|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #1 på: november 03, 2010, 13:09:57 pm » |
|
Er ikke dette den gamle til Bertheau, eller hva han nå heter?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #2 på: november 03, 2010, 13:16:51 pm » |
|
Denne vet jeg en del om.... og jeg tror vi har vært igjennom den før også...
- Chassis nr: 11085 - en av Norges håndfull originale Split-Porscher, bruktimportert i 1953 til Oslo - Inngikk i en av Norges største veteranbilsamlinger fra ca 1965 til 1985 - Kjøpt ut av samlingen av Christian Bertheu i ca 1985 - Registrert, oppfrisket og deltok på bla Gardermoen Bug In sent på 80-tallet - Kort og godt antakeligvis en av verdens best bevarte, originale splitwindow Porscher i verden (bla grønt skinninteriør og div) - Men så.... solgt til Horten Bilmuseum ved Mr Kjeldsberg med lovnad om å bli i landet, bli restaurert og bli utstilt.. - ... Kjeldsberg i pengeproblemer...annonsert i Classic Motor tidlig på 90-tallet. - Solgt til Christer Rye i Sverige som sto midt i restaureringen av en annen 51-modell for "slikk og ingenting" - Rye manglet stort sett alle deler til sitt skall...og slaktet den Norske for å få sammen sin egen - Det tomme, norske skallet gav han til sin rustsveiser som betaling...en "Stockholmskjendis" - Stockholmaren kapper taket og fronten av den norske...bruker det til å restaurere en 50-modell fra skogen - Stockholmaren flytter til USA, tar med seg 50-modellen og selger den der borte - Så....for bare 2 år siden flytter Stockholmaren hjem igjen og på "ladan" ved sommarstugan har han liket/bunnen/restene av den norske stående...og as we speak så har han altså dratt frem dette og er iferd med å superretsaurere den igjen...
Usikker på om dette er en veldig trist, eller forsåvidt en god historie...men sånn er den ihvertfall...
Alle de løse delene fra den norske er nå på en annen 51-modell i en stor Østerrisk samling.. Taket og store deler av karosseriet fra den norske surrer rundt på Concourse-events i USA på en 50-modell.. Og skjelettet og chassisnummeret er altså iferd med å gjenfødes i Stockholm...
|
|
« Siste redigering: november 03, 2010, 13:19:44 pm av SplitMan »
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #3 på: november 03, 2010, 13:20:27 pm » |
|
Jeg synes det er trist, skulle veldig gjerne hatt den bilen i patinert urestaurert stand...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #4 på: november 03, 2010, 13:22:00 pm » |
|
- Chassis nr: 11085 - en av Norges håndfull originale Split-Porscher, bruktimportert i 1953 til Oslo
Usikker på om dette er en veldig trist, eller forsåvidt en god historie...men sånn er den ihvertfall...
Utrolig hva du kan. En håndfull bil men likevel med en historie som det går 14 av på dusinet. Finnes det 1 sjelden bil med et rent rulleblad her i landet? Takk for at du deler slik info Splitman. Mvh BB
|
|
« Siste redigering: november 03, 2010, 13:24:23 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #5 på: november 03, 2010, 13:33:12 pm » |
|
Her på BugJam, Gardermoen i 1988 slik som unge Bertheu kjørte rundt med den....etter sigende både med piggdekk og Type4-motor...
Hva hadde den kostet i dag mon tro? (ref de siste dagers hendelser i Larvik og i det store utland....)
(Takk til RightOn, SechsVolt og Letmolie for dette bildet.)
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Lars G
Supermedlem
    
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #6 på: november 03, 2010, 13:59:11 pm » |
|
Her på BugJam, Gardermoen i 1988 slik som unge Bertheu kjørte rundt med den....etter sigende både med piggdekk og Type4-motor...
Hva hadde den kostet i dag mon tro? (ref de siste dagers hendelser i Larvik og i det store utland....)
(Takk til RightOn, SechsVolt og Letmolie for dette bildet.)
Da jeg for tiden ikke følger med på kjøp/salg markedet, hadde det vært interessant å høre om " de siste dagers hendelser i Larvik "..... Øystein, hva skjer her?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #7 på: november 03, 2010, 14:04:50 pm » |
|
Da jeg for tiden ikke følger med på kjøp/salg markedet, hadde det vært interessant å høre om " de siste dagers hendelser i Larvik ".....
Øystein, hva skjer her?
Det som "skjer her" er et prosjektbilde av nr 10899 - bilen som Rye restaurerte og som ble eier av alle delene fra den norske...og som nå er i Østerrike. I Larvik ble det nettopp solgt en superbra, superkomplett, en-eier fra 1969-2010, opprinnelig norsk solgt av Møller...Pre-A 356. Ref en annen tråd her inne. Heldigvis ble den i Norge.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #8 på: november 03, 2010, 14:10:11 pm » |
|
Heldigvis ble den i Norge.
Og heldigvis i Vestfold!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Soddli
Seniormedlem
   
