FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« på: juni 11, 2010, 15:45:04 pm » |
|
Hei, noen som har noen tips på hvordan jeg kan få en 1600 motor litt sprekere, med budsjett på ca 5000 ? Har allerede trimpotte, så jeg tenker på småfiks som samtidig ikke kutter så mye ned på levetiden til motoren =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
vidar eiane
|
|
« Svar #1 på: juni 11, 2010, 17:14:12 pm » |
|
dobble gassere, trim kam, porting av topper, maskinering for større sylindre, eventuellt 1641 ccm. Men med 5000 kommer du ikke særlig langt for å være ærlig. 1000kr/1hk er vel en regel på sugemotorer har jeg hørt en plass
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #2 på: juni 11, 2010, 18:04:22 pm » |
|
Itte at je har noe særlig greie på motor så huk tak i mei om je sier noe feil men, for 5000 får du jo et pent brukt sett med f.eks Solex 40/44 kadron og en bra kam og nye stempelfjærer + slitedeler som lagrer, fordeler lokk, rotor, kondensator og tennplugger nye. Da får du jo litt mer en f, eks den orginale 1600
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #3 på: juni 11, 2010, 19:18:08 pm » |
|
Nr 1: Jeg er ingen motormann!
Nr2: For 5000,- så er vel trimming uten splitting av blokk tingen. Det er mye bolt-on og litt porting å gjøre med en originalmotor.
Nr3: Må nok påregne noe kortere levetid hvis du skal tyne litt ekstra ut.
Nr4: Er du 100% sikker på at motoren er noe å trimme på? Er den i god stand?
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #4 på: juni 11, 2010, 20:38:34 pm » |
|
dobble gassere, trim kam, porting av topper, maskinering for større sylindre, eventuellt 1641 ccm. Men med 5000 kommer du ikke særlig langt for å være ærlig. 1000kr/1hk er vel en regel på sugemotorer har jeg hørt en plass
dette kan vel ikke være reellt? 200.000,- for en 2332 med 200hk? får til mye for 5.000 kjøp brukte gassere port toppene øk kompresjonen hvis de er teknisk anlagt kan du jo sette inn en ny kam selv.. sparer mye der kjør på!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #5 på: juni 12, 2010, 02:51:10 am » |
|
Spar pengene til du får et litt videre budsjett, er mitt råd. Ellers ville jeg brukt de 5000 på doble gassere.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #6 på: juni 12, 2010, 03:13:05 am » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #7 på: juni 12, 2010, 04:58:06 am » |
|
Nr 1: Jeg er ingen motormann!
Nr2: For 5000,- så er vel trimming uten splitting av blokk tingen. Det er mye bolt-on og litt porting å gjøre med en originalmotor.
Nr3: Må nok påregne noe kortere levetid hvis du skal tyne litt ekstra ut.
Nr4: Er du 100% sikker på at motoren er noe å trimme på? Er den i god stand?
Ikke sikker enda, så det kan hende jeg velger å bygge opp en motor, mens jeg har 1600 sittende midlertidig i. =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #8 på: juni 12, 2010, 04:59:35 am » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
Hm, skal høre m eieren, han har litt peil, men hører rykter om at 1600 ikke er den beste som utgangspunkt, så det blir kansje "ny" motor etterhvert =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #9 på: juni 12, 2010, 05:00:42 am » |
|
Supert forum forresten, masse hjelp, og maaaasse deler å huke tak i
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
Squareback
Supermedlem
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
|
« Svar #10 på: juni 12, 2010, 10:33:40 am » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #11 på: juni 12, 2010, 10:40:47 am » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600 70hk får du ikke uten turbo eller porte toppene/skifte kam uansett hvor mye gassere og eksos du setter på. Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk.. Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #12 på: juni 12, 2010, 13:57:59 pm » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
Hm, skal høre m eieren, han har litt peil, men hører rykter om at 1600 ikke er den beste som utgangspunkt, så det blir kansje "ny" motor etterhvert =) 1600 dårlig utgangspunkt? 1600 blokkene er de beste (fra boble i alle fall), så lenge det er en AS 21 eller AS 41 blokk. De har størst oljekanaler. Jeg har blitt overrasket over noen her, som har blodtrimmede t1 motorer! De går styggfælt, og det virker som de holder! Hvis ikke kan man bruke T4 motor, men må modifisere kjøling, annen dynamofot og kanskje litt annet småtteri. (Koster 2900 for ombygningssett hos Hotshop)
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #13 på: juni 13, 2010, 07:45:30 am » |
|
Ok, skal sjekke det ut. Forresten, er bobleunderstellet sveiset fast, eller kan det løsnes uten kutting? (i forbindelse med rustfjerning) =)
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #14 på: juni 13, 2010, 08:35:07 am » |
|
Det er til å skru ifra hverandre, hvis ingen har fusket når de har sveiset rust. Da kan chassi og karosseri være sveiset sammen, og det er noe dritt for seinere. Finns tråder på forumet hvor deling beskrives.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #15 på: juni 13, 2010, 10:37:15 am » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600 70hk får du ikke uten turbo eller porte toppene/skifte kam uansett hvor mye gassere og eksos du setter på. Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk.. Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600. Interessant. VWtrends http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/index.html hadde en reportasjeserie hvor dem bolt on trimmet en original 1600 motor. For hvert steg så ble effekten dokumentert i en bremsebenk. Bare bytte av eksos og omdysing av forgasseren ga dem 64.80 hk. Deretter monterte dem en 009, 1.25 vipper og en power pulley og motoren bremset til slutt hele 82hk. Et meget hyggelig resultat for en i utgangspkt helt original 1600 motor. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #16 på: juni 14, 2010, 15:19:05 pm » |
|
2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600 70hk får du ikke uten turbo eller porte toppene/skifte kam uansett hvor mye gassere og eksos du setter på. Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk.. Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600. Interessant. VWtrends http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/index.html hadde en reportasjeserie hvor dem bolt on trimmet en original 1600 motor. For hvert steg så ble effekten dokumentert i en bremsebenk. Bare bytte av eksos og omdysing av forgasseren ga dem 64.80 hk. Deretter monterte dem en 009, 1.25 vipper og en power pulley og motoren bremset til slutt hele 82hk. Et meget hyggelig resultat for en i utgangspkt helt original 1600 motor. Mvh BB Beklager, jeg snakker om bakhjulshester, du snakker om en splitter ny motor, målt på maskinen, hvor de dyser og prøver mange typer anlegg, med en gevinst totalt på 7,2 hester? Jeg fant ikke noe stoff om de 82hk?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #17 på: juni 14, 2010, 15:38:14 pm » |
|
De fulgte opp reportasjen jeg linket til med en reportasje i bladet. Jeg skal se om jeg ikke finner den reportasjen, hvis ikke så er det sikkert noen her som har den og som kan scanne den. Ja, motoren var ny men som du ser så bremset de den også helt original, altså før dem begynte med eksosen.
Bemerk, de boltet ikke på doble gassere da dette ble sett på som for dyrt. Det var fokus på cheap`o bolt-on trim og de endte som sagt opp med over 80hk.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #18 på: juni 14, 2010, 17:37:43 pm » |
|
Ja, selv om motoren hadde 57hk før de begynte, var det imponerende at de fikk ut så mye. Du trenger ikke finne artikkelen for min del, jeg tror deg. Men det er klart du skal ha over gjennomsnittet peiling for å få dette til så det blir riktig. Bare det å ha kontroll på blandingen er det ikke vanlig at folk har utstyr til...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|