KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #60 på: juni 29, 2010, 19:13:20 pm » |
|
Har baklys innsats. Bare å komme å hente
Kjempe fint se pm Ser bra ut detta! Grattulerar med so og sei ferdig motor Ikkje uvanlig att da lek bensin i akslingen på forgassaren.. Da mange gjer for å stoppa detta er å ta ut akslingen, dreia eit frispor og so setta på ein o-ring i kvalitet. då skal du stoppa lekkasjar og halda da luft tett(falsk luft) Ellers får du jo kjøpt messing foringar som er "bolt on" i forgassarhuset. det skal gjera samme nytten, men vil antaklivis ikkje verta lika tett som oring, men kanskje vara litt lengre Hørtes faktisk ikke så dumt ut. Skal prøves ut en gang jeg har tid. Fikk forøvrig tilbakemelding fra "jee" om at jeg økonomisk heller burde skaffe en "ny". Skal nedover i europa snart, så det er viktig å ha en pålitelig en. Takk takk for svar Ergelig etter all den jobben med den, men slik er det. Legger inn en tråd i SnikkSnakk, så får vi se hva jeg ender opp med. Men har lært én ting i dag. Ikke rengjør en gammel forgasser
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EirikVW
Juniormedlem
Innlegg: 63
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #61 på: juni 29, 2010, 19:21:24 pm » |
|
Leste en tråd på thesamba om lekkasje fra forgasseren.
En kar som driver å overhaler gassere i stor skala hevdet der at en lekasje ut denne akslingen skyldes at flotørkammeret renner over med bensin. Denne akslingen ble aldri laget for å være 100% bensintett. Men kanskje en ide å sjekke om forgasseren renner over, og om det er denne bensinen som renner ut. Søk litt på Thesamba.com i "beetle" forumet, så kanskje du finner noen svar der og.
|
|
|
Loggført
|
- T1 1958
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #62 på: juni 29, 2010, 20:11:04 pm » |
|
Når jeg åpnet opp gasseren rett etterpå var bensinen rundt 1,5 cm fra kanten. Men nå har jeg gjort det samme ved å pumpe inn vann, og den stopper all tilførsel 1,5 cm fra toppen her og, så ser (desverre ) ut til at den er i orden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #63 på: juni 29, 2010, 21:03:28 pm » |
|
Nye foringar kostar ca 150kr til den akslingen. laga i messing. Det er billigare enn ny gassar, men ein ny er jo ny,,
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #64 på: juni 29, 2010, 21:29:57 pm » |
|
Nye foringar kostar ca 150kr til den akslingen. laga i messing. Det er billigare enn ny gassar, men ein ny er jo ny,,
Hvor får man tak i dette? Lang leveringstid? Skal dette være en god fix, er jeg ikke vond for å prøve. Men du sier "nye" foringer. Er dette erstatninger til foringer som mange av forgasserne har fra før? Ser nemmelig ikke ut til at jeg har foringer der fra før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #66 på: juni 29, 2010, 22:22:32 pm » |
|
Hørtes jo veldig genialt ut! så jeg løp for å skru opp. Der var det ingen foringer, men heller også veldig dårlig plass til noen Var 0,3 mm klaring tilsammen (0,15 på hver side), og de foringene ser da mye tykkere ut. Samtidig står det jo at det er 30 pict 1, merkelig... Tror forresten jeg leste ett sted at de tidlige gasserne ikke hadde, men de nye fikk pga slitasje, men trodde bare dette gjaldt mye eldre gassere Uansett utfall, tusen takk for hjelp! -Trodde faktisk ikke det kom til å være gasseren det som til å skorte på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #67 på: juni 29, 2010, 23:04:49 pm » |
|
Er ikkje sikkert du ser det utvendig, foringen vil iallfall ligga lenger inne, så du må nok ut med akslingen. Skulle nesten tru att da passar med foring i din, ettersom da står på lista, men eg kan ikkje gje noko garantiar
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #68 på: juni 29, 2010, 23:14:19 pm » |
|
Har hatt ute akselen, satt den bare inn igjen for å demonstrere klaringen. Det er desverre lik diameter gjennom hele hullet Edit: Nå ser jeg at hullet til og med er ovalt. Hadde man hatt utstyret hadde det sikkert gått å borre ut og dermed presse inn foringene dine.