Innlegg: 413
Bosted: Levanger
|
 |
« Svar #9 på: november 03, 2010, 14:20:17 pm » |
|
Og her er den østeriske samleren nevnt av Øystein lengre opp her: http://www.ottocars.net/Ottokar Jacobs, en hyggelig kar med en hyggelig bilsamling:-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars G
Supermedlem
    
Innlegg: 1451
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: november 03, 2010, 15:06:26 pm » |
|
Da jeg for tiden ikke følger med på kjøp/salg markedet, hadde det vært interessant å høre om " de siste dagers hendelser i Larvik ".....
Øystein, hva skjer her?
Det som "skjer her" er et prosjektbilde av nr 10899 - bilen som Rye restaurerte og som ble eier av alle delene fra den norske...og som nå er i Østerrike. I Larvik ble det nettopp solgt en superbra, superkomplett, en-eier fra 1969-2010, opprinnelig norsk solgt av Møller...Pre-A 356. Ref en annen tråd her inne. Heldigvis ble den i Norge. Aja, den ja. Den fikk jeg med meg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #11 på: november 03, 2010, 16:38:49 pm » |
|
Og her er den østeriske samleren nevnt av Øystein lengre opp her: http://www.ottocars.net/Ottokar Jacobs, en hyggelig kar med en hyggelig bilsamling:-) Der var den ja... Den gamle fra Rye i dag:
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #12 på: november 03, 2010, 16:57:32 pm » |
|
Veldig bra at den ble i Norge ! Da jeg for tiden ikke følger med på kjøp/salg markedet, hadde det vært interessant å høre om " de siste dagers hendelser i Larvik ".....
Øystein, hva skjer her?
Det som "skjer her" er et prosjektbilde av nr 10899 - bilen som Rye restaurerte og som ble eier av alle delene fra den norske...og som nå er i Østerrike. I Larvik ble det nettopp solgt en superbra, superkomplett, en-eier fra 1969-2010, opprinnelig norsk solgt av Møller...Pre-A 356. Ref en annen tråd her inne. Heldigvis ble den i Norge.
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
Seven
Supermedlem
    
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund
|
 |
« Svar #13 på: november 03, 2010, 17:06:45 pm » |
|
Herlige biler. Hvis jeg googler så vil jeg vel finne det ute, men .... noen som kjapt kan sette opp årsintervallene for: splitt, PreA - samt produksjonstallene for disse bilene ?
Hvem kjørte 356 på 50-tallet ? Skipsredere ?
|
|
|
Loggført
|
Shift Happens !
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #14 på: november 03, 2010, 17:21:53 pm » |
|
Herlige biler. Hvis jeg googler så vil jeg vel finne det ute, men .... noen som kjapt kan sette opp årsintervallene for: splitt, PreA - samt produksjonstallene for disse bilene ?
Hvem kjørte 356 på 50-tallet ? Skipsredere ?
Veldig veldig grovt: 1) Modell "Gmund" - Stålstruktur med alu-kaross, delt frontrute - Håndbanket i et gammelt sagbruk i Østerrike i 1949 - 50 produksjonsmodeller i 1949, deretter 11 stk biler bygget til race mellom 1949 og 1952 2) Modell 50 og 51 - Helt stålkarosseri laget av Reutter i Stuttgart, delt frontrute og "body bumpers" - Produsert fra Jan1950-Nov1951 - Husker ikke hvor mange som er laget, men ca 150 har overlevd 3) Modell 52 - Helt stålkarosseri laget av Reutter i Stuttgart, "bøyd" frontrute og body-bumpers - Produsert fra Nov1951 til sommeren 1952 ....så kommer modellår 1953 med "full USA-tilpassning"....det vil si store offset støtfangere og Stuttgart-byvåpenet som "logo"...fordi amerikanerne ville ha noe som liknet på cadillac-logoen... Men - that's another story. Mantraet til Splitwindow-registeret er "So - Porsche made cars after 1952, but who cares?"....og det sier jo litt.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
|
Pål Rui
Juniormedlem
 
