november 01, 2024, 03:41:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Sparkling ?  (Lest 2150 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: november 24, 2008, 23:32:03 pm »

Skal sandblåse en støtfanger til bobla (få bort krommen)
Men han som gjør det prata på at det vil bli "småhakk" eller små spor etter sandkorna..
Er det da noen sparkellignende ting som man kan ha på og pusse ned?
Mye jobb å sparkle hele fangeren..

Regner med at det ikke holder med vanelig grunning..
Men åssen er Epoxy eller "sprøytesparkel"?
Noen tips ?



Mvh Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
*****
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg


SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!


Vis profil
« Svar #1 på: november 24, 2008, 23:40:10 pm »

hva med å trekke av chromen på en chrome sjappe så slipper du den røffe overflata
Loggført

åpent man-fre 0900-1600
kvelder og helger etter avtale
IKKE PM !!
Tlf 33330606
deler@unneberg-bil.no
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 25, 2008, 01:09:52 am »

Jeg ville ha lagt 2k Epoxy grunning etter sandblåsing. Er fangerne helt bulkfrie så er det bare å legge 2k füller (sprøytesparkel).
Dette er som en tykk grunning som fyller alle "sår" etter blåsing, og er meget enkelt å pusse.

Så er det bare å lakkere fangerne med ønsket farge.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 25, 2008, 01:25:14 am »

enig
hvis han sandblåser'n ikke heller pukk i tanken, vil det holde med ett par lag "fyller" for å fylle de bittesmå porene som blir etter blåsingen.
Sandblåsing gir også Sjukt bra feste for grunningen.
Men han må blåse med måte da
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #4 på: november 25, 2008, 22:25:20 pm »

hva med å trekke av chromen på en chrome sjappe så slipper du den røffe overflata

Dette koster vel litt?

Jeg får blåsinga mer eller mindre gratis, igjennom skolen siden vi lager en del for bedriften.
Men fikk vite at det her brukes stålkuler i stedet for sand..


Men tror jeg satser på 2k epoxy og sliper. Men man trenger vel ikke noe "vanelig" grunning oppå det igjen vel?
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Blaasarn
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Lofoten



Vis profil
« Svar #5 på: november 26, 2008, 12:27:14 pm »

Tror det kan være lurt med "vanlig" grunning som du sier, oppå dette.
Loggført

Mvh. Eskil Eltoft

VW 1303, 1973 - Renovert og modifisert Cruisebil Blunker
VW 1300, 1969 - Selges
Volvo 240 GLE 1987 - Bruksbil
Mazda 323 1990 - Bilcross-bil
Tempo Corvette 380 1977 - restaurert bruksmoped

SELVLÆRT ER VELLÆRT..!
DrLaban
Supermedlem
*****
Innlegg: 1566
Bosted: Oslo


The RestoRod


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 26, 2008, 12:33:17 pm »

Hvorfor det?

Holder som sagt å kjøre 2k primer, füller og så lakken du skal ha.
Loggført

.. How low can YOU go??? - http://www.RestoRod.net ..
OP
Medlem
***
Innlegg: 129
Bosted: Tistedal/Halden


Vis profil

« Svar #7 på: november 26, 2008, 12:57:51 pm »

Men fikk vite at det her brukes stålkuler i stedet for sand..


Det finnes flere grovhetsgrader ved blåserensing av stål.
I kategorien sandblåsing har du noen hovedkategorier hvor det blir benyttet forskjellige medier.
Sand.
Aluminiumsilikat.
Stålkuler.
(flere grovhetskategorier av hvert blåsemedie også)

Tror stålkuler "hamrer" såpass mye på stålet at du kan risikere deformasjoner, og dessuten blir det grovt. Samme gjelder alu.silikat som jeg har erfaring med. det blir også grovt men det hamrer ikke så ille på stålet da silikatet knuses når det terffer stålet.
Man må uansett utvise forsiktighet ved sandblåsing for å unngå deformasjoner. Et par gode lag med fyllergrunning fyler opp ruheten uansett.
Legg et tynt lag med 2K syregrunnig i bunn så har du godt hold....
« Siste redigering: november 26, 2008, 13:01:48 pm av OP » Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #8 på: november 26, 2008, 17:54:14 pm »

Helt enig med Laban,2 komp Epoxy og filler etterpå,det blir ikke bedre enn det Blunker
Loggført

Alt MÅ ned!!
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #9 på: november 26, 2008, 18:50:26 pm »

Jeg har hatt god erfaring med å pusse krommen med grovt sandpapir, for deretter å legge syregrunning rett oppå. Vidre brukte jeg vanlig 2k primer, og 2k lakk.

Dette var riktignok på rustfri krom, og på mindre mc-deler, men det holdt seg veldig bra i de 2 årene jeg hadde sykkelen.

Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: november 27, 2008, 21:47:12 pm »

Vist me snakkar OG støtfangar så er vel godset veldig tjukt på dei? (2mm?)

Så dei vert nok ikkje skjeive...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!