Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #510 på: august 04, 2013, 22:39:00 pm » |
|
Hoho! Dette er så lekkert! Håper jeg får noen sånne bilder av min bil også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #512 på: august 05, 2013, 00:18:50 am » |
|
Var moro og se Rabalder i Action på Tierp! "Skremte" jo Tekken, slik at han gikk på en snurr!
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #513 på: august 05, 2013, 00:21:02 am » |
|
morro att du er kommet i gang OG greiene virker. hva kjører du med av ladetrykk nå og er det std innmat i girkassa??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #514 på: august 05, 2013, 08:59:58 am » |
|
morro att du er kommet i gang OG greiene virker. hva kjører du med av ladetrykk nå og er det std innmat i girkassa??
Ja, det er gøy å være i gang. Tar det et step av gangen som planlagt. Blir nok litt mer justering av motor på SCC. Føler at jeg ikke har helt kontroll på tenninga. Har ikke fått målt absolutt TDC, kan jeg stole på merking på WBX reimhjul? På lavt turtall har den en tendens til å stoppe og lett for å gi tilbakeslag i turbo/forgasser. Hadde et tilfelle av brann i forgasseren i depoet! Står på 1,5 bar ladetrykk nå. Men slik som gasspedal og vaier er montert nå får jeg ikke full åpning i forgasser. Håper jeg får gjort noe med det før SCC. Sliter også med at vaier blir slakk. Enten strekker den seg, eller så flytter turbo/grenrør mye på seg når det blir varmt. Vaier står festet i karrosseriet, ikke optimalt. Skal se om jeg rekker å lage en festebrakett som kan settes fast i forgasseren i stedet. Har også turtallsperre på 6500 foreløpig. Usikker på hvor mye jeg kan gå opp med standard støtstenger og de ventilfjørene jeg har nå (doble Berg fjører jeg hadde på hylla). Tenker jeg prøver litt mer turtall på SCC Girkassa er den 091 kassa jeg kjøpte av deg, husker ikke spec i farta, men fjerdegiret er ubrukelig (i alle fall foreløpig). Med turtallsperre på 6500 må jeg legge inn fjerde de siste meterne. Tenker dette blir byttet i vinter
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #515 på: august 05, 2013, 09:59:05 am » |
|
Da vet jeg om en buss som vil ha igjen overdriven Stå på, vi behøver mer rabalder!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #516 på: august 05, 2013, 10:05:24 am » |
|
Tekken notch kass/kassa fra SCC bussen.. !?! du tar sikte på 260kmt i toppfart ja!!
|
|
« Siste redigering: august 05, 2013, 12:52:16 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #517 på: august 05, 2013, 12:13:59 pm » |
|
Tekken notch kassa eller kassa fra SCC bussen.. !?! du tar sikte på 260kmt i toppfart ja!! Det er vel samme kassa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #518 på: august 05, 2013, 12:51:41 pm » |
|
ja skulle vært "/" i stedet for "eller" svimmel etter helga
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #519 på: august 05, 2013, 12:55:16 pm » |
|
den går vel magert på lavt tipper jeg tdc merket er nøye nok det. hva har du av for tenning?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #520 på: august 05, 2013, 17:13:17 pm » |
|
Har ikke fått målt absolutt TDC, kan jeg stole på merking på WBX reimhjul?
Ideelt sett burde det sjekkes før du setter på toppen (e). Ikke alltid det er helt 100 (men kjenner ikke WBX). Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #521 på: august 05, 2013, 17:51:28 pm » |
|
den går vel magert på lavt tipper jeg tdc merket er nøye nok det. hva har du av for tenning?
Ja, går litt magert på tomgang. Fortenning ligger på ca 12 grader da.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #522 på: august 05, 2013, 23:31:29 pm » |
|
Har ikke fått målt absolutt TDC, kan jeg stole på merking på WBX reimhjul?
Ideelt sett burde det sjekkes før du setter på toppen (e). Ikke alltid det er helt 100 (men kjenner ikke WBX). Lykke til! Takk Ja, burde ha gjort det. Ble glemt..
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #523 på: august 05, 2013, 23:35:11 pm » |
|
Et bilde fra hjulkontrollen. Vi lærte endel om justering av IRS bakstilling den kvelden Vil påstå at hjulkontroll er den viktigste, mest oversette, justeringen som bør gjøres på en dragrace bil. Særlig med slicks. Bakhjula skal ha null grader spissing, dvs stå helt rett.
