november 01, 2024, 03:43:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 29
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Berger`s raser bil, "Rabalder"  (Lest 253779 ganger)
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #510 på: august 04, 2013, 22:39:00 pm »

Hoho! Dette er så lekkert! Gliser
Håper jeg får noen sånne bilder av min bil også Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #511 på: august 04, 2013, 22:41:14 pm »

Lykke til med målsetningen  Glad
Loggført
GeirJB
Seniormedlem
****
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #512 på: august 05, 2013, 00:18:50 am »

Var moro og se Rabalder i Action på Tierp!  Kult
"Skremte" jo Tekken, slik at han gikk på en snurr!
Loggført

-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #513 på: august 05, 2013, 00:21:02 am »

morro att du er kommet i gang OG greiene virker.
hva kjører du med av ladetrykk nå og er det std innmat i girkassa??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #514 på: august 05, 2013, 08:59:58 am »

morro att du er kommet i gang OG greiene virker.
hva kjører du med av ladetrykk nå og er det std innmat i girkassa??


Ja, det er gøy å være i gang. Tar det et step av gangen som planlagt. Blir nok litt mer justering av motor på SCC. Føler at jeg ikke har helt kontroll på tenninga. Har ikke fått målt absolutt TDC, kan jeg stole på merking på WBX reimhjul? På lavt turtall har den en tendens til å stoppe og lett for å gi tilbakeslag i turbo/forgasser. Hadde et tilfelle av brann i forgasseren i depoet!
Står på 1,5 bar ladetrykk nå. Men slik som gasspedal og vaier er montert nå får jeg ikke full åpning i forgasser. Håper jeg får gjort noe med det før SCC. Sliter også med at vaier blir slakk. Enten strekker den seg, eller så flytter turbo/grenrør mye på seg når det blir varmt. Vaier står festet i karrosseriet, ikke optimalt. Skal se om jeg rekker å lage en festebrakett som kan settes fast i forgasseren i stedet. Har også turtallsperre på 6500 foreløpig. Usikker på hvor mye jeg kan gå opp med standard støtstenger og de ventilfjørene jeg har nå (doble Berg fjører jeg hadde på hylla). Tenker jeg prøver litt mer turtall på SCC  Øyerulling
Girkassa er den 091 kassa jeg kjøpte av deg, husker ikke spec i farta, men fjerdegiret er ubrukelig (i alle fall foreløpig). Med turtallsperre på 6500 må jeg legge inn fjerde de siste meterne. Tenker dette blir byttet i vinter Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #515 på: august 05, 2013, 09:59:05 am »

Da vet jeg om en buss som vil ha igjen overdriven  Blunker
Stå på, vi behøver mer rabalder!
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #516 på: august 05, 2013, 10:05:24 am »

Tekken notch kass/kassa fra SCC bussen.. !?!
du tar sikte på 260kmt i toppfart ja!!   Kult

« Siste redigering: august 05, 2013, 12:52:16 pm av KnastenradUndKnotenblech » Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #517 på: august 05, 2013, 12:13:59 pm »

Tekken notch kassa eller kassa fra SCC bussen.. !?!
du tar sikte på 260kmt i toppfart ja!!   Kult

Det er vel samme kassa?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #518 på: august 05, 2013, 12:51:41 pm »

ja skulle vært "/" i stedet for "eller"
svimmel etter helga
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #519 på: august 05, 2013, 12:55:16 pm »

den går vel magert på lavt tipper jeg
tdc merket er nøye nok det.
hva har du av for tenning?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #520 på: august 05, 2013, 17:13:17 pm »


 Har ikke fått målt absolutt TDC, kan jeg stole på merking på WBX reimhjul?

Ideelt sett burde det sjekkes før du setter på toppen (e). Ikke alltid det er helt 100 (men kjenner ikke WBX).

Lykke til!

 Glad
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #521 på: august 05, 2013, 17:51:28 pm »

den går vel magert på lavt tipper jeg
tdc merket er nøye nok det.
hva har du av for tenning?

Ja, går litt magert på tomgang. Fortenning ligger på ca 12 grader da.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #522 på: august 05, 2013, 23:31:29 pm »


 Har ikke fått målt absolutt TDC, kan jeg stole på merking på WBX reimhjul?

Ideelt sett burde det sjekkes før du setter på toppen (e). Ikke alltid det er helt 100 (men kjenner ikke WBX).

Lykke til!

