november 01, 2024, 03:43:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trimme 1600 motor  (Lest 3383 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juni 11, 2010, 15:45:04 pm »

Hei, noen som har noen tips på hvordan jeg kan få en 1600 motor litt sprekere, med budsjett på ca 5000  ?
Har allerede trimpotte, så jeg tenker på småfiks som samtidig ikke kutter så mye ned på levetiden til motoren =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #1 på: juni 11, 2010, 17:14:12 pm »

dobble gassere, trim kam, porting av topper, maskinering for større sylindre, eventuellt 1641 ccm. Men med 5000 kommer du ikke særlig langt for å være ærlig. 1000kr/1hk er vel en regel på sugemotorer har jeg hørt en plass
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #2 på: juni 11, 2010, 18:04:22 pm »

Itte at je har noe særlig greie på motor så huk tak i mei om je sier noe feil Glad
men, for 5000 får du jo et pent brukt sett med f.eks Solex 40/44 kadron og en bra kam og nye stempelfjærer + slitedeler som lagrer, fordeler lokk, rotor, kondensator og tennplugger nye.
Da får du jo litt mer en f, eks den orginale 1600 Glad
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: juni 11, 2010, 19:18:08 pm »

Nr 1: Jeg er ingen motormann!

Nr2: For 5000,- så er vel trimming uten splitting av blokk tingen. Det er mye bolt-on og litt porting å gjøre med en originalmotor.

Nr3: Må nok påregne noe kortere levetid hvis du skal tyne litt ekstra ut.

Nr4: Er du 100% sikker på at motoren er noe å trimme på? Er den i god stand?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 11, 2010, 20:38:34 pm »

dobble gassere, trim kam, porting av topper, maskinering for større sylindre, eventuellt 1641 ccm. Men med 5000 kommer du ikke særlig langt for å være ærlig. 1000kr/1hk er vel en regel på sugemotorer har jeg hørt en plass

dette kan vel ikke være reellt?

200.000,- for en 2332 med 200hk?

får til mye for 5.000

kjøp brukte gassere
port toppene
øk kompresjonen


hvis de er teknisk anlagt kan du jo sette inn en ny kam selv.. sparer mye der Osteaktig
kjør på!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: juni 12, 2010, 02:51:10 am »

Spar pengene til du får et litt videre budsjett, er mitt råd. Ellers ville jeg brukt de 5000 på doble gassere.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 12, 2010, 03:13:05 am »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #7 på: juni 12, 2010, 04:58:06 am »

Nr 1: Jeg er ingen motormann!

Nr2: For 5000,- så er vel trimming uten splitting av blokk tingen. Det er mye bolt-on og litt porting å gjøre med en originalmotor.

Nr3: Må nok påregne noe kortere levetid hvis du skal tyne litt ekstra ut.

Nr4: Er du 100% sikker på at motoren er noe å trimme på? Er den i god stand?

Ikke sikker enda, så det kan hende jeg velger å bygge opp en motor, mens jeg har 1600 sittende midlertidig i. =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: juni 12, 2010, 04:59:35 am »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.

Hm, skal høre m eieren, han har litt peil, men hører rykter om at 1600 ikke er den beste som utgangspunkt, så det blir kansje "ny" motor etterhvert =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: juni 12, 2010, 05:00:42 am »

Supert forum forresten, masse hjelp, og maaaasse deler å huke tak i  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6228
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 12, 2010, 10:33:40 am »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juni 12, 2010, 10:40:47 am »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600
70hk får du ikke uten turbo eller porte toppene/skifte kam uansett hvor mye gassere og eksos du setter på.
Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk..
Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #12 på: juni 12, 2010, 13:57:59 pm »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.

