leithen
Medlem
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
|
« på: februar 16, 2013, 01:48:36 am » |
|
Har en 66 modell boble , som skal senkest bak i den nærmeste fremtid . Eneste jeg trenger og vite nå er hvor mange hakk jeg skal ha på det ytre å det indre ? Legger ved ett bilde hvordan bilen er foran :-)
image.jpg (86.75 KB. 640x480 - vist 210 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2 på: februar 17, 2013, 21:01:58 pm » |
|
Hvor mye bestemmer du med meterstokken. Du kan senke i trinn av 5.5 mm av gangen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #3 på: februar 17, 2013, 21:05:30 pm » |
|
Kommer også an på om du er posør, eller vil ha best mulige kjøreegenskaper.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
leithen
Medlem
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
|
« Svar #4 på: februar 17, 2013, 21:39:36 pm » |
|
Tror kjøreegenskapene allerede er borte med tanke på bilen foran Bør du ha både ytre å indre hakk eller kan du kun ta for eks 2 ytre hakk ?
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #5 på: februar 17, 2013, 22:29:56 pm » |
|
solenge du tar likt på begge sider kan du egentlig justera akkuratt som du føler for.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
leithen
Medlem
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
|
« Svar #6 på: februar 17, 2013, 23:04:54 pm » |
|
Satse på to ytre hakk :-)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
leithen
Medlem
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
|
« Svar #7 på: februar 19, 2013, 21:48:51 pm » |
|
Holder på og senke bilen bak nå , som sagt første gang jeg har holdt på med dette . Det er fryktelig mange spor her og kan to hakk virkelig utgjør så mye ??
image.jpg (48.18 KB. 450x600 - vist 238 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #8 på: februar 19, 2013, 22:24:42 pm » |
|
Du vil se stor forskjell på et eller to hakk! Belive me.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #9 på: februar 19, 2013, 22:30:23 pm » |
|
Hehe, to hakk holder nok det ja ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
|
« Svar #10 på: februar 19, 2013, 23:17:07 pm » |
|
To hakk blir altfor mye iforhold til høyden din foran. Ta ett du...
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #11 på: februar 19, 2013, 23:26:17 pm » |
|
Ta to, ta ti. Blir'n for lav bak har du god grunn til å slippe den ned enda litt til foran
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
|
« Svar #12 på: mars 07, 2013, 00:07:15 am » |
|
"Ett eller to hakk"??... ingen over her har forklart senking bak slik det kan gjørest så jeg prøver meg på en forklaring og imøteser informasjon fra de som mener noe annet. Jeg mener nå å ha funnet ut dette. Torsjonsakslingen har 44 splines ute, 40 inne. Dersom du tenker deg en vridning av torsjonsakslingen på f.eks 90grader eller 180 grader så vil du vere i samme utgangspunkt som da du begynte. (medurs på v.side og moturs på h.side). Men dersom du ønsker å flytte bare "halvt" eller "ett og ethalvt hakk" o.s.v. så kan du prøve deg med å gå; 45 grader snu, på torsjonsakslingen... da vil forholdet bli bare det halve o.s.v. (dette p.g.a. forholdet 44 splines / 40 splines. (fjørplata monterest hver gang av og på for kontroll av fjørtrykket) Dersom du vil gradere dette ytterlige må du dele dette opp flere ganger. (altså til 22,5 grader flytting) o.b.s. -ikke lett å foreta ønsket senking bak, men ved å merke nøye opp å prøve seg fram vil en nok komme i mål.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ovalt
Supermedlem
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
|
« Svar #13 på: mars 07, 2013, 09:25:03 am » |
|
Ytterlig forklaring; Dersom en kun flytter ett hakk (ett splein) bare ute ved fjørplata, så senker en trolig 6 cm bak. Flytter en f.eks to hakk, (kun ute) så senker en bilen 12 cm... så derfor må en få et annet utgangspunkt på inner spleinene (som er "fastpunktene" til tabellen over her). Så ved for eks; "45 grader snu" (på indrespleinene) senker en 3 cm uten å flytte fjørplaten ute, i en annen vinkel enn opprinnelig. Deler en heller opp (torsjonaksling/indresplein-snu) fra utgangspunktet til f.eks 22,5 grader eller f.eks. 45 grader + 22,5 grader er da 67,5 grader, så blir dette da 1,5 cm eller 4,5 cm den ene eller andre veien. På denne måten kan en altså komme helt ned til 0,55 cm for "minste" senking som går an. Tilslutt; Lett hæ??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #14 på: mars 07, 2013, 10:25:57 am » |
|
Letteste er vel faktisk å sette ett eller to merker på både stav og fjærplate. For så å ta av fjærplaten helt. Så går man inn i tabellen det er linket til over her og lese av antall hakk inne for ønsket senking. Så trekker man staven sakte ut mens man vrir i den rettningen staven skal, slik at den klikker over ett klikk av gangen. Det går vanligvis helt fint, men er man usikker så kan man tenke seg at man lager en liten mal i papp eller stål som peker på der merkene på staven sto når du begynte. Når man setter på fjærplaten så passer den nesten bare på riktig plass... og så bare kontrollteller man tenner mellom merkingen på stav og plate. Det funker som en billig coilover, dvs. nesten endeløse muligheter for det perfekte stuk.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
ovalt
Supermedlem
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
|
« Svar #15 på: mars 07, 2013, 10:49:08 am » |
|
Letteste er vel faktisk å sette ett eller to merker på både stav og fjærplate. For så å ta av fjærplaten helt. Så går man inn i tabellen det er linket til over her og lese av antall hakk inne for ønsket senking. Så trekker man staven sakte ut mens man vrir i den rettningen staven skal, slik at den klikker over ett klikk av gangen. Det går vanligvis helt fint, men er man usikker så kan man tenke seg at man lager en liten mal i papp eller stål som peker på der merkene på staven sto når du begynte. Når man setter på fjærplaten så passer den nesten bare på riktig plass... og så bare kontrollteller man tenner mellom merkingen på stav og plate. Det funker som en billig coilover, dvs. nesten endeløse muligheter for det perfekte stuk. Ja, meget bra endelig en god beskrivelse...særlig til alle som prøver seg på dette første gangen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-1835
Supermedlem
Innlegg: 1131
Bosted: Skien - Telemark
H-1835
|
|
« Svar #16 på: mars 07, 2013, 11:04:06 am » |
|
Hvordan ble dette. Gikk du for to ytre.? Har er bilde av en av mine med to ytre.. Blir lavt nok.
