juni 25, 2024, 07:06:45 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Simen sin 1955 Oval, SOLGT  (Lest 7786 ganger)
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: mai 01, 2013, 15:24:12 pm »

Hei alle sammen!

Tenkte jeg skulle ha en prosjekttråd om min 1955 oval jeg kjøpte av en hyggelig selger i Tønsberg. Det hele startet med en liten runde på forumet her og jeg begynte jakten etter en flott bil til og med 1959 modell. Jeg vil ha en der jeg unngår EU-kontroller.
Etter å ha hatt drømmen om en søndagsbil, og gjerne ei boble, i tankene i mange år måtte jeg få kjøpt meg en bil. En ivrig kollega som også har boble var veldig overbevisende og entusiastisk da jeg startet jakten etter en bil. Vi kikket gjennom finn.no og forumet her mange ganger og etter litt meldinger med selgere så tok jeg med samboern til Tønsberg for å kikke på denne bilen en lørdag i april (egentlig et litt hemmelig triks for å få tommelen opp for boblekjøp av dama Gliser ). Onsdagen etter tok jeg med kollegaen min for å kikke overbilen på nytt da han har mye mer kunnskap enn meg om disse bilene.

Småplukk litt overalt, men jeg er en kresen person og ville ikke ha noe restaureringsprosjekt. En hyggelig prat med selger og vi ble enige om handel Glad Planen var å hente bilen litt senere i uka, men etter litt frem og tilbake så ble bobla med tilbake til Oslo samme kveld Glad

Bilen er nok kjent for mange her på forumet vil jeg tro, da jeg også fant salgsannonsen her på forumet.

Litt klipp og lim fra annonsen:
Sitat
Dette er en bil som ble pusset opp i 2000, hvor den ble splittet fra bunn, all rust ble tatt og bilen ble lakert i en særdeles fin farge (blå svart i skyggen, blå lilla i sola), nytt teppesett etc. Det ble også bygget ny motor til bilen, se spek under. Bilen har etter denne oppussingen rullet litt i overkant av 13 000 km. Bilen har 1300s kasse og gearspak med reduksjon. Motor og gear fungerer fantastisk bra og gjør at bilen er en drøm å kjøre (ikke noe problem å holde i overkant av 100 km på E18, eller gi på litt og dra forbi noen biler).

Ellers er bilen også avstivet med stabstag bak og den er senket til et nivå som gjør at den fungerer veldig bra over humpler og på dårlig vei. Bilen er utstyrt med 4 punkt sele på sjåførsiden, som har gått på bekostning av baksete. Det kan nevnes at den har bensinvarmer (var helt fantastisk på vei til Mantorp i år). Piler fungerer perfekt.

Bilen leveres med ny Mobil1 Porsche olje! Ellers kan det nevnes at det i år er nytt batteri, nye hjulsylindere bak, nye dørhåndtak, ny viftereim.

Spek motor (dette er hva jeg vet og mellom 100 - 120 hk i motor, basert på flere jeg har hatt og prøvd):
Motor 1835ccm Type 1
- AS 21 Blokk
- Standard veiv og råder
- Lettet svinghjul, GB Power pully
- Borring/slag 92x69 Mahle/Cima
- Standard topplokk, portet og polert
- Kompresjon 10,2:1
- Engle W-120
- Chromoly Støtstenger
- CB- Performance vippearmer 1:1,25
- MSD-6AL
- MSD Blaster SS Coil
- Bosch 205 m/Pertronix ignitor
- Dellorto 45
- KEP 1700lbs Trykkplate
- GB-104 Clutchlamell

Jeg har ikke all verdens kunnskap om boble og kommer til å bruke denne tråden til å spørre mye om hjelp underveis. Problemer dukker alltids opp og håper det er mange som vil dele kunnskapen med meg. Dette blir nok mye feile og lære prosjekt, men bilen skal holdes i god stand fremover! Ønsk meg lykke til, jeg kommer til å trenge det..