Hm, skal høre m eieren, han har litt peil, men hører rykter om at 1600 ikke er den beste som utgangspunkt, så det blir kansje "ny" motor etterhvert =)


1600 dårlig utgangspunkt?
1600 blokkene er de beste (fra boble i alle fall), så lenge det er en AS 21 eller AS 41 blokk. De har størst oljekanaler.
Jeg har blitt overrasket over noen her, som har blodtrimmede t1 motorer! De går styggfælt, og det virker som de holder!  Øyerulling
Hvis ikke kan man bruke T4 motor, men må modifisere kjøling, annen dynamofot og kanskje litt annet småtteri.  (Koster 2900 for ombygningssett hos Hotshop)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #13 på: juni 13, 2010, 07:45:30 am »

Ok, skal sjekke det ut.
Forresten, er bobleunderstellet sveiset fast, eller kan det løsnes uten kutting?
(i forbindelse med rustfjerning)  =)
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: juni 13, 2010, 08:35:07 am »

Det er til å skru ifra hverandre, hvis ingen har fusket når de har sveiset rust.
Da kan chassi og karosseri være sveiset sammen, og det er noe dritt for seinere.
Finns tråder på forumet hvor deling beskrives.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #15 på: juni 13, 2010, 10:37:15 am »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600
70hk får du ikke uten turbo eller porte toppene/skifte kam uansett hvor mye gassere og eksos du setter på.
Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk..
Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600.

Interessant.

VWtrends http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/index.html hadde en reportasjeserie hvor dem bolt on trimmet en original 1600 motor. For hvert steg så ble effekten dokumentert i en bremsebenk. Bare bytte av eksos og omdysing av forgasseren ga dem 64.80 hk. Deretter monterte dem en 009, 1.25 vipper og en power pulley og motoren bremset til slutt hele 82hk. Et meget hyggelig resultat for en i utgangspkt helt original 1600 motor.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: juni 14, 2010, 15:19:05 pm »

2 forgassere fra en type 3 kan jo gjøre susen. En dobbelport 1600 T3 med 2 gassere har vel rundt 70 hk... Har tenkt til å prøve dette på en dobbelport 1300 om ikke lenge.
54 HK DIN er oppgitt fra fabrikk som std på Type 3 1600
70hk får du ikke uten turbo eller porte toppene/skifte kam uansett hvor mye gassere og eksos du setter på.
Jeg hadde en 1600DP med 40IDF, Csp supercompetition 38mm, 1.25 løftere og 009 stifteløs med blå coil. Den mente og noen hadde rundt 65-70hk..
Men når du i samme bilen setter inn en 1915cc som ved første bremsing hadde 86hk, kjenner du forskjell på draget at det var aldri mer enn 60hk i 1600.

Interessant.

VWtrends http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt_volkswagen_exhaust_test/index.html hadde en reportasjeserie hvor dem bolt on trimmet en original 1600 motor. For hvert steg så ble effekten dokumentert i en bremsebenk. Bare bytte av eksos og omdysing av forgasseren ga dem 64.80 hk. Deretter monterte dem en 009, 1.25 vipper og en power pulley og motoren bremset til slutt hele 82hk. Et meget hyggelig resultat for en i utgangspkt helt original 1600 motor.

Mvh
BB
Beklager, jeg snakker om bakhjulshester, du snakker om en splitter ny motor, målt på maskinen, hvor de dyser og prøver mange typer anlegg, med en gevinst totalt på 7,2 hester? Jeg fant ikke noe stoff om de 82hk?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: juni 14, 2010, 15:38:14 pm »

De fulgte opp reportasjen jeg linket til med en reportasje i bladet. Jeg skal se om jeg ikke finner den reportasjen, hvis ikke så er det sikkert noen her som har den og som kan scanne den. Ja, motoren var ny men som du ser så bremset de den også helt original, altså før dem begynte med eksosen.

Bemerk, de boltet ikke på doble gassere da dette ble sett på som for dyrt. Det var fokus på cheap`o bolt-on trim og de endte som sagt opp med over 80hk.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: juni 14, 2010, 17:37:43 pm »

Ja, selv om motoren hadde 57hk før de begynte, var det imponerende at de fikk ut så mye. Du trenger ikke finne artikkelen for min del, jeg tror deg. Men det er klart du skal ha over gjennomsnittet peiling for å få dette til så det blir riktig.
Bare det å ha kontroll på blandingen er det ikke vanlig at folk har utstyr til...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!