november 01, 2024, 03:47:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvorfor fungerer ikke viskerne i kulde?  (Lest 1371 ganger)
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: november 16, 2011, 17:34:19 pm »

Har fått ett irriterende problem..
Ved under ca 1 grad så slutter vindusviskermotoren helt å fungere, finnes ikke livsgnist.
Men med engang det blir litt varmere går den som aldri før.

Hva og hvor er feilen??

1300S 1973.
Loggført

VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #1 på: november 16, 2011, 18:18:16 pm »

Bladene frosset fast i ruten kanskje? Brukte du spyleren før du satte bilen fra deg?
Er vel ikke noe annet som skal reagere slik på kulden..
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #2 på: november 16, 2011, 18:31:29 pm »

Derfor vi har vinterbil..... med varmeapparat og vindusviskere som fungerer.
Loggført

1961 T1 - Custom
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #3 på: november 16, 2011, 18:42:45 pm »

Et mekanisk og ikke et elektrisk problem, ikke sant?

Det kan jo være at det 40 år gamle smørefettet har sett sine beste dager...

Opplever selv at viskerne går litt tregt i starten i kaldt vær. På en annen bil jeg hadde var det så vidt viskerne gikk på grunn av for mye friksjon. Kan være at kulden gjør at oljen/greasen stivner helt og mostanden blir litt for stor for motoren...?

Det vil kanskje hjelpe å plukke mekansimen helt fra hverandre og olje opp på nytt. NB! Det er en relativt omfattende jobb å komme til over alt.
Loggført
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #4 på: november 16, 2011, 18:58:23 pm »

PRØV Å SMØRE OPP MOTOR  OG ALLE BEVEGELIGE DELER MED X4, WD 40, 556  ELLER LIGNENDE.
KAN VÆRE FUKTIGHET SOM  FRYSER OG DISSE DRIVER UT NOE FUKTIGHET.
DE LØSER OGSÅ OPP STIFT FETT NOE.
SYNES FORSLAGET OM NYERE BRUKSBIL HØRTES KJEDELIG UT.
FÅR MER OG MER LYST TIL Å GÅ OVER TIL BIL FRA 1935-1965 NÅR ELEKTRONIKKEN STREIKER.
ENESTE SOM HINDRER MEG ER SAMVITTIGHETEN FOR Å KJØRE VETERAN I SALTLAKEN Gråter
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #5 på: november 16, 2011, 19:01:01 pm »

Har hatt det samme på Plokkopp'en no desse dagane med frost!
Ser ut til å vera grease-vann problematikk i karosserigjennomføringa.
Kom seg litt når eg tok av plastkappa under armane, og sprøytte 5-56 inni.

Trur også på ein rehab av børster/kommutator drar i rett retning.
I så fall er det viktig å gjera reint mellom alle elementa!!

Det er jo dette som ER vinterbil!!
Kommer ikkje nærmare vinteren en dette Gliser
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #6 på: november 16, 2011, 23:01:43 pm »

Virker for meg mest elektro messig, har prøvd å dra og riste i viskerne og hører ikke noen som helst lyd fra motoren.
Men skal prøve å spraye som gal med wd-40 eller lignende... Øyerulling
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: november 16, 2011, 23:44:17 pm »

Tror det er normalt. Når jeg drar og rister i viskerne hører jeg heller ingen lyd fra motoren.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: november 17, 2011, 01:03:54 am »

Har samme symptomer på min Boble, men da gjerne i nærmere 20 kuldegrader. Da er det heldigvis som oftest så tørt på veien at vindusviskere er unødvendig.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!