november 01, 2024, 03:40:20 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Baja & OffRoad  (Lest 91875 ganger)
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« på: januar 08, 2010, 09:16:35 am »

Siden vi ikke har noe egen Baja & Offroad, havner denne tråden under Buggy som kanskje er det nærmeste.
Har begynt å snuse litt på slike biler, og lurer litt på hva som finnes av tips og triks for å heise bobla.

Ser at Cip1 selger lift kit. Dette heiser karrossen 3" fra bunnplata og gir bedre frigang til hjula. Men hva gjør man med motorrumspakningen?
Finnes vel også omvendt Puma.

Kom med bilder og ideer dere som har Glad (for ordens skyld, boblekarross på jeep ramme gjelder ikke her....)

Noen bilder fra Bug-In:




Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 08, 2010, 09:20:50 am »

Ideen om 4WD på en boble er spennende og noen har jo blitt laget.
Litt info her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20179.0.html


Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: januar 08, 2010, 16:10:17 pm »

Andre triks for å heve:

Hevespindler foran. Det finnes nyproduserte å få kjøpt (men du finner neppe noen som er TÜV-godkjent...) eller du kan forsøke å få tak i type 181/2-spindler og bærearmer. Disse løfter fronten på boblen 2-3" og er bolt-on på type 1 forstilling.

Bak er det vel enklest å vri og "notche" fjærplatene (best i sammenheng med ombygging til IRS), mens et gammelt offroadtriks er å montere reduksjonsbokser fra splittbuss eller type 181/2...

Reduksjonsbokser kan monteres på ulike måter.

Med deler fra type 181/2:


* 207997.jpg (114.43 KB. 914x702 - vist 1051 ganger.)


Med adaptre fra "Bugzyla" på Samba:


* 237088.jpg (71.5 KB. 640x480 - vist 1139 ganger.)


Med gamle Johnson "no-hop kit":


* Picture025.jpg (129.31 KB. 768x1024 - vist 1053 ganger.)


På Schwimmwagen-/type 82e-måten:


* Bilde 143.jpg (119.97 KB. 640x428 - vist 1063 ganger.)


På Schwimmwagenmåten men med nyere reduksjonsbokser og hjemmelaget brakett:


* 2258.jpg (73.35 KB. 686x592 - vist 1421 ganger.)



« Siste redigering: januar 08, 2010, 16:12:40 pm av Syncronaut » Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: januar 08, 2010, 16:15:58 pm »

For å få mest (mulig heveeffekt...) ut av reduksjonsboksene er det om å gjøre å finne en bra løsning for å montere dem noe i retning av slik de to siste bildene i mitt forrige innlegg viser...

Jeg har vært i kontakt med et par andre her på forumet med Bajaer som enten har montert reduksjonsbokser eller leker med tanken på å gjøre det. Men litt av problemet er vel å få til en godkjenningsvennlig løsning...
« Siste redigering: januar 08, 2010, 16:17:59 pm av Syncronaut » Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: januar 11, 2010, 14:55:00 pm »

Spennende løsninger Syncronaut!

Hvor høy kan man få bobla kun med lift kitt og dekk tro? Tenker hvis man har en IRS bil, med maks høyde forran (omvendt puma) og bak (maks justerte fjørplater).
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: januar 11, 2010, 16:45:38 pm »

Tror du får den "høy nok" med 2-3" lift-kit på karosseriet og ca samme heving med fjæringen (kanskje mer? Nærmere 4", kanskje?) og i tillegg 30-tommere ++... Orig dekkdiameter tilsvarer vel ca 25"...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 11, 2010, 17:09:39 pm »

kunne tenkt meg en sånn en gang.
her er en fra bugrun 2003



* DSC10001.JPG (90.89 KB, 640x480 - vist 1264 ganger.)

* DSC10002.JPG (90.67 KB, 640x480 - vist 1196 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: januar 11, 2010, 18:16:54 pm »

Tøff!!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
vwmann
Seniormedlem
****
Innlegg: 271
Bosted: Trondheim


Ranheim


Vis profil
« Svar #8 på: januar 11, 2010, 23:37:01 pm »

Den der bajaen var rå tøff. Hvordan er det å få godkjent baja i norge?
Loggført

08 Passat stv 4 motion individual
72 Fastback, red rat
65 Notchback, orginal
Jalle
Supermedlem
*****
Innlegg: 1049
Bosted: Lørenskog


Klubbløs #006


Vis profil
« Svar #9 på: januar 12, 2010, 02:49:30 am »

kunne tenkt meg en sånn en gang.
her er en fra bugrun 2003



Følgebilen til denne var helt rå oxo. Mange artige detaljer. f.eks oppsplittet jerrykanne som hadde blitt verktøyboks.
Loggført

All klaring er god klaring, tut og kjør !! ©
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #10 på: januar 12, 2010, 09:53:02 am »

Jeg regner kanskje med mange her inne følger med på Walter Jelineks (The Bug Box) nyeste prosjekt - Sand Scorcher i "10:1 skala"...

