Da spør jeg her, om en Replica som står i statene har Title som 64 boble "Vognkort". Vil det gå greit å få registrert den her? Noen som vet?
I følge min informasjon er det to dokumenter som følger bilene i USA.
1: Det første dokumentet er det som følger bilen (jeg tror dette er et "Title"-dokument. Rett meg desom jeg tar feil!!!)
Dette er som et "skjøte" og fungerer som bevis på eierskap av kjøretøyet. Her kan det stå nesten hva som helst - norske myndigheter legger IKKE vekt på hva som står der!!!
2: Så er det ett dokument som ligger hos myndighetene i den staten biler er registrert i (Department of Vehicle eller noe i den dur). Det er dette dokumentet som er viktig for de norske myndighetene. Her er det viktig at det står at bilen er godkjent ombygd og at det er en VW. Årstallet på bilen i dette dokumentet er årstallet bilen blir registrert med i Norge. Jo nyere bil, jo flere krav. Det beste er å finne en bil som er bygget på en bunn fra før 1970 = svært få krav til bilen (setebelter, avgass og alt det der...)
Det jeg ville gjort var å snakke med selgeren i USA. Få en kopi av papirene, ta disse med til biltilsynet sin avdeling for om- og opp-bygging og høre om de ville godkjenne den aktuelle bilen. På den måten så slipper du å importere en bil du ikke får skilt på.
Selvfølgelig er du avhengig av en selger som er hjelpsom eller noen der borte som kan grave litt for deg...
Slik får du deg fint en bil bygget av f.eks vintagespeedsters.com (som ikke bare er proff bygget, men også mest mulig "riktig") til en pris mellom 100.000 og 180.000,-
Sjekk f.eks ebay; item250253069609 (sjekk interiør f.eks)
Deretter selger du bilen til meg
Lykke til og hold oss imformert!!!