|
|
« Siste redigering: juni 29, 2010, 23:16:47 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #69 på: juni 29, 2010, 23:16:50 pm » |
|
Og ingen tegn til foring av noko slag?? isofall var det jo veldig merkeleg!
Då er nok alternativet å dreia spor i akslingen og setta på o-ring.. burde ikkje kosta stort meir det heller om du har tilgang på dreiebenk
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #70 på: juni 29, 2010, 23:19:28 pm » |
|
Det er jo og de uten foringer i det hele tatt, slik som min forgasser som satt på 1500 motoren, null foring og godt med slark, lagra rett i godset
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #71 på: juni 30, 2010, 18:16:54 pm » |
|
Har tredreimaskin, men kunne velge mellom å kjøpe metalldreibenk eller gjøre dette. Valgte jeg riktig? Har forøverig vært innom VwVeterandeler og kjøpt en brukt en, men den lakk den og. Men jeg klarte i det minste å kjøre inn motoren med den. Var lange 20 min! Men bestillte likegodt ny hos lars, kommer kanskje om to uker. Så får vi se om det blir bra. Gav kanskje litt lett opp denne gang, men trenger noe stabilt når jeg skal litt nedover i europa neste mnd. Skal se om jeg klarer å tette og justere gasseren godt nok for en testtur så jeg vet at resten er i orden.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #72 på: juli 01, 2010, 18:25:48 pm » |
|
Var en tur hos Lid i går kveld, og kan du ikke tro at jeg FIKK et baklysinnsats inkludert kabler og hus? Tusen takk! Men det har blitt en "knirkende" "tøffelyd" av motoren nå. Har aldri vært så fremtredende. Prøvde å ta opptak av det (litt vanskelig), kommer best frem i opptak 2 etter 3 sec. Og ja, forgasseren er ikke justert godt Noen formeninger?
|
|
« Siste redigering: juli 01, 2010, 21:40:06 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #73 på: juli 01, 2010, 23:35:10 pm » |
|
Ta av viftereimen, og hør om lyden fortsatt er der.. Synes dette kunne høres ut som vifte som subber i viftehuset... men litt vrient med bare et lydopptak.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #74 på: juli 02, 2010, 12:11:52 pm » |
|
Det var absolutt noe som subbet, jee. Etter at jeg tok av reimen, subbet det fremdeles, så jeg dyttet på kjøleblekket ved reimhjulet, og det ble tyst. (pinlig) Veldig trangt der, trodde vel egentlig ikke dette skulle være mulig.
Målte forresten 1 mm kast i reimhjulet, bør dette skiftes?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #75 på: august 06, 2010, 23:18:20 pm » |
|
Hei Da er den nye forgasseren i hus. Fikk først hjelp hos VwVeterandeler, men den de hadde passet desverre ikke. Dermed ble det en forgasser fra Cip1. Den gikk "rett" inn, og ble helt tett Da kan sesongen begynne! Har forøverig litt lyd fra viftehuset. Det er ikke mye, men det er til stede. Hvor mye lyd skal det være fra viftehuset på en boblemotor? Skal det være helt stille? Kanskje det til og med blir tysklanstur om ei uke!? Takk!
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #76 på: august 07, 2010, 02:35:36 am » |
|
Skal vel ikke være noe ulyder fra viftehuset...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #77 på: august 10, 2010, 14:37:39 pm » |
|
Skal vel ikke være noe ulyder fra viftehuset...
