Utfra responsen skjønner eg det er flere enn meg som ikke har så mye å mene om JPM sine tanker.

Slet så med å sove å går og våknet kl fem med en skisse i hode av hvordan å forbedre forbrenningen på motoren..
Rask innføring i hvorfor eg har lyst til å gjøre som på skissen.
En effektiv forbrenning har mange faktorer, blant dem: blandingsforhold, tenningstidspunkt, temperatur i kammeret, kompresjonen/middeltrykket, forstøving av bensinen, homogen blanding og utforming på kammeret.
For å oppsummere kort om de forskjellige punktene.
Blandingsforhold.
For en mest mulig effektiv forbrenning ønsker vi å magre ut blandingen, men en mager blanding gir fort tenningsproblemer.
Jeg har magret ut blandingen det som er mulig under lav belastning og ser meg nokså ferdig med den biten.
Tenningstidspunkt.
Tenningstidspuntet må justeres etter hvor fort motoren roterer, blandingsforhold, middeltrykk, forbrenningshastighet osv.
Ved treg forbrenning (ugunstig forbrenningskammer, lite squish areale osv) så må vi ha mer fortenning, men dette gir også større sjans for selvantenning.
Det beste vi kan gjøre for en effektiv forbrenning er derfor å få en sterk gnist og er veldig turbulent forbrenningskammer som skaper høy forbrenningshastighet.
Kompresjon.
Desto høyere kompresjon man har jo bedre blir virkningsgraden, kan best beskrives med å se på trykk-volum grafen til en ottomotor og sammenligne arealet under grafen ved forskjellig middeltrykk. (går ikke videre inn på dette, men verdt å lese om).
Forstøving, homogen blanding og utforming.
Her ligger det siste punktet som eg nå har lyst til å teste litt på. Først ut, forbrenningskammeret på vw motorne er ikke så gale til å begynne med, det har stort squish areale og egentlig nokså kule formet rundt pluggen, men det er alltid rom for forbedring.
Det å lage mest mulig turbulens i kammeret er viktig for å holde høy flammehastighet, mindre sjansen for selvantenning og forbedre virkningsgraden.
Dette gjøres i to steg, 1. når luften kommer inn i kammeret blir den kastet rundt av lufthastigheten og forstyrringen fra ventilen.
2. ved kompresjon blir mye av luften komprimert ved squish arealet og blir derfor "skutt" inn mot midten og skaper turbulens.
Da vi har flate stempler blir denne innskutte luften ikke så godt sirkulert men skaper god turbulens, derfor har eg lyst til å teste å endre luftretningen for skape mer rotasjon på luften som vil gi mindre sjans for bank og kanskje litt raskere flammehastighet.
Jeg har også lyst til å grave ut litt i stempelet ved pluggen for å konsentrere mer av blandingen nær pluggen.
Rask skisse tidlig på morgningen.

Men det er endel faktorer som gjenstår, hvor mye kan freses fra toppen på stempelet?
Er det lov/mulig å sveise på litt gods?
I så fall, hva må gjøres med tanke på herding?
Stempel design er utrolig spennende og noe av det kuleste eg har sett må være de nye mazda motorene med høy komp, uten turbo og bra forbruk.
Eg vet at Aircooled.net selger noen som han kaller for supersquish elns, men har aldri fått sett dem..
Håper noen sitter på noen info her?