Et raskt bilde jeg tok når bilen kom seg "hjem" til Oslo etter å ha blitt hentet:


Det kommer nok flere bilder etterhvert, men først skal den vaskes skikkelig.
« Siste redigering: september 02, 2013, 18:00:32 pm av simenokstad » Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #1 på: mai 01, 2013, 19:39:39 pm »

bilen er fin den, er bilde tatt utafor statoilbygget på fornebu?
Loggført
Ruggen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2110
Bosted: Herre



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 02, 2013, 18:26:59 pm »

Flott vogn Blunker
Loggført

Skulle jeg glemme noe jeg har kjøpt så bare send meg en pm.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,26715.msg265668.html#msg265668
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2013, 20:02:32 pm »

Bildet er tatt på Fornebu ja, jobber der ute om dagen  Glad


I går fikk jeg skrudd litt. Skulle gjøre noe så enkelt som å bytte luftfilterne... Litt bilder hører vel til Glad

Før:
Motorrommet er desverre veldig møkkete. Et defekt reimhjul som har slipt på dynamoen og laget mye jernspon samt eksoslekkasje gjør susen for å møkke ned motorrommet. Luftfilterne er jo ødelagte også, men traktene under skal benyttes.


Soppfilterne fjernet, trakter rengjort og montert bunnplate og traktene igjen:


Filterne måtte oljes. K&N sin filterolje hadde otrolig nok rød farge i seg, noe som førøvrig var like greit..
Før og etter påføring av olje:


Filterne ferdig montert i motorrommet:
Det ryddet hvertfall opp helhetsintrykket masse, men trenger jo den vasken sårt


Fikk kjørt litt på søndagskvelden etter bytte av filterne og ble annen lyd i den også, forøvrig bra, helt til eksoslekkasjen kom tilbake Trist  Kjapt bilde etter en rask vask på Softwash Oppsal:



Må få gjort noe med eksoslekkasjen. Er det noen som vet om hvor man får kjøpt Heli-coil eller lignende? Det sitter desverre heli-coil i toppene fra før, så håper det er gjenger nok i toppen til å feste nye da den ene gamle har røket og blitt med bolten ut.
Blir forøvrig også bytting til pinnebolter nå så håper jeg at jeg slipper detta tullet mer..
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #4 på: mai 29, 2013, 16:18:17 pm »

du får tak i noe på whurt som er veldig bra isteden for helicoil, time-sert http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/gjenging/time-sert-gjengefornyelse
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #5 på: mai 29, 2013, 18:26:31 pm »

Ja jeg var innom Wurth for å undersøke prisene på disse. Minstekjøp på 25stk, og en pakkepris(25stk) kostet 574kr. Skulle jeg ha ett sett som inneholt gjengebolt som de anbefalte så var det på tilbud til 2490 inkl. mva.
Jeg vet at godt verktøy er dyrt, men med tanke på at jeg som privatperson kjøper dette så tror jeg ikke det blir brukt veldig ofte.

Skal prøve en "anker"-løsning som fungerer som en plugg tenkte jeg, men må få pinneboltene mine først. Nå har jeg bestilt både fra VWherritage og Unneberg så får jeg se hvem som leverer raskest. Glad
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #6 på: mai 29, 2013, 18:35:25 pm »

hmmm får man ikke kjøpt stykk vis av  di? det var kjipt, jeg har gjengetappen og borr og den som tar grader, hvis du skaffer innsatser.
Loggført
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #7 på: mai 29, 2013, 18:55:33 pm »

Stikk innom et bilverksted som har Wurth som forbruksmatriell leverandør (Møller), så kan det hende at de selger deg løse gjenger.
Gjengetappen må du vel kjøpe.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #8 på: mai 29, 2013, 19:06:45 pm »

kan låne av meg hvis ikke du får tak i.   kan sikkert sende det med noen som kommer hit på mitt treff 7-9 juni hvis ikke du tar turen sjøl. http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/gjenging/anvendelse-av-time-sert

http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/gjenging/kombigjengetapp-hss

http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/gjenging/time-sert-sortiment-komplett
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: mai 29, 2013, 19:09:40 pm »

Hvilke størrelser har du til Martin? Jeg vil trenge til M10 hvis jeg skal benytte Time-sert.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #10 på: mai 29, 2013, 19:11:56 pm »

bytta alle til innsugsboltene. så er vel 10. skal ut og sjekke.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #11 på: mai 29, 2013, 19:23:12 pm »

hvis dette kan hjelpe deg, så har jeg dette Blunker 


* time-sert.jpg (48.01 KB, 450x600 - vist 239 ganger.)
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: mai 29, 2013, 19:28:16 pm »

Det er vel settet jeg trenger ja. Glad Står det M10 på det? Ser ikke ut ifra bildet. Er det 4 time-sert også kanskje, i 20mm lengde? Er det isåfall mulig å kjøpe en eller av deg hvis det blir aktuelt å låne verktøyet?

