BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2490 på: desember 21, 2016, 16:19:22 pm » |
|
 -BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2491 på: desember 21, 2016, 21:50:37 pm » |
|
Jeg tegnet opp noen trakter til en 911 til en kompis som vi bygger om til itb. Mener å huske vi brukte en carbon forsterket plast som tåler endel mer varme, vi har tidligere testet å lage avstandsplater mellom dellorto gasser og filter i vanlig pla og den ga etter når det ble litt lunk. Gamle 911 RSR mener jeg å tro hadde plastikk trakter, så det er nå fult mulig men ser ikke så ment ut med et tilbakesmell...  Har brukt ABS som tåler en del mer varme enn pla, men vi får teste litt og se. takk for at du deler litt erfaringer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2492 på: desember 21, 2016, 21:50:55 pm » |
|
 -BB- Se her ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
geir F
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: lyngdal
|
 |
« Svar #2493 på: desember 21, 2016, 23:08:44 pm » |
|
Jeg bruker spjell fra Ducati 999 og de har trakter og dyseholdere i plast. Så det blir nok bra med de som du har laget👍
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2494 på: desember 21, 2016, 23:20:30 pm » |
|
Flere motorsykler som har "trakter" i gummi/plast, som går inn i luftfilterboksen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2495 på: desember 21, 2016, 23:23:21 pm » |
|
Jupp, men de plasttypene jeg bruker i 3d-printeren har ofte lavere smeltepunkt enn mye av det som brukes av "proffene" så det er ikke alltid det vil funke.
Men på tranktene tenker jeg at det er såpass mye luft som strømmer gjennom, og jeg har sjelden sett temperaturer over 70-80 grader i selve motorrommet, så jeg håper det vil funke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2496 på: desember 22, 2016, 09:10:43 am » |
|
Plast er ikke plast, PLA mister styrken på veldig lav temperatur, stekespaden på kjøkkenet eg også plast men tåler hinsides temperaturer i forhold. Støpte plast deler som traktene til Ducati spjelda tåler nok mye høyere varme enn ABS eller PLA fra en 3D printer.  Men som du sier så er det mye kald luft som skal gjennom, så hvis innfestingen av trakten er god/snill så gjør det ikke noe om det blir litt lunk i motor rommet. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2497 på: desember 23, 2016, 17:40:17 pm » |
|
Plast er ikke plast, PLA mister styrken på veldig lav temperatur, stekespaden på kjøkkenet eg også plast men tåler hinsides temperaturer i forhold. Støpte plast deler som traktene til Ducati spjelda tåler nok mye høyere varme enn ABS eller PLA fra en 3D printer.  Men som du sier så er det mye kald luft som skal gjennom, så hvis innfestingen av trakten er god/snill så gjør det ikke noe om det blir litt lunk i motor rommet.  just presis 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2499 på: februar 20, 2017, 11:34:00 am » |
|
ojojoj, her går det tregt. "Noen" har prioritert all min tid på jobb og famile de siste ukene, så her har det ikke skjedd noe som helst. Med unntak at jeg hoppet på et tilbud om et sett Wiseco stempler, så da byttes de også når jeg først skal åpne motoren. Og så er et sett med Pieper-løftere på vei fra tyskland. Om ikke annet blir det ganske mange gromme deler i denne motoren; håper bare jeg ikke ødelegger alt når jeg skal få delene til å funke  Bratt (og dyr) lærekurve er en utfordring i seg selv 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2500 på: februar 20, 2017, 22:33:30 pm » |
|
11 grader og flott vær på solkysten i dag, så da kom vårfornemmelsen, og jeg måtte skru litt. Fikk med meg minstemann ut i garasjen i kveld, og da fikk vi strippet alle løse deler på motoren, så nå er den klar til å løftes opp i motorstativet. Guttungen er 11 år og over middels interessert, og bruker en del tid på å se på youtube-videoer av folk som skrur bil, så mens han sto med hodet oppi motorrommet, hørte jeg han mumle "righty-tighty, lefty-loosy" så det er tydelig han plukker opp litt fra å se på youtube også  Han skulle skru av spjellhusa, så da spurte han hva dette er for noe. Spjellhus, sa jeg, det er de som styrer hvor mye luft motoren får. "Å, er det throttle bodies? Jamen så si det da..." Morsomt å skru bil med selskap i garasjen ja.
