58orgbug
Supermedlem
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad
|
|
« på: desember 09, 2008, 00:07:53 am » |
|
hei sann, jeg ringte satans vegvesen her om dagen og spurte om jeg måtte ha en kontroll på bobla for å få skilter på den, som jeg regnet med at jeg måtte, men jeg fikk også beskjed om at jeg måtte ha den vanlige eu kontollen annenhvert år som på nyere biler, men jeg trodde den var fritatt fra det. er den noen som har en 58 mod boble som må ha eu kontroll ?
|
|
|
Loggført
|
FOLLO VW KLUBB
|
|
|
JS
Supermedlem
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
|
« Svar #1 på: desember 09, 2008, 00:22:48 am » |
|
At tilsynet kan kreve visning før skilter er helt riktig, akkurat som de kan kreve visning av hvilken som helst annen bil. Om de mener at pre -60 biler ikke er fritatt for EU tar de FEIL. Sånn er det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
anders.
Supermedlem
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg
|
|
« Svar #2 på: desember 09, 2008, 00:26:48 am » |
|
de på BT har ikke altid helt peil på hva de snakker om . jeg har stått og krangla med ei dame der for hu nekta og slå inn nummeret på bobla mi . det er bare tall og ikke no bokstaver . jeg sto og forklarte att det var gamelt oslo nr men hu fikk det ikke inn i hue . til stutt fikk jeg overtalt hu til og prøve og se hva som skjedde oy det var jo en bil med det nummeret jo har hørt du må vise den en gang for og få skilter , i hvertfal vis den er fra et annet land . men ikke mer en den ene gangen
|
|
« Siste redigering: desember 09, 2008, 00:37:01 am av anders. »
|
Loggført
|
1 up
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #3 på: desember 09, 2008, 00:34:54 am » |
|
Synd att på i kvart distrikt sitter det kvar ein baron og hersker med sine egne regler....
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
|
« Svar #5 på: desember 09, 2008, 00:40:07 am » |
|
er den noen som har en 58 mod boble som må ha eu kontroll ?
Nei, takk og pris..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #6 på: desember 09, 2008, 00:56:43 am » |
|
Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
58orgbug
Supermedlem
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad
|
|
« Svar #7 på: desember 14, 2008, 19:52:07 pm » |
|
takk for alle svar, jeg får bare ta en tur på biltilsynet å si at jeg skal ha skilter på denna bilen, å ikke spørre om den trenger noen kontroll så går den kansje greit.
|
|
|
Loggført
|
FOLLO VW KLUBB
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
|
« Svar #8 på: desember 14, 2008, 21:23:25 pm » |
|
jeg måtte vise min en gang + etterkontroll for å utbedre det som ble anført. som anmerkning.. det er -59mod. for den sto ikke i autosys systemet... . men det var en vanlig kontroll og kun en gang ,
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #9 på: desember 15, 2008, 13:38:03 pm » |
|
Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres
...og hvordan vet vi om den er i Autosys?
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #10 på: desember 15, 2008, 16:19:31 pm » |
|
Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres
...og hvordan vet vi om den er i Autosys? Da ringer du BT og opplyser chassisnummer, så finner de kjapt ut det.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #11 på: desember 15, 2008, 19:12:19 pm » |
|
Tommelfinger regel er att hvis den ikke har vært registrert i autosys systemet , skal den vises før skilter utleveres
...og hvordan vet vi om den er i Autosys? Internnummer det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Varj
Supermedlem
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #12 på: desember 16, 2008, 14:48:02 pm » |
|
er den noen som har en 58 mod boble som må ha eu kontroll ?
Nei, takk og pris.. +1
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
godlune
Medlem
Innlegg: 160
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #13 på: desember 16, 2008, 14:52:45 pm » |
|
Slapp unna selv da jeg tok med meg bilene mine fra USA.. To splittbobler og en låvedør...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gilbert
Seniormedlem
Innlegg: 264
Bosted: Jessheim/Maura
|
|
« Svar #14 på: desember 26, 2008, 15:47:44 pm » |
|
Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.
|
|
« Siste redigering: desember 26, 2008, 15:49:21 pm av Gilbert »
|
Loggført
|
1958 vw boble
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #15 på: desember 26, 2008, 23:41:01 pm » |
|
Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.
Dette er rett og slett feilbehandling.. Hvis det kan dokumenteres at bilen er en 58 skal den ikke på EU annethvert år. Alle importbilene slipper jo unna.. Tar du hjem en boble nå som er førstegangsreg i Norge i 2008 skal den kun vises for førstegangsregistrering, ikke på EU..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gaston
Supermedlem
Innlegg: 681
Bosted: Oslo
|
|
« Svar #16 på: desember 27, 2008, 17:02:33 pm » |
|
Ja og svaret jeg fikk når jeg spurte hvorfor man slipper før 60 var at disse bilene var så annerledes at det ble vanskelig å utføre vanlige eu-kontroller på dem.
|
|
|
Loggført
|
1957 Type 2
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7275
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #17 på: desember 27, 2008, 21:44:29 pm » |
|
har hørt noe snakk om at det kommer en endring på denne regelen (om at alle biler før '60 slipper eu-kotroll) og det går på at alle biler med stiv framaksel slipper eu-kontroll, og bakgrunnen for dette er at de gamle stive akslene skal visst ha mye færre ledd og overføringer som det kan bli slitasje i... Dette er ikke bekreftet, ofisiell info, men lkommer fra en kjenning med 50 års erfaring fra bilbransjen, så det kan jo hende han vet noe mer enn oss dødelige. Det kan jo være at man rundt p de lokale trafikkstasjoner har så smått begynt å innføre dette (...)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #18 på: desember 27, 2008, 22:09:30 pm » |
|
Min tidligere 58 mod måtte vises på lik linje med alle andre biler som må ha eu kontroll. Dette fordi den var importert i 62, og da sa de at de fulgte 1.gang reg. i Norge. Hjalp ikke hva jeg sa om at det var en 1958 mod. Skal sies at jeg aldri viste den sjæl, da jeg ikke hadde den så lenge.
Det er et felt for førstegangsregistrering i vognkortet, og hva som er utfylt her, bestemmer om du skal ha eu-kontroll eller ikke. For biler i dag, blir dette fylt ut etter evt opprinnelsesdokumenter. På 50 og 60 tallet, er denne datoen ofte satt til førstegangsreg i Norge (min er produsert og reg i tyskland i 55, men på reg dato i vognkortet står det 57, da den blei reg i Norge). Tror faktisk du må dokumentere reg. dato i utlandet for å få omgjort dette i vognkortet. Og jeg lurer på hvordan det tyske motorvogregisteret virker, kunne likt å sjekket opp min bils tyske historie. Den ble levert til Raffay's i Hamburg, muligens som demobil. Ellers er vel LMK rette instans for slike spørsmål.
|
|
« Siste redigering: desember 27, 2008, 22:14:07 pm av kjells »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|