Fant ett sett på Ebay http://www.ebay.com/itm/280724915605?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 og kanskje det hadde funka med dette settet med time-serts http://www.ebay.com/itm/380649460959?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #13 på: mai 29, 2013, 19:34:56 pm »

Det er vel settet jeg trenger ja. Glad Står det M10 på det? Ser ikke ut ifra bildet. Er det 4 time-sert også kanskje, i 20mm lengde? Er det isåfall mulig å kjøpe en eller av deg hvis det blir aktuelt å låne verktøyet?

Fant ett sett på Ebay http://www.ebay.com/itm/280724915605?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 og kanskje det hadde funka med dette settet med time-serts http://www.ebay.com/itm/380649460959?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649 
man borrer inn med 8,2 mm, grader kanten med medfølgende skrape, gjenger med 10x1,25 gjengetapp og skrur inn innsats med medfølgende verktøy. da kan du bruke 8x1,25 mm pinnebolt.
ja det er 20mm lange innsatser jeg har.
bare ta turen så skal du få låne settet og få innsatsen Blunker
martin 92097311
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: mai 29, 2013, 19:38:11 pm »

Passer ikke da desverre Trist  Hullet er allerede brukt med noe helicoil lignende, og for å bruke timesert så trenger jeg disse boltene: http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=12203
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #15 på: mai 29, 2013, 19:41:20 pm »

hvordan er det og gjenge opp med 10 mm.?
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #16 på: mai 29, 2013, 19:44:38 pm »

Hullet er for stort, kan dytte inn M10 bolten i hullet.  Det er nok forsøkt å gjøre en rask løsning på dette tidligere, som desverre ikke var så veldig vellykket.
Ideelt burde det vært sveiset og laget nytt hull med gjenger, men ønsker å få bilen kjørbar ut sesongen og ta det skikkelig til vintern igjen.
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #17 på: mai 29, 2013, 20:01:47 pm »

Hullet er for stort, kan dytte inn M10 bolten i hullet.  Det er nok forsøkt å gjøre en rask løsning på dette tidligere, som desverre ikke var så veldig vellykket.
Ideelt burde det vært sveiset og laget nytt hull med gjenger, men ønsker å få bilen kjørbar ut sesongen og ta det skikkelig til vintern igjen.
synd jeg ikke kan hjelpe. men lykket til, håper du tar turen hit. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51115.0.html
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #18 på: mai 29, 2013, 20:05:38 pm »

Utrolig hyggelig av deg å prøve, desverre passet det ikke denne gangen men nå vet jeg hvem jeg kan kontakte dersom jeg trenger for M8 Glad

Jeg må se når jeg får pinneboltene, kjøre uten eksos bråker litt for mye  Osteaktig
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #19 på: mai 29, 2013, 20:27:01 pm »

 Blunker
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #20 på: juni 20, 2013, 21:59:34 pm »

Ett bilde fra i kveld. Slike turer uten problemer av noen slag gjør at det er morro og ha bil igjen   Gliser

Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #21 på: juni 28, 2013, 17:30:36 pm »

Legger ut litt flere bilder her Glad

Ønsker å bytte eksosanlegget på bilen, og lurer litt på om noen kan gi meg noen tips om hva som vil passe. Det er montert oljefilter, og eksosanlegget må ha klaring fra dette, se bilde:


Vil disse anleggene passe på bilen?:
Vintage Speed med J-tubes: http://www.vwheritage.com/vw_spares_Vintage-Speed-Sports-Exhaust-System-T1-1956-79-1-2-1-6cc-AC251813_act_shop.product_pID_119159561_lang_EN_country_GB.htm + http://www.vwheritage.com/vw_spares_Vintage-Speed-Stainless-Steel-J-Tubes-38mm-AC251810_act_shop.product_pID_119231324_lang_EN_country_GB.htm

Empi system 2 Tip GT: http://www.vwheritage.com/vw_spares_Exhaust-system-2-Tip-GT-AC2513417_act_shop.product_pID_207608_lang_EN_country_GB.htm?crumbStartPage=3&crumbStartRow=32 + eventuelle Jtubes.


