Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« på: november 24, 2008, 23:32:03 pm » |
|
Skal sandblåse en støtfanger til bobla (få bort krommen) Men han som gjør det prata på at det vil bli "småhakk" eller små spor etter sandkorna.. Er det da noen sparkellignende ting som man kan ha på og pusse ned? Mye jobb å sparkle hele fangeren..
Regner med at det ikke holder med vanelig grunning.. Men åssen er Epoxy eller "sprøytesparkel"? Noen tips ?
Mvh Bjørn
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
|
« Svar #1 på: november 24, 2008, 23:40:10 pm » |
|
hva med å trekke av chromen på en chrome sjappe så slipper du den røffe overflata
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
|
« Svar #2 på: november 25, 2008, 01:09:52 am » |
|
Jeg ville ha lagt 2k Epoxy grunning etter sandblåsing. Er fangerne helt bulkfrie så er det bare å legge 2k füller (sprøytesparkel). Dette er som en tykk grunning som fyller alle "sår" etter blåsing, og er meget enkelt å pusse.
Så er det bare å lakkere fangerne med ønsket farge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #3 på: november 25, 2008, 01:25:14 am » |
|
enig hvis han sandblåser'n ikke heller pukk i tanken, vil det holde med ett par lag "fyller" for å fylle de bittesmå porene som blir etter blåsingen. Sandblåsing gir også Sjukt bra feste for grunningen. Men han må blåse med måte da
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
|
« Svar #4 på: november 25, 2008, 22:25:20 pm » |
|
hva med å trekke av chromen på en chrome sjappe så slipper du den røffe overflata
Dette koster vel litt? Jeg får blåsinga mer eller mindre gratis, igjennom skolen siden vi lager en del for bedriften. Men fikk vite at det her brukes stålkuler i stedet for sand.. Men tror jeg satser på 2k epoxy og sliper. Men man trenger vel ikke noe "vanelig" grunning oppå det igjen vel?
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Blaasarn
Medlem
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten
|
|
« Svar #5 på: november 26, 2008, 12:27:14 pm » |
|
Tror det kan være lurt med "vanlig" grunning som du sier, oppå dette.
|
|
|
Loggført
|
Mvh. Eskil Eltoft VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil VW 1300, 1969 - Selges Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil Mazda 323 1990 - Bilcross-bil Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
|
|
|
DrLaban
Supermedlem
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo
The RestoRod
|
|
« Svar #6 på: november 26, 2008, 12:33:17 pm » |
|
Hvorfor det?
Holder som sagt å kjøre 2k primer, füller og så lakken du skal ha.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OP
Medlem
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden
|
|
« Svar #7 på: november 26, 2008, 12:57:51 pm » |
|
Men fikk vite at det her brukes stålkuler i stedet for sand..
Det finnes flere grovhetsgrader ved blåserensing av stål. I kategorien sandblåsing har du noen hovedkategorier hvor det blir benyttet forskjellige medier. Sand. Aluminiumsilikat. Stålkuler. (flere grovhetskategorier av hvert blåsemedie også)
Tror stålkuler "hamrer" såpass mye på stålet at du kan risikere deformasjoner, og dessuten blir det grovt. Samme gjelder alu.silikat som jeg har erfaring med. det blir også grovt men det hamrer ikke så ille på stålet da silikatet knuses når det terffer stålet. Man må uansett utvise forsiktighet ved sandblåsing for å unngå deformasjoner. Et par gode lag med fyllergrunning fyler opp ruheten uansett. Legg et tynt lag med 2K syregrunnig i bunn så har du godt hold....
|
|
« Siste redigering: november 26, 2008, 13:01:48 pm av OP »
|
Loggført
|
|
|
|
riskyer
Supermedlem
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
|
« Svar #8 på: november 26, 2008, 17:54:14 pm » |
|
Helt enig med Laban,2 komp Epoxy og filler etterpå,det blir ikke bedre enn det
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Are
Medlem
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim
|
|
« Svar #9 på: november 26, 2008, 18:50:26 pm » |
|
Jeg har hatt god erfaring med å pusse krommen med grovt sandpapir, for deretter å legge syregrunning rett oppå. Vidre brukte jeg vanlig 2k primer, og 2k lakk.
Dette var riktignok på rustfri krom, og på mindre mc-deler, men det holdt seg veldig bra i de 2 årene jeg hadde sykkelen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
|
« Svar #10 på: november 27, 2008, 21:47:12 pm » |
|
Vist me snakkar OG støtfangar så er vel godset veldig tjukt på dei? (2mm?)
Så dei vert nok ikkje skjeive...
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|