Kjøpte meg nettopp en 69 1600 boble og har kjørt den 50 mil i helga - hjem til meg. En helt grei tur, men ganske preget av at den lekker olje og ikke går som den skal.
Her er feilene:
1. Det drypper olje fra begge toppdekslene, nye pakninger skulle vel fikse dette. Dette har ført til at olje har dryppet ned på eksosanlegget, noe som resulterte i mye røyk uansett hvor jeg stoppa.
- Burde hjelpe det ja! Ta dem av og dobbelsjekk disse, se at de er OK og rette. Har opplevd at det er rustet hull i sånne. Når du skal ha på dekslene igjen, sjekk at de kommer rett på, de har en tendens til å vrenge pakningen om en bare smekker på bøylen.
2. Oljepåfyllinga/veivhusventilasjons"skorsteinen" har et hull med en diameter på 1 cm der det kommer blårøyk ut av mens motor går. Gjør også påfylling av olje vanskelig.
- Høres ut som "tuten" (veivhusventilasjonen) som skal ha en slangestuss opp i det originale luftfilteret. Har du ikke dette vil det bli fri utblåsning av trykk fra innsiden av blokken. Er stempelringene slitte vil du få en god del "blow-by" og dermed mye oljedamp. Bør rutes til luftfilter.
3. Tenninga er justert "etter gehør" som selger sa, spurte på flere bensinstasjoner hitover, men ingen hadde til utlån. (For dårlig synes nå jeg, dette har vi på Esso Støren)
- Ingen god løsning, finn frem tenningspistol og sjekk hvilken tenning du skal ha. Feiltenning er drepen på alle motorer.
4. Vakumklokka, som jeg skulle tro satt på distributoren, sitter ikke der. Jeg finner den ingen steder og motoren virker ikke å ha fortenninga i orden. Drar bra på litt gass, men mer gass fører bare til mer lyd og marginalt mer effekt (kontra lite gass).
- Høres ut som det er montert 009 fordeler, disse har ikke vakuumklokke. Greit nok på en motor med doble gassere, meningsløst på en motor med original.
5. "Gt" eksosanlegget som står på gjør at jeg ikke kan koble på slangene fra viftekåpa til forvarmegreierne. Hardangervidda var KALDT om man kan si det sånn xD
- En fordel med originalt eksosanlegg om du skal kjøre med varme. Om ikke må du prøve å få rutet slanger ned til varmeboksene - om de ikke er erstattet med "J-tubes" da...
6. Det er satt på sportsluftfilter, har dette noe å si?
- Se punkt 2... jallafilter gir ikke målbart økt effekt, snarere tvert imot.
Hvis noen har input på hvor jeg får tak i deler, og ikke minst hvilke deler jeg trenger, så hadde jeg satt stor pris på det. Hvor kan jeg forresten lese av motorkode? det er en 1600 med singelport.
Takker for alle svar