Bildene:



Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #22 på: juli 02, 2013, 18:24:05 pm »

Bestilte ny eksos i går, og Unneberg Bil skal ha kjemperos for utmerket service og rask pakking i tillegg til posten som leverte raskt. Under 24 timer fra bestilling til klar til henting på postkontor får man vel si var ok  Glad

Eksosen jeg fikk derimot var til å le av.  Ja jeg har hørt at Empi ikke er all verden av kvalitet, og at det ruster raskt osv. Denne kom ny i pappeske, lakkert svart med ferdige hakk og riper etter lakkering. Maskeringa fra endestussene måtte jeg ta av selv, og limrestene fra den billige maskeringstapen kan jeg vel bare glemme å få av..  Osteaktig Det at det ene enderøret i tillegg sitter skjevt gjør ikke saken bedre  Det blir vel bedre enn det som sitter der, men det er siste gangen jeg kjøper noe som Empi har produsert... haha

Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2426
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #23 på: juli 02, 2013, 22:40:50 pm »

Grattis med fin oval.
Ang eksos så har du jo egentlig fått det du har betalt for. Dette er jo noe av det billigste man får dessverre =dårlig kvalitet. Så det er bare og begynne og spare til et skikkeligt anlegg med en gang. Tror du kommer til og merke det på pusten til motoren også når du monterer det nye  Tvilende
Lykke til og ha en flott vw sommer.

Mvh Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #24 på: juli 03, 2013, 08:35:08 am »

Ja vet at det er av det billigste og av heller dårlig kvalitet. Grunnen til at jeg vil bytte det som sitter der er at jeg ikke synes det er noen fornuftige innfestninger på det, samt at det henger for lavt. Da jeg bestilte det nye her er det en midlertidig løsning da alt annet har lang leveringstid, men trodde ikke kvaliteten var så dårlig. En annen ny eksos kommer nok etterhvert, når planene lander litt mer Glad Langtidsprosjekter skal jo ta lang tid  Osteaktig
Loggført
Skaug
Supermedlem
*****
Innlegg: 912
Bosted: Bærum, Akershus



Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 03, 2013, 08:49:27 am »

samt at det henger for lavt.
Må vel si meg enig der. Lavt er bare tull  Blunker
Loggført

simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #26 på: juli 03, 2013, 08:53:19 am »

Må vel si meg enig der. Lavt er bare tull  Blunker

Lavt er ikke tull, men eksos som henger lavt er ikke noe pent Blunker Denne bilen skal ned mot bakken etterhvert, men da funker ikke eksosen som sitter på.
Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #27 på: juli 12, 2013, 22:28:54 pm »

Henrik Haugen har tatt noen bilder av bilen som jeg synes ble veldig bra! Glad Slenger ut noen her så kommer det endelig litt skikkelige bilder av denne bilen!

























Loggført
simenokstad
Medlem
***
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #28 på: juli 18, 2013, 19:05:52 pm »

Eksosanlegget ble en historie for seg selv. Bildet som ligger der med grenrør passa ikke på i tillegg til at ene endestussen var sjevt sveisa på. Nødløsningen ble å kjøpe enda ett Empi anlegg, av typen her: http://folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/8666-gt-style-eksosanlegg

Dette anlegget passet i det minste på. Det ene enderøret her er også faktisk litt sjevt og ligger bare 2-3mm fra kanten på utringingene i karosseriet. Uansett er anlegget alt for trangt for motoren og jeg merker helt klart en "brems" i motoreffekt ved akselerasjon. Motoren går og stanger i eksosen virker det som så det skal etterhvert bestilles nytt eksosanlegg. Usikkert på hvordan foreløbig, men det står mellom Tri-Mil GT style, CSP Super Competition eller Vintagespeed sine.

Det å ha Boble er utrolig lærerikt og det er stadig mye nytt man finner ut  Glad Har kjøpt inn litt diverse småtteri som skal på plass etterhvert også   Blunker
Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #29 på: juli 18, 2013, 19:44:45 pm »

Superfine bilder av ei lekker boble  Kult
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!