Innlegg: 62
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #16 på: november 09, 2010, 01:27:59 am » |
|
Ja, den gamle bilen til Bertheau er en trist historie.
Faktisk så har det gått forbausende mange tidlige pre-As her i Norge, om man kan kalle 4-6 biler mange. Har spadd i gammel historie de siste 12 årene, og funnet ut at rundt fire såkalte 4-digit biler har rulla rundt i dette landet. Av disse lever en i beste velgående og er iferd med å bli bygget opp igjen, og en har bare forsvunnet fra jordoverflaten...men jeg tror at den fortsatt kan være i Norge.
PorscheŽs mål var bare å bygge 500-600 biler. De første bilene hadde bare 4 siffer i chassis# og alle begynte med 5. Disse bilene er nærmest prototyper å regne for. I slutten av mars 1951 begynte de model-51 med 5 siffer i nummeret. Porsche ferdigstilte ikke biler etter chassis rekkefølge så tidlig i produksjonen, så derfor er det mye detektivarbeide som må til for å finne ut av detaljer.
En gammel eier av én av de tidlige bilene, nevnte at han på 70-tallet i et forsøk på å fornye bilen og den delte frontruta med en hel rute, traff en fyr på Høneføss som hadde 2 splitwindows stående på gården. Denne fyren kjørte Ford Mustang, og dro litt på det ene benet...så der står vi.
Let the search begin...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
rusthaug
Medlem
  
Innlegg: 201
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #17 på: november 09, 2010, 15:17:59 pm » |
|
Etter hva jeg har hørt ble Bhertaus solgt til fordel for Ford...riktig nok en 32modell cab, men likevel  Denne gikk vist også til Sverige, og går der antagelig ennå, virker som de (svenskene) fortsatt er villige til å gi "litt ekstra"for noe de har lyst på. Noen som vet om det har vært alu-Porche i Norge??? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Oval57
Supermedlem
    
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
 |
« Svar #18 på: november 09, 2010, 15:22:57 pm » |
|
Jeg veit at naboen var å forhørte seg om nevnte Porsche i første innlegg. Da var det absolutt ikke til salgs hos den store samleren. Dette var altså før Bertheau og Horten bilmuseum. Slik kan det gikk.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #19 på: november 09, 2010, 17:38:19 pm » |
|
Chassis nr 11102 - fra midten av 1951... Bruktimport til Norge fra Tyskland på tidlig 60-tall, gikk på Østlandet, primært Hønefoss-distriktet. På 70- og 80- og 90-tallet var den innom 12-15 stk "entusiaster" som alle vurderte den som for dårlig....til slutt endte den opp hos en ansatt på Porsche-sjappa i Råde...og var et lett bytte for vår gode venn Christer Rye...som var ute etter deler for å komplettere sin egen (høres det kjent ut). Nr 11102 ble svenske hovedsaklig fordi den hadde støtfangerne intakt...utover det var/er den ikke mye å skryte av. Etter at Rye var "ferdig" med den, gikk den til en annen storsamler i Sverige som fortsatt har den stående på lager i kategorien "ikke til salgs, slutt og mas"...
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #20 på: november 09, 2010, 17:48:56 pm » |
|
Etter hva jeg har hørt ble Bhertaus solgt til fordel for Ford...riktig nok en 32modell cab, men likevel  Denne gikk vist også til Sverige, og går der antagelig ennå, virker som de (svenskene) fortsatt er villige til å gi "litt ekstra"for noe de har lyst på. Noen som vet om det har vært alu-Porche i Norge???  Indeed! Utrolig nok... 356-02-032 ble solgt ny av Scania Vabis i Sverige og er rapportert stjålet i Gøteborg i ca 1960. Tidlig på 60-tallet dukker den opp til salgs i Aftenposten. En Sunnmøring ser annonsen og trenger transport hjem etter ei fyllekule i hovedstaden - ikke noe problem med de svenske skiltene, han skulle bare hjem.. Slik endte den opp på Tingvoll (ikke langt fra Molde/Ålesund) av alle steder og ble handlet og de-komplettert en del der oppe før den endte opp som et "lik" hos en AMCAR-mann. På slutten av 80-tallet er den igjen annonsert i Aftenposten og blandt annet vår gamle venn Bertheu tar en titt... Etter en liten budrunde ender den opp hos en tannlege i Ski og havner på en låve i Mysen. Noen år senere forbarmer en "barmhjertig samaritan" fra den norske Porsche-klubben seg over den....for å .... umiddelbart selge den til en tysker som igjen snur seg rundt og selger til Porsche-samleren Jim Barrington i California... Bilen går rett fra Mysen til San Francisco, mens "norsken og tyskeren" lett fyller storpængboka.... (Hørtn før?) Den blir raskt restaurert i USA og har sirkulert på treff og blandt samlere der borte i en årrekke. Sist gang den var til salgs var for 4-5 år siden, da for 1,5 MUSD så vidt jeg husker... Denne skulle vi absolutt ha fått hjem hit igjen!
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #21 på: november 09, 2010, 21:11:08 pm » |
|
356-02-032 ble solgt ny av Scania Vabis i Sverige og er rapportert stjålet i Gøteborg i ca 1960. Tidlig på 60-tallet dukker den opp til salgs i Aftenposten.
Lantförsäkringar kan vel reise til USA med loven i hånd? Hørt'n før?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
Mr.Bubblehead
|
 |
« Svar #23 på: november 09, 2010, 21:43:57 pm » |
|
Heldigvis ble den i Norge.
Og heldigvis i Vestfold! NEI! Passet bedre i Nord-Norge  Men bra den ble i Norge da..
|
|
|
Loggført
|
Member of The Split Cruisers.
|
|
|
rusthaug
Medlem
  
