TomR
|
|
« på: februar 24, 2009, 10:02:39 am » |
|
http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article2553430.eceEr det ikke noe som heter konsumprisindex hos denne inkompetente staten eller - hvordan mener de at de skal få bukt med trafikkfarlige biler med å leke slik butikk.....?
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #1 på: februar 24, 2009, 10:38:39 am » |
|
Nok et genialt tiltak for å støtte næringslivet...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #3 på: februar 24, 2009, 10:58:05 am » |
|
Jeg klarer ikke helt se for meg hvordan noen få lapper mer gjør at folk har råd til å kjøpe ny og mer miljøbevist bil... er ikke dette bare bra for de som spekulerer i dette?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #4 på: februar 24, 2009, 11:03:20 am » |
|
Jeg tenker ikke luftkjølt da - de må ikke leveres inn Jeg tenker mer på alle vrak som står omkring og forurenser (visuelt og miljømessig) - og de vil fortsette å stå der til det "lønner" seg å levere det på skroten. Jeg er enig med JHU i at det er å tro på nissen og tro at folk kjøpere mer miljøvennlige biler fordi de fikk noen kroner ekstra i lomma. Tenker mer på alt spm står å slenger rundt omkring
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #5 på: februar 24, 2009, 11:14:14 am » |
|
En må tenke på den totale bilparken når det er snakk om vrakpant. Høyere vrakpant gir de eldste bilene litt kortere liv, noe som i andre enden fører til litt flere nye biler ut i markedet. Forøvrig skulle det ikke vært vrakpant på Volkswagen...
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
|
« Svar #6 på: februar 24, 2009, 11:18:40 am » |
|
Nå gjaldt jo denne midlertidig økte vrakprisen et fåtall biler uansett. Skal man få bukt med trafikkfarlige/mindre miljøvennlige biler i den daglige trafikken, og jeg forstår bekymringen din rett TomR, er det vel avgiftsnivået på nykjøp og ved import som er interessant?
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
erjo
Medlem
Innlegg: 122
Bosted: Dala
Min 1988 Westfalia Club Joker
|
|
« Svar #7 på: februar 24, 2009, 11:23:16 am » |
|
Som Raaen skriver: Dette gjelder da ikke våre luftkjølte? Når det er sagt, leverer jeg gjerne en gammel, nedrusten og utslitt japse i pressa for 5000 kroner! Så slipper den å ende sine dager i Afrika som dødsfelle for folk der.
|
|
|
Loggført
|
Medlem av VWestfaliageriliaen Medlem av vwbuss-miljøet
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #8 på: februar 24, 2009, 11:52:32 am » |
|
Leste forrige uke om at de i tyskland hadde innført €2500 i vrakpant dersom eier kjøper ny bil i bytte. Problemet der var at folk vraket 2000 modeller og slikt. Han i intervjuet holdt på å demontere en Saxo fra 1999 som hadde 30 000 km på telleren.
sykt....
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
manics
Seniormedlem
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo
|
|
« Svar #9 på: februar 24, 2009, 11:53:21 am » |
|
Så så gutter, tenk litt den andre veien. Tenk på alle di fine Transporterene som lever vidre og kansje blir en fin bruks veteran om noen få år. Hør hør!!
|
|
|
Loggført
|
LateBugLover; 1968 VW 1300 1974 VW 1303S Big
|
|
|
raaen
Supermedlem
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690
|
|
« Svar #10 på: februar 24, 2009, 12:12:48 pm » |
|
Jeg tenker ikke luftkjølt da - de må ikke leveres inn Jeg tenker mer på alle vrak som står omkring og forurenser (visuelt og miljømessig) - og de vil fortsette å stå der til det "lønner" seg å levere det på skroten. Jeg er enig med JHU i at det er å tro på nissen og tro at folk kjøpere mer miljøvennlige biler fordi de fikk noen kroner ekstra i lomma. Tenker mer på alt spm står å slenger rundt omkring Det var ikke forhøyet vrakpant på skogsvrak mm. Ett av kravene for å få høyvrakpant var att årsagift for 2007 var betalt, og det var bare diesel biler som var innunder denne regelen med forhøyet vrakpant.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #11 på: februar 24, 2009, 12:16:43 pm » |
|
Hvor mye koster det å leie en bilhenger for å frakte vraket til huggeren? Hvor mange huggere har vi?
Med dagens vrakpantordning så blir bilvrak stående å råtne i gatene istedenfor å leveres inn og det er ingen tjent med. Gi folk et insentiv til å levere fra seg vrakene så får dem selv velge om dem vil ha nye bil eller ikke.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
laksen
Medlem
Innlegg: 101
Bosted: Sør-Odal
|
|
« Svar #12 på: februar 24, 2009, 12:23:05 pm » |
|
Så så gutter, tenk litt den andre veien. Tenk på alle di fine Transporterene som lever vidre og kansje blir en fin bruks veteran om noen få år. Hør hør!! Tommel opp. Et godt argument som demper smerten. Hva med å innføre høyere vrakpant på opel og ford?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #13 på: februar 24, 2009, 12:24:20 pm » |
|
Det er ikke lenge før bilen må være i fullgod teknisk stand før man får vrakpant på den... Nei fyll våre skoger med bilkultur!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TomR
|
|
« Svar #14 på: februar 24, 2009, 13:08:29 pm » |
|
Spot On!! Hvor mye koster det å leie en bilhenger for å frakte vraket til huggeren? Hvor mange huggere har vi?