Da tok jeg til fornuft å tok ut viftehuset og kontrollerte. Klarer ikke å finne noen feil, god klaring rundt viften, og ingen "slitasjemerker" noen sted. Prøvde også å dra i gang dynamoen med ett bånd når den enda sto i bilen uten å få noen "subbelyd". Det eneste var at dynamoen i seg selv ga litt lyd, men det var det eneste. Når jeg står bak bilen blir lyden overdøvet av motoren, men når jeg kommer på siden litt i forkant av motoren blir den litt mer fremtredende. Er heller som sagt ingen lyd uten viftereim. Kan det av en eller annen grunn være dynamoen? Kun tankespill fra min side Noe å se på før jeg monterer sammen igjen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #78 på: august 10, 2010, 15:49:11 pm » |
|
kan jo være viftereima som skriker og subber litt i reimskiva?
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #79 på: august 11, 2010, 10:39:02 am » |
|
kan jo være viftereima som skriker og subber litt i reimskiva?
Monterte omhyggelig vifta igjen, og kjøpte en boks v-belt spray før jeg satt på reima igjen. Og du store så stille det ble Krysser fingrene at det var viftereimen din! At jeg i så fall brukte 3 t på ingenting, velger jeg å glemme Da blir det nok en overgang av bilen på lørdag, og så bærer det nedover til tyskland på søndag for noen dager. Er det noe som er obligatorisk og man bare MÅ få med seg der nede?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
scardeep
Supermedlem
Innlegg: 780
Bosted: Nesoddtangen
|
|
« Svar #80 på: august 11, 2010, 11:57:54 am » |
|
Porsche museum! Man må ikke men det er sikker ertig å se Lykke til med turen!
|
|
|
Loggført
|
"...you can drive it from the garage to the track and back to work on Monday without touching it..."
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #81 på: august 11, 2010, 22:39:02 pm » |
|
Porsche museum! Man må ikke men det er sikker ertig å se Lykke til med turen! Ikke dumt! Det burde jeg jo absolutt klare å få med meg. Bare synd det lå så langt sør, men vi får prøve
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #82 på: august 11, 2010, 22:47:11 pm » |
|
Har fått et litt kanskje mer alvorlig problem. (nå som jeg trodde alle sorger var forbi...)
Skulle bare starte opp for å sjekke, men ble møtt med en høy skjærende pipende lyd. samme frekvens som ei skikkelig dårlig reim. Tok av viftereim, men hjalp ikke.
Veldig vanskelig å høre, men høres ut som om kommer fra til venstre for reimhjul, rett under bensinpumpen. Var ingen ting som utmerket seg, (i mørket). Fikk heller ingen lyd når jeg dro reimhjul rundt, og det er god klaring til blikk. Lyden høres mildt sagt forferdelig ut...
Nå maser jeg fælt her
|
|
« Siste redigering: august 11, 2010, 23:50:23 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #83 på: august 12, 2010, 22:05:17 pm » |
|
Utløser lageret på klutsjen som ligger på? Kjenn på kløtsjpedalen om den har litt slakk, eller juster den litt, hadde slik låt je og med den første motoren som satt i bobla når je kjøpte den, bytta utløser lageret og lyden var borte
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #84 på: august 13, 2010, 07:44:09 am » |
|
Utløser lageret på klutsjen som ligger på? Kjenn på kløtsjpedalen om den har litt slakk, eller juster den litt, hadde slik låt je og med den første motoren som satt i bobla når je kjøpte den, bytta utløser lageret og lyden var borte Har litt for mye slakk, egentlig. Har det mye å si såfremt den kobler ut med flat pedal? Prøvde å justere slakken når motoren ble montert, men satt som fy og var ikke til å rikke. Men skal gi den ett nytt forsøk når varmevekselvaierkit skal monteres i morgen. Satt inn nytt utløserlager og klemmer når motor var ute Hovedproblemet skulle visst være fordelerakselen som gikk tørr. Se tråd i "problemløseren". Men har fremdeles en liten lyd når jeg legger meg under venstre bakhjul. Kanskje den har med dette å gjøre!?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HB4596
Supermedlem
Innlegg: 922
Bosted: Sandefjord
...de kunne servert en kebab.