Bilder som varmer en gammel Tamiya-fan:



Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 12, 2010, 10:01:50 am »

Heftig! Tråd på nett?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: januar 12, 2010, 10:30:13 am »

http://bugbox.skynetblogs.be/

Her er et par tøffe bilder fra mock-up:

http://bugbox.skynetblogs.be/archive-day/20091127

Og bilder av Acoms radiostyringen også Sjokkert Gliser

http://bugbox.skynetblogs.be/archive-day/20091230
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: januar 12, 2010, 10:48:33 am »

Utrolig tøff!

Ser ut som den får grei bakkeklaring Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #14 på: januar 12, 2010, 10:55:37 am »

Den har (såvidt jeg har sett av bildene...) forstilling fra type 181/2, dvs samme høyde foran som du får ved å bruke bærearmer og spindler fra type 181/2 på bobleforstilling Gliser
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #15 på: januar 12, 2010, 12:09:08 pm »

Artig tema! Jeg skjønner egentlig ikke at det skulle være problemer med godkjenning om man setter "helt vanlige bussaksler" på et "helt vanlig bobleunderstell"... om man tøyer det litt...barndoor-aksler på et boblechassis....for det er jo eksakt det samme som en Kubel...og de er det jo registrert 30-40 av i Norge også.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #16 på: januar 12, 2010, 12:17:31 pm »

Ahh. endelig en tråd etter min smak  Gliser
Jeg driver og heiser bajan min nå i vinter.
Foran bytter jeg nedre bærearm og spindler fra 181 (thing)(kjøpt ifra Syncronaut)  Glad
Bak har jeg reduksjonsbokser ifra buss. Der har jeg en kompis som har fatt skjært ut noen
braketter med vannskjærer.
Dette vil vel heise bilen opp en ca 3 tommer (+-)
I tillegg har jeg 31/10.5 dekk bak 215/75 foran, dette heiser jo litt også.
Når det gjelder godkjenning så er det en annen sak.Sendte mail til møller, de sa at jeg måtte snakke med den lokale trafikkstasjonen. Når jeg reiste dit så sa de at jeg måtte snakke med møller  Øyerulling  Hæ
Så nå står jeg her  Osteaktig Skal snakke videre med tilsynet senere.
Når det gjelder dekk er det vel bare å drite i å få godkjent. sendte søknad med referanse på biler jeg vet er godkjent med slike dekk, men nei.
Uansett håper jeg at flere bajaer kommer til SCC til august. Hørte at det var en offroad løype der fjor, men jeg fikk ikke noe mer info. Så det er en ting håper kommer mer av.

André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #17 på: januar 12, 2010, 12:19:22 pm »

Splitman:
Helt enig. Dette var noe jeg nevnte i søknaden min også.

André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #18 på: januar 12, 2010, 12:45:29 pm »

Ahh. endelig en tråd etter min smak  Gliser
Jeg driver og heiser bajan min nå i vinter.
Foran bytter jeg nedre bærearm og spindler fra 181 (thing)(kjøpt ifra Syncronaut)  Glad
Bak har jeg reduksjonsbokser ifra buss. Der har jeg en kompis som har fatt skjært ut noen
braketter med vannskjærer.
Dette vil vel heise bilen opp en ca 3 tommer (+-)
I tillegg har jeg 31/10.5 dekk bak 215/75 foran, dette heiser jo litt også.
Når det gjelder godkjenning så er det en annen sak.Sendte mail til møller, de sa at jeg måtte snakke med den lokale trafikkstasjonen. Når jeg reiste dit så sa de at jeg måtte snakke med møller  Øyerulling  Hæ
Så nå står jeg her  Osteaktig Skal snakke videre med tilsynet senere.
Når det gjelder dekk er det vel bare å drite i å få godkjent. sendte søknad med referanse på biler jeg vet er godkjent med slike dekk, men nei.
Uansett håper jeg at flere bajaer kommer til SCC til august. Hørte at det var en offroad løype der fjor, men jeg fikk ikke noe mer info. Så det er en ting håper kommer mer av.