 Glad
Takk Glad
Ja, burde ha gjort det. Ble glemt..
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #523 på: august 05, 2013, 23:35:11 pm »

Et bilde fra hjulkontrollen. Vi lærte endel om justering av IRS bakstilling den kvelden Glad
Vil påstå at hjulkontroll er den viktigste, mest oversette, justeringen som bør gjøres på en dragrace bil. Særlig med slicks. Bakhjula skal ha null grader spissing, dvs stå helt rett.


* IMG_1760_web.jpg (136.88 KB, 800x598 - vist 328 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #524 på: august 12, 2013, 14:15:22 pm »

Mellom BRC og SCC ble det gjort litt småfiks på bilen. Hadde for høyt oljetrykk inn på turbo slik at ved kald motor så blåste den olje inn i turboen og da blir det jo som kjent fin blå røyk... Etter tips fra tekken satte jeg inn en umbracoskrue i an koblingen og borret et 1,5mm hull i den. Så var det løst. Andre utfordring var for korte pinnebolter til hjula foran. Fikk bemerkning på dette i teknisk på BRC, så jeg tenkte at det bør være ok til SCC. Bror fikset biffen med dreibenk og gjengeutstyr. Tredje fiks var utveksling på gasspedal/gasserspjel. Det åpnet ikke maks. Ble løst ved å lage en festebrakett på gasspedal som sitter på et høyere punkt slik at det blir mer utveksling.

Så var det bare å pakke å dra til SCC torsdag kveld. Depo ble rigget og etter litt mingling gikk jeg i gang med å lage logo på høyre dør som jeg ikke hadde rukket tidliger. Kl 02:00 var øya utslitt, så da ble det hvile frem til 06:00. Fikk gjort det meste av logoen klar, og resten ble tatt innimellom på fredag. Bytting av olje og dobbeltsjekk av tenning ble også gjort på fredag. Justerte litt på map og satte turtallsperre opp fra 6500 til 7000. Klar for race Glad
Lørdag morgen gikk den gjennom teknisk kontroll med "null hull" og det var bare å tanke opp og gjøre seg klar Glad
Fikk også hjelp av bror til å justere blanding på tomgang slik at den ikke gikk så magert. Ble mer lettkjørt med en gang.

Rakk et par drag før vannet begynte å piple opp av banen, og drag nr 2 resulterte i første nye pb med 11,87. Hadde såpass med skyv i motoren på slutten at olje blåste ut av åndeboksen og rant ned på det varme eksosrøret ut av turboen. Det røk godt, men jeg så det ikke før jeg oppdaget brannmannen som kom løpende mot meg ved baneslutt. Heldigvis ingen brann eller andre problemer. Fikset dette ved å fjerne filter og legge en slange derfra til en oppsamlingskanne over girkassen. Mer permanent løsning skal lages i vinter.
På første draget fikk jeg et brukbart hjulløft, ganske så overrasket (ikke opplevd slik før) så jeg jeg gikk av gassen fort..  Rekker tunge
Senere etter at banen var klar igjen ble det flere run, men ingen forbedring av tid. Fikk god sjans til å bli kjent med bilen. Og merket godt forskjell i effekt på varm vs kald luft temp.
Før søndagen ble det litt mer justering av tenningskurve. La inn litt høyere tenning på tidligere turtall. Merket brukbar endring og ny bestetid på 11,7. Hvor mange drag jeg kjørte totalt vet jeg ikke, så nok ble det i alle fall Glad

Planer for vinteren nå er å få kjørt den på rullende landevei og dyset den om til E85. Håpløst å kjøre med racefuel når 25 ltr koster 1500,- ....  Sjokkert
Forhåpentligvis gir det litt mer effekt og kjøligere motor. Skal også bytte utveksling på 4. giret som i dag er ubrukelig. Så skal det eksprimenteres med alternativ tennings map (har mulighet for to, kan veksles med bryter) og turtallsperre. For jeg må ha mulighet for å dra opp litt turbotrykk før start. Slik den er nå er den for treg i starten.

Alt i alt er jeg superfornøyd med bilen så langt. Den fungerer fint, går rett og stabilt og ingenting har gått i stykker Glad Mye kjøretid har den gitt meg også Glad








* IMG_1776_web.jpg (98.17 KB, 800x598 - vist 231 ganger.)

* IMG_1780_web.jpg (104.76 KB, 800x598 - vist 226 ganger.)

