Brent ventil, som du antyder, eller sota tennplugger?
Med litt feit blanding (gammal, sliten forgasser) og mye småkjøring har det hendt bobla mi har begynt å fuske under belastning, og det høres som tilbakeslag. Da er det en plugg som gir dårlig gnist, bare å bytte den. Dra av en og en pluggledning, og finn ut om en av de gir mindre senking i turtallet enn når du drar ut noen av de andre.
Siden min oval gjerne gjør 120 på meteret, regner jeg med at det ikke er noe alvorlig gæli med motoren ellers (eller var det så at den går best rett før den havarerer? I tilfelle har min holdt på å havarere lenge...).
Driver også å tenker litt på pluggtyper. Jeg er mest vant til NGK, og de har vært helt greie. Men ryki en skjelden gang på 3'ern.
Har også brukt Equem, som har vært bra, unntagen da jeg startet opp for 2. gang i vår. Da røyk en (med samme tendens som du forteller om).
NGK skal ha B5HS, men jeg har hatt god effekt på Kawa'n min av å sette inn en tennplugg med powertip (gnisten havner lengre inn i forbrenningsrommet).
Derfor vurderer jeg BP5HS neste gang (P'en er for powertip). Hvis du har tennplugg med radiostøydemping, er mitt råd å kaste de, eller legge de til pynt.