Innlegg: 201
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #24 på: november 09, 2010, 23:59:06 pm » |
|
Etter hva jeg har hørt ble Bhertaus solgt til fordel for Ford...riktig nok en 32modell cab, men likevel  Denne gikk vist også til Sverige, og går der antagelig ennå, virker som de (svenskene) fortsatt er villige til å gi "litt ekstra"for noe de har lyst på. Noen som vet om det har vært alu-Porche i Norge???  Indeed! Utrolig nok... 356-02-032 ble solgt ny av Scania Vabis i Sverige og er rapportert stjålet i Gøteborg i ca 1960. Tidlig på 60-tallet dukker den opp til salgs i Aftenposten. En Sunnmøring ser annonsen og trenger transport hjem etter ei fyllekule i hovedstaden - ikke noe problem med de svenske skiltene, han skulle bare hjem.. Slik endte den opp på Tingvoll (ikke langt fra Molde/Ålesund) av alle steder og ble handlet og de-komplettert en del der oppe før den endte opp som et "lik" hos en AMCAR-mann. På slutten av 80-tallet er den igjen annonsert i Aftenposten og blandt annet vår gamle venn Bertheu tar en titt... Etter en liten budrunde ender den opp hos en tannlege i Ski og havner på en låve i Mysen. Noen år senere forbarmer en "barmhjertig samaritan" fra den norske Porsche-klubben seg over den....for å .... umiddelbart selge den til en tysker som igjen snur seg rundt og selger til Porsche-samleren Jim Barrington i California... Bilen går rett fra Mysen til San Francisco, mens "norsken og tyskeren" lett fyller storpængboka.... (Hørtn før?) Den blir raskt restaurert i USA og har sirkulert på treff og blandt samlere der borte i en årrekke. Sist gang den var til salgs var for 4-5 år siden, da for 1,5 MUSD så vidt jeg husker... Denne skulle vi absolutt ha fått hjem hit igjen! Ja, det er omtrent slik jeg har hørt historien også, bare ikke fullt så detaljert, trodde nesten det ikke var mulig.....Blir vel vanskelig å få denne hit igjen, hvis ikke Røkke eller tilsvarende får porche feber 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
    
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #25 på: november 10, 2010, 00:25:33 am » |
|
Håpar SplitMan skriv bok snart.. 
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #26 på: november 11, 2010, 08:56:30 am » |
|
Tenk å funnet Porsche 356-02-032 på en låve på Tingvoll!! Utrolig. Om ting hadde gått litt annerledes...
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6306
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #27 på: november 11, 2010, 15:48:47 pm » |
|
Tenk å funnet Porsche 356-02-032 på en låve på Tingvoll!! Utrolig. Om ting hadde gått litt annerledes...
morsom historie og spesielt om en er fra. Tingvoll som jeg er! Hørte den første gang av et Follomedlem som også er med i Porscheklubben
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Knut Andersen
|
 |
« Svar #28 på: november 11, 2010, 23:03:09 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
nk
Supermedlem
    
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss
|
 |
« Svar #29 på: november 12, 2010, 12:21:17 pm » |
|
Har blitt oppfordra til å legge ut bilde av min gamle Porche. Dette var en 64 som opprinnelig kom fra Sverige. Etter sigende har den havnet tilbake dit etter jeg eide den. Jeg brukte den som bruksbil ett par vintere mitt på syttitallet og ble nesten ikke brukt på sommeren da jeg kjørte mest motorsykkel. Den var ganske seig å starte på kalde dager så jeg brukte store mengder startgass hver dag for å få liv i den. Dette var den tia det var populært med motivlakkeringer, så den var lakkert blå med grønn tak og brunt panser med ett stort dragehode som spydde flammer. Allt var rammet inn av hvite skyggeranderinger. Legger ved ett dårlig bilde som helt sikkert kan gjøres bedre.
 VW 136.jpg (91.95 KB. 640x480 - vist 388 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 12, 2010, 12:24:34 pm av nk »
|
Loggført
|
tlf: 40843606
|
|
|
|