André

Herlig! En tøff bil blir enda tøffere!! Stå på Glad

Offroad løype skulle det ha vært på SCC i fjor, men noen gjorde ikke jobben sin dessverre. Men i år SKAL vi få det til!
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: januar 12, 2010, 12:46:24 pm »

Finnes nedre bærearm og spindler fra 181 å få kjøpt repro?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #20 på: januar 12, 2010, 12:48:40 pm »

Artig tema! Jeg skjønner egentlig ikke at det skulle være problemer med godkjenning om man setter "helt vanlige bussaksler" på et "helt vanlig bobleunderstell"... om man tøyer det litt...barndoor-aksler på et boblechassis....for det er jo eksakt det samme som en Kubel...og de er det jo registrert 30-40 av i Norge også.

Det skal gå an å få det godkjent, men problemet er at de fleste løsningene (som jeg la inn bilder av lenger opp i tråden) ser veldig "lite oem" ut, hvis du skjønner... Jeg har fått godkjent søknad for ombygging av min boble med framspindler fra type 181/2 og med bakstilling med reduksjonsbokser fra type 181/2 el splittbuss, men jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken type innfesting av reduksjonsbokser ift fjærplater jeg skal satse på...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #21 på: januar 12, 2010, 12:50:49 pm »

Finnes nedre bærearm og spindler fra 181 å få kjøpt repro?

Tror ikke det, dessverre. Det er imidlertid slik at veldig mange 181-eiere vil senke bilene sine, og da er jo det enkleste for de å bytte til seg tilsvarende deler fra boble Glad De dukker opp på Samba og eBay og slikt fra tid til annen...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #22 på: januar 12, 2010, 14:47:46 pm »

Hva er forskjellen på 181-spindel/kingbolt og ditto Type 2?

Jeg har forøvrig følgende til salgs i denne forbindelse:

- 1 par helt komplette kingbolter-spindler-tromler-bremser fra til Barndoor - plukket av fra bærearmene, ellers urørt. Har vel forsåvidt Barndoor bærearmer også.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #23 på: januar 12, 2010, 15:04:01 pm »

Forskjellen på spindlene er at begge kulene peker nedover på 181. men på bobla
peker de mot hverandre, derfor må man også bytte den nedre bærearmen.

André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #24 på: januar 12, 2010, 15:07:45 pm »

Den har (såvidt jeg har sett av bildene...) forstilling fra type 181/2, dvs samme høyde foran som du får ved å bruke bærearmer og spindler fra type 181/2 på bobleforstilling Gliser

Ser da ut som ball-joint forstilling? Finnes de til 181/2?

Edit; svaret kom i posten føre... Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #25 på: januar 12, 2010, 15:32:16 pm »

Så: Alle Type 181 ble levert med balljoint forstilling?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Bøggymæn
Seniormedlem
****
Innlegg: 294
Bosted: Heddal


Heitradal Bublelaug


Vis profil
« Svar #26 på: januar 12, 2010, 15:44:29 pm »

Jeg tror det, men er neimen ikke helt sikker.
Jeg har jo sett etter slike deler litt, og ikke sett noe annet.
Men jeg har jo bare sett etter balljoint da  Osteaktig
Det er vel noen 181 kjennere her som vet det?

André
Loggført

Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og..
     - 1969 Baja Bug
     - 65-66 T1 Bastard
     - 1959 Karmann Ghia Lowlight
     - Fiberfab Aztec gt
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #27 på: januar 12, 2010, 15:55:17 pm »

Så: Alle Type 181 ble levert med balljoint forstilling?

Ja
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #28 på: januar 12, 2010, 16:00:49 pm »

Hva er forskjellen på 181-spindel/kingbolt og ditto Type 2?

Jeg har forøvrig følgende til salgs i denne forbindelse:

- 1 par helt komplette kingbolter-spindler-tromler-bremser fra til Barndoor - plukket av fra bærearmene, ellers urørt. Har vel forsåvidt Barndoor bærearmer også.

På en boble med kingboltforstilling passer vel barndoor-delene, eller er det kanskje forskjeller mellom årsmodellene? Kübel og 82e har vel samme framspindler etc som barndoor...?
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #29 på: januar 12, 2010, 16:15:45 pm »

Hva er forskjellen på 181-spindel/kingbolt og ditto Type 2?

Jeg har forøvrig følgende til salgs i denne forbindelse:

- 1 par helt komplette kingbolter-spindler-tromler-bremser fra til Barndoor - plukket av fra bærearmene, ellers urørt. Har vel forsåvidt Barndoor bærearmer også.

På en boble med kingboltforstilling passer vel barndoor-delene, eller er det kanskje forskjeller mellom årsmodellene? Kübel og 82e har vel samme framspindler etc som barndoor...?

Det stemmer...dette er bolt on på en kingbolt boble.

Spindler og tromler er i prinsippet helt lik på Type 82, 82E og Barndoor....men sistnevnte er litt kraftigere på alle vis enn de fra krigens dager... men det er mange Kubler som er restaurert med BD-deler på.
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: [1] 2 3 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!