november 01, 2024, 03:46:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lakkeringsspørsmål  (Lest 3521 ganger)
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen



Vis profil
« på: april 07, 2011, 21:32:41 pm »

Garasjelakker av økonomihensyn og lurer på en del ting.

Har lagt epoxy primer på karosseriet og skal følge på med filler, primer og lakk

Hvor fint skal epoxyen slipes ?  Skulle gjerne sett en smørbrødliste på steg for steg hva man gjør, og hvilken korning man sliper med



pft
hans Glad
Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: april 07, 2011, 22:36:33 pm »

Jeg er INGEN billakkerer, men har selv avluttet noen mindre lakkjobber med 400(våtslip) eller 800(tørt), begge for hånd med ulike typer klosser.
Men la meg legge til at dette er det mange andre som kan bedre enn meg.
Men en ting er sikkert: Grunnarbeidet er viktigst for å få et godt sluttresultat!
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: april 07, 2011, 23:11:44 pm »

...og jeg er snekker, som har pusset store deler av bilen med 80, og regner med å få problemer. Du risikerer synk så det grove blir synlig selv etter sparkel og finpussing. Og det er stor forskjell på pussekloss og oscillerende maskin. Du kan bruke 240 på maskin og få samme resultat som 400 på kloss. Ikke bruk for grovt, gjerne mellomsliping med våt, og polering når ferdig...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

janpotet
Supermedlem
*****
Innlegg: 857
Bosted: spikkestad, buskerud


"harry" er ett kompliment!!


Vis profil
« Svar #3 på: april 07, 2011, 23:25:47 pm »

husk også å vaske godt med silicon vask før du sprøyter.
Loggført

tlf 90 11 98 33.
Hans
Supermedlem
*****
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #4 på: april 08, 2011, 00:12:44 am »

mm - har spirit wipe fra PPG som jeg vasker med . 


Loggført

o 1958/64 T1 Ragtop
o 1957 T1
o 1989 T3
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 08, 2011, 08:31:56 am »

Les gjerne denne og.. http://www.carcraft.com/howto/24820/index.html
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: april 09, 2011, 02:22:15 am »

Cluet er at før du legger lakken burde du tørrslipe med fint papir, men ikke då fint at lakken får dårlig heft.

En veldig omhyggelig fremgangsmåte er:

- Slip til stålet med f.eks negerkuse på vinkelsliper og rett stålet hvis nødvendig.
- Sprøyt etsprimer
- slip tørt med 240 papir til du begynner å se evt ugjevnheter. Slip ned til stålet igjen på disse stedene og legg sparkel. Wurth sin er fin.
-Hvis du ikke har ugjevnheter, hopp ned til der jeg skriver om epoxyprimer, hvis ikke, følg denne listen videre.
- slip sparkelen med 60 papir tørt, legg mer sparkel, slip igjen. Når det begynner å bli bra kan du spraye en kontrastfarge og slipe for da vil du se resterende ugjevnheter.
- Når sparkelen er lagt så godt du kan få til sprøyter du fyllprimer. Legg tjukt lag , og slip ned. Når du kommer ned til sparkel igjen stopper du. Her er det greit å slipe tørt med først 120, så 240 og å avslutte med 360 papir. Dette er viktig. Målet er å bruke fyllprimeren til å tette alle evt ugjevnheter fra sparklingen, som porer og slipemerker. Hvis du får en pornoglatt overflate dette er du ferdig, hvis ikke, legg mer fyllprimer og slip igjen.
- så, hvis du ønsker å være helt rå kan du legge epoxygrunning på toppe og slipe med 600 vått. Tørk jæwelig godt; grunning er porøs, så du forhindre at primeren absorberer fukt.
- vask med silikonfjerner og tekkeklut som det siste du gjør før lakk.
- legg lakk. Pass på at sprøyta atomiserer lakken bra, hvis ikke får du appelsinhud. Sprøyt 4 bar med mindre du har HVLP-utstyr.
- legg et heftestrøk. Spray veldigg tynt. Dette vil forebygge at lakken renner senere.
- deretter sprøyt ditt første våte strøk. Stopp å sprøyte strøket når du har sprøytet så mye at overflaten er fri for appelsinhud, men før det blir så tjukt at det renner.
- legg evt clear coat. Øverste laget med lakk legger du 4 strøk. Da kan du våtslipe lakken. Hvis du ikke ønsker våtslipe den, legg 2 strøk. La lakken gasse ordentlig ut etter siste strøk. pass på støvfrihet.
- våtslip og poler opp lakken, eller la den være. Våtsliping skjer sekvensielt med 1000, 1500, 2000 og gjerne ennå finere hvis du har tid. Bruk 3M sine poleringsprodukter og slipepapir. De funker for meg.
- ta noen bilder og vis oss hvor porno resultatet ble.

Husk å vaske med silikonfjerner hvis det er sjanse for at overflaten er forurenset.

Sparkel slipes med vibrerende slipemaskin, resten skiper du med kloss. Det tar lengere tid, men du har bedre kontroll. Spesielt siden du er newbie. Bruk ikke fingrene som slipekloss.

Hvis du blir venner med Marius Jonsson på facebook er det bilder av fremgangsmåten.

Mvh,
Marius
« Siste redigering: april 09, 2011, 02:49:16 am av king.oslo » Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3453
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: april 09, 2011, 13:11:48 pm »

ikke slip sparkel med grovere enn 120 kroning Blunker da slipper du som oftest ettersynk i grunninga pga for grove riper som ikke fyller kan ta, grovslip med 120, opp til 180, så 240, da kan du tenke på 320 eller like ved før fyller, IKKE våtslip.. fuktigheta går rett ned i primer/fyller, og skaper problemer etterpå
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: april 10, 2011, 03:00:22 am »

... da slipper du som oftest ettersynk i grunninga pga for grove riper som ikke fyller kan ta

Hva betyr denne informsjonen?M
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: april 10, 2011, 13:33:39 pm »

At grunninga synker over tid når løsemidlene fordunster. Har sett dette selv når noen prøvde seg på vannfortynnbar lakk for en ukes tid siden. Så det rimelig godt etter lakkering! Osteaktig

Og istedet for å sprøyte en kontrastfarge for å se hvor ujevnhetene er, bruk sot..
Bruk sot mellom hvert papir, og ikke hopp over 100 korninger om gangen. 120-180-240-320-400 osv
« Siste redigering: april 10, 2011, 16:01:29 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: april 10, 2011, 15:58:43 pm »

feilpost Øyerulling
« Siste redigering: april 10, 2011, 16:00:23 pm av Bj?rn » Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!