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #524 på: august 12, 2013, 14:15:22 pm » |
|
Mellom BRC og SCC ble det gjort litt småfiks på bilen. Hadde for høyt oljetrykk inn på turbo slik at ved kald motor så blåste den olje inn i turboen og da blir det jo som kjent fin blå røyk... Etter tips fra tekken satte jeg inn en umbracoskrue i an koblingen og borret et 1,5mm hull i den. Så var det løst. Andre utfordring var for korte pinnebolter til hjula foran. Fikk bemerkning på dette i teknisk på BRC, så jeg tenkte at det bør være ok til SCC. Bror fikset biffen med dreibenk og gjengeutstyr. Tredje fiks var utveksling på gasspedal/gasserspjel. Det åpnet ikke maks. Ble løst ved å lage en festebrakett på gasspedal som sitter på et høyere punkt slik at det blir mer utveksling. Så var det bare å pakke å dra til SCC torsdag kveld. Depo ble rigget og etter litt mingling gikk jeg i gang med å lage logo på høyre dør som jeg ikke hadde rukket tidliger. Kl 02:00 var øya utslitt, så da ble det hvile frem til 06:00. Fikk gjort det meste av logoen klar, og resten ble tatt innimellom på fredag. Bytting av olje og dobbeltsjekk av tenning ble også gjort på fredag. Justerte litt på map og satte turtallsperre opp fra 6500 til 7000. Klar for race Lørdag morgen gikk den gjennom teknisk kontroll med "null hull" og det var bare å tanke opp og gjøre seg klar Fikk også hjelp av bror til å justere blanding på tomgang slik at den ikke gikk så magert. Ble mer lettkjørt med en gang. Rakk et par drag før vannet begynte å piple opp av banen, og drag nr 2 resulterte i første nye pb med 11,87. Hadde såpass med skyv i motoren på slutten at olje blåste ut av åndeboksen og rant ned på det varme eksosrøret ut av turboen. Det røk godt, men jeg så det ikke før jeg oppdaget brannmannen som kom løpende mot meg ved baneslutt. Heldigvis ingen brann eller andre problemer. Fikset dette ved å fjerne filter og legge en slange derfra til en oppsamlingskanne over girkassen. Mer permanent løsning skal lages i vinter. På første draget fikk jeg et brukbart hjulløft, ganske så overrasket (ikke opplevd slik før) så jeg jeg gikk av gassen fort.. Senere etter at banen var klar igjen ble det flere run, men ingen forbedring av tid. Fikk god sjans til å bli kjent med bilen. Og merket godt forskjell i effekt på varm vs kald luft temp. Før søndagen ble det litt mer justering av tenningskurve. La inn litt høyere tenning på tidligere turtall. Merket brukbar endring og ny bestetid på 11,7. Hvor mange drag jeg kjørte totalt vet jeg ikke, så nok ble det i alle fall Planer for vinteren nå er å få kjørt den på rullende landevei og dyset den om til E85. Håpløst å kjøre med racefuel når 25 ltr koster 1500,- .... Forhåpentligvis gir det litt mer effekt og kjøligere motor. Skal også bytte utveksling på 4. giret som i dag er ubrukelig. Så skal det eksprimenteres med alternativ tennings map (har mulighet for to, kan veksles med bryter) og turtallsperre. For jeg må ha mulighet for å dra opp litt turbotrykk før start. Slik den er nå er den for treg i starten. Alt i alt er jeg superfornøyd med bilen så langt. Den fungerer fint, går rett og stabilt og ingenting har gått i stykker Mye kjøretid har den gitt meg også
|
|
« Siste redigering: august 12, 2013, 14:36:15 pm av BERGER »
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #525 på: august 12, 2013, 18:48:12 pm » |
|
Grattis Øyvind ...
mvh erich
|
|
« Siste redigering: august 12, 2013, 22:40:39 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #526 på: august 12, 2013, 20:11:18 pm » |
|
flotte bilder. fant deg på youtube når jeg søkte på scc 2013
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #527 på: august 12, 2013, 21:07:22 pm » |
|
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Gjelder alle dere som kom bort til oss på SCC også, veldig hyggelig!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #528 på: august 26, 2013, 09:22:02 am » |
|
Et par filmsnutter fra Bug Run Classic også
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
tds
Supermedlem
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
|
« Svar #529 på: august 26, 2013, 22:17:47 pm » |
|
slående likhet Berger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #530 på: august 26, 2013, 23:45:42 pm » |
|
Cool!!
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #531 på: oktober 08, 2013, 20:12:49 pm » |
|
Siden SCC har Rabalder bare stått parkert. Hele september har gått med til flytting, men nå begynner ting å komme på plass så jeg syntes det var på tide å få kommet litt videre. Med Anders Ringstad 5 min borti gata er det greit å få gjort bremsing og justering på dyno Har dyset den om til E85 og justert både tenningskrve og blanding. Ble endel run på dynoen (var en stund bekymret for om jeg hadde med meg nok fuel...) før blandingen var bra. Gikk opp fra 65 til 80 på primærkretsen mens sekundærkretsen allerede hadde så store dyser som det var mulig å få inn Det gjør at det begrenser seg hvor mye trykk jeg kan kjøre før det blir for magert. Vi endte på 1.6 bar, da var jeg fornøyd med effekt og Anders var fortsatt fornøyd med blandingen. Tipper det blir IC og innsprøytning til 2015... Her er resultatet:
Bremsepapirer-Ringstad08102013web.jpg (46.87 KB. 737x600 - vist 326 ganger.) Dette blir utgangspunktet for neste sesong. Nå skal girkassen få nytt 3. og 4. gir som passer til effekt og moment
Photo-08.10.13-10-15-49.jpg (42.52 KB. 449x600 - vist 243 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #532 på: oktober 08, 2013, 21:01:47 pm » |
|
dette var strålende resultater, Øyvind. Du har jo masse tid til å fikse sprut før 2014-sesongen. Tenk på alt du gjorde sist vinter til sammenlikning
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #533 på: oktober 08, 2013, 21:20:21 pm » |
|
Dritkult!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #536 på: oktober 08, 2013, 22:05:40 pm » |
|
Gratulerer!! Det var jo ikke så langt fra de 344hk vi snakket om i går! Takk! Ja det var spot on
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #537 på: oktober 08, 2013, 22:07:46 pm » |
|
dette var strålende resultater, Øyvind. Du har jo masse tid til å fikse sprut før 2014-sesongen. Tenk på alt du gjorde sist vinter til sammenlikning Takk for det Roy. Veldig fornøyd blir å kjøre med dette oppsettet neste år. Så får vi se deretter. Ett steg av gangen
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #538 på: oktober 08, 2013, 22:08:57 pm » |
|
for en lyd... når er scc 2014? Helt enig, digger lyden jeg også
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #539 på: oktober 08, 2013, 22:09:30 pm » |
|
Dritkult! Takk
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|