiler, seter, ventilfjærer) etc etc
Er nok ikke originalmotoren nei. Det er ei 66 mod, og det står ett 1300 kromdekal på motorlokket. Han sa 8000,- eksklusive evnt. Slitedeler. Så blir nok mer enn 8 lappet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #7 på: juli 30, 2013, 22:49:18 pm » |
|
Da ser du sikkert på nærmere 12 om den er sliten.
Dukker opp nyoverhalte motorer på forumet fra tid til annen til 10k +
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« Svar #8 på: juli 30, 2013, 22:53:37 pm » |
|
Da ser du sikkert på nærmere 12 om den er sliten.
Dukker opp nyoverhalte motorer på forumet fra tid til annen til 10k +
Ok. Takk for tips Har lagt ut en enkel annonse under deler kjøpes nå. Men passer en 1300 motor i ei 1200 girkasse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #9 på: juli 30, 2013, 23:00:12 pm » |
|
1300 og 1500 6V passer rett i. 12V motorer så må du slipe i kassen for å få svinghjulet inn
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« Svar #10 på: juli 30, 2013, 23:10:57 pm » |
|
1300 og 1500 6V passer rett i. 12V motorer så må du slipe i kassen for å få svinghjulet inn
Ok, takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #11 på: juli 30, 2013, 23:44:33 pm » |
|
Hvem gav dette? En som driver med det på "heltid"? Eller en hobbymekaniker?
Det er en kar på Ler, Melhus. Han blir kalt for Boble-Rolf. Driver visstnok med både boblerestaurering og bobleracing. Rolf Tiller, mener du? Gammel i faget, han. Har holdt på lenge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JohnChr
Juniormedlem
Innlegg: 84
Bosted: Vanvikan
66 Boble
|
|
« Svar #12 på: juli 31, 2013, 00:08:12 am » |
|
Hvem gav dette? En som driver med det på "heltid"? Eller en hobbymekaniker?
Det er en kar på Ler, Melhus. Han blir kalt for Boble-Rolf. Driver visstnok med både boblerestaurering og bobleracing. Rolf Tiller, mener du? Gammel i faget, han. Har holdt på lenge. Ja.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #13 på: august 01, 2013, 08:55:51 am » |
|
Jeg har også en 1200 stående! Den sviver men med ulyd. Kommer "bankelyder" urytmisk når motor sviver. Forsvinner ved gasspådrag, men er raskt tilbake når gass slippes. Får heller ikke fullt gasspådrag. Kjørte den tom for olje for snart 5 år siden (hadde ikke med olje og rakk heller ikke hjem før det gikk dårlig baki der). Tenkte å splitte motor for å se hva som lager ulyd, noen som har forslag? Motor har ikke endeslark!! Litt galt å bare hive motor også.
|
|
« Siste redigering: august 02, 2013, 14:11:47 pm av Ketil S. »
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
|