|
|
« Svar #85 på: august 13, 2010, 18:18:08 pm » |
|
Kjempefin bil du har
|
|
|
Loggført
|
Mvh Pål Thomas Carlsen Veteran VW Klubben - Folk&Vogn, veldig hyggelig
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
|
« Svar #86 på: august 15, 2010, 18:44:05 pm » |
|
Er det slakk på kløtsjpedalen er det nok itte utløserlageret som er problemet nei Flott du fant ut av det Ulyder under skjermen kan jo også være girkassa? Hva med å få med en til å kløtsje ut mens du hører etter under om det låter noe?
|
|
|
Loggført
|
VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #87 på: september 13, 2010, 20:48:05 pm » |
|
Kjempefin bil du har Tusen takk Ulyder under skjermen kan jo også være girkassa? Hva med å få med en til å kløtsje ut mens du hører etter under om det låter noe?
Har vært helt hengt opp i at det må være motoren, men at det kunne vært noe annet, det hadde ikke falt meg inn Var forøverig ikke girkassen denne omgang, men litt senere ordnet det vist seg allikevel:
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KimSan
Medlem
Innlegg: 202
Bosted: Asker
|
|
« Svar #88 på: september 13, 2010, 20:52:39 pm » |
|
God kveld Da har bobla fått besøkt moderlandet igjen, kanskje for første gang på 43 lange år. Det ble en kort runde i nord. Turen tok av fra Kiel, videre til Lubeck, dreide mot Hamburg, halveis til Bremen, før vi snudde innom Itzahoe, og tilbake mot Kiel igjen. En flott tur med sol, regn, og telt. Bobla trivdes godt på de tyske veiene også. Og hvordan takket han for turen? -jo med ingen feilslag. Ingen minste ulyd, blinklysproblem, lading, vindusviskere, alle småting som nå og da glimrer med sitt fravær, fungerte udmiddelbart fra vi gled inn i landet. På den andre siden fikk vi aldri den gode historien " fra da vi satt fast i tyskland uten motor" En ting jeg må nevne er veiene og kjøreholdningene. Jeg var på forhånd skeptisk til autobanen, men i ettertid vet jeg ikke om noen bedre land å kjøre boble i. Veier brede nok til to bobler, og medtrafikanter med respekt for bil og vei. Et stikkord er avstand til bilen foran, noe som ofte er fraværende her hjemme. Ellers er telting å anbefale, finnes massevis av hyggelige campingplasser. Og så får man sett lokale småsteder som man ellers ville sust forbi Nok prat, nå til nye problemer Planen var tur til trondhjem på fredag, men turen til leiligheten i går ble alt annet en problemfri. Den fusket hele veien, og det gjør den ennå. Har kontrollert stift og timing. Alt av tenningsdeler, unntaget coil, ble jo byttet. Det gikk forøverig inn en bestilling på coil og tennplugger i dag tidlig da jeg ikke har tid til å tro. Er ikke helt sikker på om det er tenningen eller at den bare ikke får bensin. Pumpe fikk nytt repkit, gasser er ny, vakum fungerte når jeg testet på søndag (før fuskinga). Skal se om jeg klarer å kjøre hjem til "verkstedet" den nermeste dagen, mens jeg venter på coil Og tusen takk for all hjelp hele veien, som til slutt gjorde turen mulig
|
|
« Siste redigering: september 13, 2010, 21:07:08 pm av KimSan »
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #89 på: september 13, 2010, 21:19:06 pm » |
|
Det er godt det ble tur på deg Fusking nå om dagen, særlig de fuktige morgene kan forårsakes av dårlige fordelerlokk/pluggledninger. Sliter med det samme selv... men kommer ikke til å gidde å fikse det. Til våren er problemet borte igjen
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|