image.jpg (18.44 KB. 286x191 - vist 229 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Snorre, 92051229 1958, 1958 og 1953 -1200 T1
|
|
|
arvehjer
Nybegynner
Innlegg: 1
Bosted:
|
|
« Svar #17 på: mars 07, 2013, 20:11:04 pm » |
|
Ikke bry deg om antall hakk på fjærstaven, hverken ytre eller indre. Gjør som det skal gjøres og få det likt på begge sider, med hjelp av en gradvater. Nullstill gradvateren på dørstokken og etterpå legg vateren på fjærbladet og les av graden på fjærbladet(husk at fjærbladet må henge løst og og utenfor stoppkanten under. Vet ikke hvor mange grader du bør slakke fjærstaven, men du må nok flytte både inne og ute for å få det riktig, lag et merke på oversiden langs fjærbladet så du vet sånn ca hvordan det var før demontering. Har gjort dette mange ganger, men det var andre veien for å få den høgere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
|
« Svar #18 på: mars 08, 2013, 15:41:57 pm » |
|
http://www.srvwk.com/e107_files/public/1340172719_7_FT3631_imag0601.jpgDenne 03`en er senket et ytre hakk bak og med senkefjører som er modifisert foran. Bilen er lavere foran nå enn på dette bildet! 15" felger med 205/55 bak. Bilen er stiv og god å kjøre og jeg kommer greit over fartshumper i området.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
ovalt
Supermedlem
Innlegg: 1148
Bosted: gol
|
|
« Svar #19 på: mars 08, 2013, 19:56:10 pm » |
|
Det er jo bedre å senke en boble med IRS enn en med svingaxel, å skal man opprettholde et snev av kjøreegenskaper så må en vel senke bobler m svingaxel minst mulig da. Mener og at en boble uten IRS burde helst ikke senkes... eller høyst 3cm bak. De som monterer IRS på de gamleste boblene har nok også insett dette. -men det er jo blitt enslags mote at bilen skal "forskreve seg"
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #20 på: april 06, 2013, 08:34:51 am » |
|
Sammen men mine karcher 060 senkefjærer fulgte det med godkjenning for senking bak. Ett hakk på indre. Hybrid 1302/03 fremme, IRS. Gule Koni. Meget god i svinger, oppfyller minstekravet på 110mm klaring. Skal du ha det litt moro på veien uten å havne i den norskefjellveggen, må dekkene få lov til å følge telehivene uten at bunnplata treffer asfalten...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #21 på: april 06, 2013, 09:44:15 am » |
|
SMeget god i svinger, oppfyller minstekravet på 110mm klaring. Skal du ha det litt moro på veien uten å havne i den norskefjellveggen, må dekkene få lov til å følge telehivene uten at bunnplata treffer asfalten...
Når man senker 2 hakk bak, er man ute etter posøregenskapene, ikke kjøreegenskapene...
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
leithen
Medlem
Innlegg: 169
Bosted: Haugesund
|
|
« Svar #22 på: april 06, 2013, 10:24:26 am » |
|
Jeg gikk for to hakk , og føler det blir akkurat passe . Ikke blod lavt men heller ikke for høyt. Har fortsatt passelig klaring.
|
|
|
Loggført
|
- Leithen
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #23 på: april 06, 2013, 10:53:42 am » |
|
Sammen men mine karcher 060 senkefjærer fulgte det med godkjenning for senking bak. Ett hakk på indre. Hybrid 1302/03 fremme, IRS. Gule Koni. Meget god i svinger, oppfyller minstekravet på 110mm klaring. Skal du ha det litt moro på veien uten å havne i den norskefjellveggen, må dekkene få lov til å følge telehivene uten at bunnplata treffer asfalten...
Det kuleste for oss som driver litt med senking er rundskrivet som kontrollorganene fikk for 1.5 år siden, der står det at bil kan godkjennes helt ned til 80mm. Men det er klart at skal man få kjørt litt på de elendige veiene i Norge så må man kjøre litt høyere bil. Telehiv er no drit... Kjørte 1:36 rundt gamle rudskogen med puma, 1200 og 2 hakk indre bak. Satt som et skudd rundt 90° svingen ved depot-strekka hvertfall. Men -4.45° camber begynner å bli litt mye...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|