 IMG_20170220_184838.jpg (50.06 KB. 800x600 - vist 400 ganger.) Sånn så det ut når vi tok kvelden:
 IMG_20170220_200040.jpg (49.55 KB. 800x600 - vist 384 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2501 på: februar 21, 2017, 22:40:59 pm » |
|
fikk med meg guttungen ut i kveld også (eller det var vel han som fikk med meg...) Så da fikk vi lempet motoren opp på benken, og begynte demonteringen. Snurret den litt rundt og hørte tydelig en klakkelyd, så da lå alt til rette for å finne problemet. Vippet av det ene ventildekselet, og her har det skjedd saker:
 (94.97 KB. 722x600 - vist 455 ganger.) To av justeringsskruene var knekt:
 knekte swivel feets.jpg (88.03 KB. 800x525 - vist 387 ganger.) Og støtstanga så ut deretter:
 banan.jpg (18.41 KB. 379x600 - vist 386 ganger.) Så det er helt tydelig at her var det mye rart. Mulig jeg har vært helt fraværende når jeg satt opp geometrien, men jeg graver videre innover for å sjekke alt. Blir nye løftere og løfterforinger fra Torsten Pieper, og nye støtstenger i alle fall. Så får jeg se om kammen er ok. Hva jeg gjør med vippestellet er jeg usikker på. Dette var et billig sett fra cip1, men jeg regner med det er jeg som har knota med monteringa og ikke nødvendigvis kvaliteten som er problemet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2502 på: februar 22, 2017, 19:16:31 pm » |
|
OiOi Ikke rart det var rare lyder i motoren. Kult du får med deg guttungen ut i garagen, eller omvendt.. 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2503 på: mars 01, 2017, 00:00:17 am » |
|
var litt mer som ikke var helt på stell i den motoren...
 IMG_20170222_202700.jpg (85.77 KB. 800x479 - vist 391 ganger.)
 IMG_20170222_203041.jpg (54.48 KB. 800x401 - vist 389 ganger.) Det viser seg at jeg har montert den ødelagte JPM-kammen, så har lobene og løfterne skåret seg totalt og blitt slitt ned/vekk. Da har geomtrien blitt feil, og det stemmer med at jeg har måttet etterjustere ventilene flere ganger. Det har igjen ført til at justeringsskruene i vippene er knekt da de ble skrudd for langt ut og fikk helt feil belastning. Planen nå er å bytte løfterforinger og løftere, så jeg er sikker på at alt er ok der. Har banket ut de gamle foringene med et verktøy guttungen har laget på skolen, så nå skal nye TP foringer på plass, og TP verktøystål-løftere. Blir støtstenger fra Skinne, og så får jeg se om jeg monterer pauter vippene eller hva som skjer i den enden. Mye tyder på at de ikke var problemet sist, så kanskje de blir montert igjen. Ny FK8-kam blir også montert. Deretter skal guttungen lage en tørrsump-tank som passer i innerskjermen, så håper jeg det blir orden på smøringa også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2504 på: mars 05, 2017, 00:04:29 am » |
|
Var mer moro å legge ut oppdateringer her før... Ser noen som leser det her, men ingen som svarer/kommenterer, men siden jeg er så lite fornøyd med FB og håper det tar seg opp her på forumet, skal jeg fortsette å legge ut info her. Men nå er det et spørsmål som sikkert noen kan hjelpe meg med. Jeg venter på at TP løfterne skal komme, så i mellomtiden har jeg begynt å tenke på at jeg må dreie ned sylindrene mine. Jeg endte opp med å handle et sett med sånne:
 wiseco.jpg (26.51 KB. 800x534 - vist 358 ganger.) Disse er type B for langslagsveiv, mens de jeg hadde inne var vanlige Type A, så hvis jeg har forstått dette riuktig er deck height blitt ca 3.5mm større siden sist. Da må jeg dreie ned sylindrene for å kompensere. Men det tilsynelatende enkle spørsmålet er: Hva slags deck height (vendehøyde) bør jeg ha? Mener jeg hadde satt opp til 1.2mm med det gamle oppsettet, men er det noe som skulle tilsi at jeg bør ha noe annerledes med disse stemplene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2505 på: mars 05, 2017, 00:07:46 am » |
|
Hvilke råder, veiv og maks turtall skal du ha? Er man i tvil om det er verdt å skrive så husk hvor kjekt det er å lese selv og ta en titt på antall visninger i ett døgn etter hver oppdatering. Mange som leser men ikke så mange som føler di har noe lurt å komme med.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2506 på: mars 05, 2017, 00:27:27 am » |