Med dagens vrakpantordning så blir bilvrak stående å råtne i gatene istedenfor å leveres inn og det er ingen tjent med. Gi folk et insentiv til å levere fra seg vrakene så får dem selv velge om dem vil ha nye bil eller ikke.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #15 på: februar 24, 2009, 13:24:04 pm » |
|
Men er det egentlig noe poeng i å endre vrakpanten slik at bilvrak som står og råtner blir levert inn? De er jo hverken trafikkfarlige eller slipper ut CO2
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
|
« Svar #16 på: februar 24, 2009, 15:13:46 pm » |
|
Visuell forurensing er jo like ille.. Det kan sjølvsagt vere kunst å sjå ein rusten splitsika, men når vi snakkar 80-talls Toyota og Mazda er det berre.. trist.
Dessutan - metallgjenvinning, metallgjenvinning, metallgjenvinning!
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« Svar #17 på: februar 24, 2009, 15:32:18 pm » |
|
Så mine skatte- og avgiftspenger skal gå til å sikre at bøndene får det penere på tunet? La de stå der
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
FreddyB
Supermedlem
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane
Toidi - men omvendt.
|
|
« Svar #18 på: februar 24, 2009, 15:32:56 pm » |
|
Så lite som du bidrar til felleskassen så trur eg ikkje kronene dine blir benytta til dette formålet likevel..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #19 på: februar 24, 2009, 16:30:56 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 17:08:07 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
|
« Svar #20 på: februar 25, 2009, 12:22:20 pm » |
|
jeg sier bare NORGE I ET NØTTESKALL
sett opp vrak panten til 12000kr for biler som har vært skilter på i mere enn 1 år (forsikret)
da hadde hadde folk kvittet seg med opprusta bilene
Da er det vel bare å stemme høyre da? http://www.p4.no/story.aspx?id=302194Ligger riktignok ikke i mine umiddelbare planer, men dog
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #21 på: februar 25, 2009, 12:55:09 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 17:08:39 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
|
« Svar #22 på: februar 25, 2009, 13:02:44 pm » |
|
jeg sier bare NORGE I ET NØTTESKALL
sett opp vrak panten til 12000kr for biler som har vært skilter på i mere enn 1 år (forsikret)
da hadde hadde folk kvittet seg med opprusta bilene
Det eneste du oppnår da er at minsteprisen på en bil blir 12000 og at de som skal ha seg en 30000 kronersbil må betale 42000 kr. Er ikke alle i dette landet som har råd til nye biler. Jeg tror den beste måten er å sette ned avgiftene på nye biler og over tid få ned gjennomsnittsalderen på biler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
|
« Svar #23 på: februar 25, 2009, 13:07:30 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 05, 2011, 17:09:18 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Oval57
Supermedlem
Innlegg: 3011
Bosted: Lier
Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.
|
|
« Svar #24 på: februar 25, 2009, 16:05:20 pm » |
|
Med Høyre sitt forslag kan jeg levere min KJÆRE 95 modell Passat stv. og få ca. markedspris for den i pant. Det er galskap med tanke på hvor god den bilen der er. Den har gått 275.000,- problemfrie og billige mil. Det er en bil jeg kan skru på selv, det aller meste i alle fall. Den er ikke vrak selv om den er over 10 år gammel. Men jeg innser at det ikke er så mange av de Passatene å se lenger. De som er å se kjøres ofte av 5-7 afrikanere her i byen.
Den gangen det var 6.000,- kr i pant forsvant det MANGE folkevogner og tidlige vannpumpere. Det var en trist affære. Noen ble kjøpt ut, men mye bra gikk dukken og ble dykkert hos Jernia.
|
|
|
Loggført
|
*Paradise road* Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.comTlf. 900 13 764 Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer. Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har noe du vil selge.
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #25 på: februar 25, 2009, 16:13:30 pm » |
|
Den gangen det var 6.000,- kr i pant forsvant det MANGE folkevogner og tidlige vannpumpere. Det var en trist affære. Noen ble kjøpt ut, men mye bra gikk dukken og ble dykkert hos Jernia.
ugser onkelen min sa fortvila att han kunne berre sjå på att ein totalt strøken 1303 BIG gjekk i pressa!!! Og han fekk ikkje eingong lov te å kjøpa den ut!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #26 på: februar 25, 2009, 19:17:43 pm » |
|
Med Høyre sitt forslag kan jeg levere min KJÆRE 95 modell Passat stv. og få ca. markedspris for den i pant. Det er galskap med tanke på hvor god den bilen der er. Den har gått 275.000,- problemfrie og billige mil. Det er en bil jeg kan skru på selv, det aller meste i alle fall. Den er ikke vrak selv om den er over 10 år gammel. Men jeg innser at det ikke er så mange av de Passatene å se lenger. De som er å se kjøres ofte av 5-7 afrikanere her i byen.
Den gangen det var 6.000,- kr i pant forsvant det MANGE folkevogner og tidlige vannpumpere. Det var en trist affære. Noen ble kjøpt ut, men mye bra gikk dukken og ble dykkert hos Jernia.
det at den er kjær og god og enkel og skru på er vel neppe poenget her... Er nok ikke den snilleste mtp miljø/CO, noe som var poenget med forslaget...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|