* IMG_1781_web.jpg (119.97 KB, 800x598 - vist 236 ganger.)

* 539680_10153107128405710_1963030775_n (1).jpg (57.95 KB, 800x532 - vist 222 ganger.)

* 566184_778199895529294_1105676538_n.jpg (57.22 KB, 702x600 - vist 268 ganger.)
« Siste redigering: august 12, 2013, 14:36:15 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1910
Bosted:


Vis profil

« Svar #525 på: august 12, 2013, 18:48:12 pm »

Grattis Øyvind ...

mvh
erich
« Siste redigering: august 12, 2013, 22:40:39 pm av Sonic » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #526 på: august 12, 2013, 20:11:18 pm »

flotte bilder. fant deg på youtube når jeg søkte på scc 2013  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #527 på: august 12, 2013, 21:07:22 pm »

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Gjelder alle dere som kom bort til oss på SCC også, veldig hyggelig!  Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #528 på: august 26, 2013, 09:22:02 am »

Et par filmsnutter fra Bug Run Classic også Glad



Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
tds
Supermedlem
*****
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund


Terjes garage.


Vis profil WWW
« Svar #529 på: august 26, 2013, 22:17:47 pm »

slående likhet Berger Gliser


* imagesCAKRRTWL.jpg (6.25 KB, 275x183 - vist 317 ganger.)
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #530 på: august 26, 2013, 23:45:42 pm »

Cool!!  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #531 på: oktober 08, 2013, 20:12:49 pm »

Siden SCC har Rabalder bare stått parkert. Hele september har gått med til flytting, men nå begynner ting å komme på plass så jeg syntes det var på tide å få kommet litt videre. Med Anders Ringstad 5 min borti gata er det greit å få gjort bremsing og justering på dyno Glad
Har dyset den om til E85 og justert både tenningskrve og blanding. Ble endel run på dynoen (var en stund bekymret for om jeg hadde med meg nok fuel...) før blandingen var bra. Gikk opp fra 65 til 80 på primærkretsen mens sekundærkretsen allerede hadde så store dyser som det var mulig å få inn  Sjokkert Det gjør at det begrenser seg hvor mye trykk jeg kan kjøre før det blir for magert. Vi endte på 1.6 bar, da var jeg fornøyd med effekt og Anders var fortsatt fornøyd med blandingen. Tipper det blir IC og innsprøytning til 2015...  Øyerulling

Her er resultatet:

* Bremsepapirer-Ringstad08102013web.jpg (46.87 KB. 737x600 - vist 326 ganger.)


Dette blir utgangspunktet for neste sesong. Nå skal girkassen få nytt 3. og 4. gir som passer til effekt og moment Glad


* Photo-08.10.13-10-15-49.jpg (42.52 KB. 449x600 - vist 243 ganger.)



Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #532 på: oktober 08, 2013, 21:01:47 pm »

dette var strålende resultater, Øyvind.

Du har jo masse tid til å fikse sprut før 2014-sesongen. Tenk på alt du gjorde sist vinter til sammenlikning Glad
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #533 på: oktober 08, 2013, 21:20:21 pm »

Dritkult! Gliser
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #534 på: oktober 08, 2013, 21:36:49 pm »

Gratulerer!! Det var jo ikke så langt fra de 344hk vi snakket om i går!  Osteaktig
Loggført
Martin
Supermedlem
*****
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold


Vis profil

« Svar #535 på: oktober 08, 2013, 21:39:57 pm »

 Sjokkert for en lyd... når er scc 2014?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #536 på: oktober 08, 2013, 22:05:40 pm »

Gratulerer!! Det var jo ikke så langt fra de 344hk vi snakket om i går!  Osteaktig
Takk! Ja det var spot on  Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #537 på: oktober 08, 2013, 22:07:46 pm »

dette var strålende resultater, Øyvind.

Du har jo masse tid til å fikse sprut før 2014-sesongen. Tenk på alt du gjorde sist vinter til sammenlikning Glad

Takk for det Roy. Veldig fornøyd Glad blir å kjøre med dette oppsettet neste år. Så får vi se deretter. Ett steg av gangen Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #538 på: oktober 08, 2013, 22:08:57 pm »

Sjokkert for en lyd... når er scc 2014?

Helt enig, digger lyden jeg også  Kult
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #539 på: oktober 08, 2013, 22:09:30 pm »

Dritkult! Gliser

Takk  Gliser
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: 1 ... 16 17 [18] 19 20 ... 29
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!