november 01, 2024, 03:45:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Wasserboxer i boble, med startmotor problem  (Lest 2078 ganger)
StianG
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« på: juni 02, 2009, 22:50:11 pm »

Har satt i en vannbokser i ei 1302. Men når jeg vrir om nøkkelen å startmotoren begynner å gå kiler alt seg å står bomm fast. Etter litt banning får jeg alltid løs motoren igjen og klarer å turne den for hånd uten problem.
Har prøvd med 2 motorer som jeg vet fungerer og det har blitt brukt lik motor i denne bobla før.

Noen som kan hjelpe?
Loggført
Turbo Haraune
Supermedlem
*****
Innlegg: 538
Bosted: Sandnes



Vis profil
« Svar #1 på: juni 02, 2009, 22:56:08 pm »

du må vel ha starter fra boble automat. eller en fra t-4?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: juni 03, 2009, 11:10:26 am »

Automatstarter blir som regel brukt når motoren har veldig høy kompresjon, og starteren ikke klarer å dra rundt motoren. Men det skal veldig mye til før en slik er nødvendig, så jeg tror ikke det er problemet. Min 2.0 liter har 9:1 i kompresjon og den starter helt greit med original starter.

Hvilket svinghjul har du på motoren? Jeg vet ikke så mye om WB, men vet fra erfaring med Type 4-motorer at 228mm svinghjul ikke passer i originale boble girkasse, fordi trykkplata tar borti inni kassa. Så da må en enten bytte til 215/210mm svinghjul/clutch eller frese ut av girkassa.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: juni 03, 2009, 15:54:15 pm »

og derfor "må" bruke automat starter på 228mm , så ikke noen deler på akselen på starteren går borti trykkplata.
hørt om noe triks med å for ut starter også, men vet ikke noe om det.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
StianG
Nybegynner
*
Innlegg: 20
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juni 03, 2009, 16:19:38 pm »

Har prøvd med en stor å en liten starter, tipper den store var automat starter

Denne kassa er slipt ut da det er brukt lik motor med likt svinghjul før, å visst det hadde vert probleme skulle jeg vel ikke klart å dradd motoren rundt for hånd uten problem?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #5 på: juni 03, 2009, 16:22:19 pm »

vis du har 228mm svinghjul tar "vingene" på trykkplaten i starteren. Dette skjer kun når starteren slår inn. Derfor kan du dreie dette fritt ellers. Bytt svinghjul.
Loggført

Mvh

Marius
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juni 03, 2009, 16:37:47 pm »

automat starter fungerer .
trenger ikke være automatstarter selvom den ser større ut.
den har en annen konstruksjon
og du ser forskjell ved att den ikke har noe tupp ut av drevet som skal inn i foringen på girkassa.
dvs den er kun opplagret i selve starteren .
ikke som på vanlig starter som må opplagres i girkassa.
er vel enklest å smelle inn en automat starter enn å rive ut motor for så å bytte/shimse svinghjul
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!