|
sant det Håkon, Har org 76mm wbx veiv, scat I-beam råder og maks turtall i området 7500 rpm. VAr nok oppe i 8000 på Varna når den rasa for snart 2 år siden, så jeg tenkte å begrense meg litt nå 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2507 på: mars 05, 2017, 00:29:35 am » |
|
med 1.2 mm og mine relativt urørte CB los panchitos topper med 59cc kammer, er det 1:8.8 i dynamisk CR. 1.3 gir 1:8.7
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2508 på: mars 05, 2017, 11:37:24 am » |
|
med 1.2 mm og mine relativt urørte CB los panchitos topper med 59cc kammer, er det 1:8.8 i dynamisk CR. 1.3 gir 1:8.7
Helt OK for en mild gatemotor. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2509 på: mars 05, 2017, 23:50:19 pm » |
|
Takk skal du ha
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2510 på: mars 06, 2017, 09:44:08 am » |
|
Hvilken kam skulle du ha inn? Litt mer en "orginal" kompresjon er jo lov...  Apropos trakter. Mener jeg så en youtube-film om en som 3D-printet noen lokk til en motor, for så å støpe de i noe litt mer robust. Skal se om jeg finner linken.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2511 på: mars 06, 2017, 10:14:19 am » |
|
Fk8
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2512 på: mars 06, 2017, 10:31:50 am » |
|
Fk8
Du er nok da ikke langt unna, men oppunder 10 skader ikke motor.. Mtp sprut og tenning får du en mer effektiv motor og  Og noen ponnier med på kjøpet 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4129
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #2513 på: mars 06, 2017, 18:29:45 pm » |
|
Da får jeg vel få fingeren ud og kommentere lidt  Jeg er helt enig med Erlend her, få kompen op rundt 10. Og så er 1,2 i vendehøjde det jeg er "flasket" op med som korrekt 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3432
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2514 på: mars 06, 2017, 23:59:24 pm » |
|
Spennende å følge oppdateringene dine, her får man en helhet i det man legger ut. Har flere ganger bladd meg tilbake i tråden og lest på nytt - keep up the good work!
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2515 på: mars 07, 2017, 01:23:46 am » |
|
Takker. Men ang dette med komp. Siden toppene mine har 59cc volum og jeg og har også blitt flasket opp med 1.2 i vendehøyde. Da er eneste mulighet for øke kompen å redusere volumet i toppene. Hadde håpet jeg skulle slippe å maskinere de men må man så man 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #2516 på: mars 07, 2017, 01:36:17 am » |
|
Godt at du fant feilene :-) Det er nok flere av oss som leser innleggene i både din og andre tråder uten å kommentere, mye god info for alle, er "billigere" å lære av andre sine skader, slik at vi forhåpentligvis kan unngå noen selv. Fortsett det gode arbeidet, vi er mange som følger med !
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2517 på: mars 07, 2017, 07:50:54 am » |
|
Spennende å følge med Roy, husk å sjekke klaring mellom stempel og ventiler nå når du bygger om Blir bra dette!
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Dalland
Supermedlem
    
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #2518 på: mars 07, 2017, 08:48:00 am » |
|
Takker. Men ang dette med komp. Siden toppene mine har 59cc volum og jeg og har også blitt flasket opp med 1.2 i vendehøyde. Da er eneste mulighet for øke kompen å redusere volumet i toppene. Hadde håpet jeg skulle slippe å maskinere de men må man så man  Hvilken statisk komp får du med 59cc? Ønsker du på kjøre 95 eller 98 blyfri?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7521
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #2519 på: mars 07, 2017, 20:31:59 pm » |
|
8.8:1statisk (tror kanskje jeg skrev dynamisk i en tidligere post)
Og ja kjører 98 shell
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|