Holder på å sette istand en "ny" motor til bobla mi. Kjøpte et ganske håpløst prosjekt altfor dyrt i forhold til alle de problemene som har kommet på i ettertid. Neste gang jeg kjøper motor skal det ikke gå like fort i svingene.....! Selger fortalte at motor var overhalt av Larvik Motorverksted men ikke montert sammen av dette firmaet. Dette fikk han ordnet et annet sted. Og det var no ikke særlig smart! Uansett hva jeg skrur av mangler det en eller flere pakkninger...... Pakkninger er byttet ut mot pakningsstoff! Den "nye" bensinpumpa var så full av tykk olje at delene inni ikke beveget seg og pakkning melom bakelittforingen og karoseriet var borte, stor sprekk i fordeleren. Alikevel har noen tatt seg tid til å sandblåse og lakkere denne!!. Den nye clutchen var ikke veldig ny viste det seg, de meget gode varmepottene og spjella er reparert nå.... etter ca 5 timer med sveising og platebanking osv osv..... Moro med motor
Dagens oppgave besto i å bytte ut sila og lokket under til et med tappeplugg fra den gammle motoren min. Delene var selvfølgelig montert sammen med pakkningsstoff. Dette resulterte i at sila ble historie
Nok om det.... Når jeg tok av disse delene satte jeg motoren opp. Det vil si at den sto på det store reimhjulet. Motoren er tappet for olje, men litt er det nok fortsatt inni der. Men etter å ha stått slik i ca 30 min oppdaget jeg at det kom ganske mye olje ut bak reimhjulet. Hva slags tettning er det på innsiden der? Finner ikke stort om dette i haynes boka. Er det kansje en simring lignende den bak svinghjulet feks? Eller er det sånn det skal være? Feks at det ikke lekker når motoren står riktig vei?
-Hva vet jeg....
-Vet du?
Like før hele denne motoren havner i gryn nå sånn at jeg får sett ordentlig på hva som menes med en "turn-key" motor!! Og takk til høyere makter for at jeg er født surmaget og skeptisk slik at jeg ikke satte denne motoren rett inn i bilen.