november 01, 2024, 03:42:11 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kapping av støtstenger og vippe geometri  (Lest 1024 ganger)
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« på: mars 19, 2011, 20:35:54 pm »

Er det noen som har en oppskrift på tillpasning av støtstengene?
Trenger også hjelp med gemometrien til vippearmene.

Motoren er en nybygd T1 1915 med portet orginal topper og vipper med 1:4.1
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 20, 2011, 12:54:15 pm »

Slik jeg har forstått det er rett geometri på vippene, når vippa treffer rett på ventilen ved 50% løft. Da vil vippa treffe litt over senter ved lukket ventil og litt under ved helt åpen ventil. For å justere geometrien brukes shims under vippestellet.

Støtstangen tilpasses slik at du klarer å justere inne riktig ventil klaring. For å finne rett lengde brukes en justerbar støtstang som mal. Sett motor på TDC for en sylinder, og juster ventilklaringen med den justerbare støtstanga. Når den er grei kan resten av støtstengene kappes like lange som malen.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: mars 20, 2011, 14:03:34 pm »

Dette er en interessant diskusjon - og en ting vet jeg diskuteres flittig;

Skal man ha ventilen og vippen på linje ved/nært maks løft eller midt på? Ventilfjæra gir mest kraft ved maks løft - og ønsker man da å også ha større tverrkrefter enn minimum?
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #3 på: mars 20, 2011, 14:30:30 pm »

Er med på den tankegangen, men vil ikke samtidig fjæra ha mest kraft til å motvirke "skjevbelastningen" også når den er mest sammentrykt? Muligens det er det diskusjonen andre steder går ut på  Osteaktig

Uansett på denne motoren var det snakk om originale topper og antagelig ingen "verstingmotor", men aldri galt å gjøre ting så riktig som mulig.  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Arild t1
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 882
Bosted: Horten


Vis profil

« Svar #4 på: mars 20, 2011, 17:08:12 pm »

Takker for svar. Det stemmer at dette ikke er en verstingmotor Blunker
Da får jeg kjøpe noen shims av Unneberg Glad
Loggført

69 T1 nå uten WBX. Ferdig senket.Snart med 1915
Polo 2006

Mob 90875437

http://www.telehiv-jumpers.net/37860498
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!